Jag lägger kantbrädan/frisen sist efter att ha kapat trallen på plats med cirkelsåg.
 
  • Gilla
postkontrollen och 8 till
  • Laddar…
Det är ju ett allmänt känt "trick" för att få en rak kant. Något som dessa hantverkare antingen inte känner till eller struntar i.
 
  • Gilla
postkontrollen och 3 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är väl som med kassörskan på ICA som pratar med kollegan samtidigt som du blir expiderad, taxichauffören som kör ryckigt eller det nya dataprogrammet som blev lanserat trots att det bara var halvfärdigt och fullt med buggar.

Det blir sällan perfekt helt enkelt.
Jag kan iof tycka att just kassapersonal brukar göra ett bra jobb. Snickare som slarvar och spar tid kan jag ändå förstå på något plan, men taxichaufförerna som kör ryckigt är bara konstigt, det konstanta gasa, bromsa, gasa, bromsa, ... blir ju både väldigt okomfortabelt för kunden men drar även mer bränsle planerad lugn körning. Bränslekostnaden borde påverka rätt direkt kan jag tycka. (Sen vet jag av egen erfarenhet att det är omöjligt att stanna mjukt med åtminstone vissa VW-bilar...)
 
optimum optimum skrev:
Är det samma byggare som de som tidigare hållit på med altan hos dig?

Om så, undrar jag varför du ens reagerar på att det är lite snett och inte så snyggt gjort.
Nej, det är inte samma byggare.
 
nikasp
A AndersS skrev:
Jag lägger kantbrädan/frisen sist efter att ha kapat trallen på plats med cirkelsåg.
Det är väl standard. Jag hade inte varit nöjd med det där jobbet. Och skruvraden, urk. De flesta använder väl snörslå för att få spikraka rader.
 
  • Gilla
postkontrollen och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Angående en rak skruvrad, vad använder man , enbart ett snöre eller gör en färgad rand med en snörslå?
Undrar om randen går att få bort .
 
Redigerat:
optimum
A Andresm skrev:
Nej, det är inte samma byggare.
Förklarar allt.
De har säkert inte kryssmätt eller på annat sätt sett till att yttre regeln ä i vinkel och då ligger nog övre trallbrädan / frisen snett och då blir det inte snyggt vid raden där trallen ansluter Visst det går fuska med snedkapa trallen men bättre att göra rätt från början.
Dock tror jag detta kosmetiska fel är mindre allvarligt än de saker du visat tidigare. Hoppas du fått ordning på infästning mot berg.
 
A AndersS skrev:
Jag lägger kantbrädan/frisen sist efter att ha kapat trallen på plats med cirkelsåg.
Proffsen jobbar inte så. Det blir alldeles för snyggt och får då resten av jobbet att se ut som skit. :cool:
 
  • Haha
  • Gilla
Staffans2000 och 3 till
  • Laddar…
Jag hade då inte nöjt mig med brädorna mot frisen om jag anlitat hantverkare.
Orsakerna kan vara flera till varför det blivit som det blivit.
Man får kapa bitarna något snett för att det ska se rakt ut mot frisen. Hur det ser ut året efter är en annan femma men jag hade inte lämnat det så till en betalande kund!
// C
 
Rensågar man trallbrädorna på plats innan man sätter frisbrädan så sågar man (automatiskt) brädorna parallellt med ramen även om ramen är lite sned.
Då kan man låta gersågen stå på noll hela tiden istället för att komma ihåg att sätta den på "0.5 grader" för ytterändorna på varenda trallbräda.

Och det blir ännu roligare om man sätter frisen först och den brädan är lite krokig.
Med rensågade ändar på alla trallbrädor så sätter man även en något krokig bräda dikt utan problem.

/Göran
 
nikasp nikasp skrev:
De flesta använder väl snörslå för att få spikraka rader.
Nej absolut inte.

Inget topp jobb direkt men ingen katastrof heller.
Om ni inte varit extremt specifik i upphandlingen så är det nog bara att betala och vara nöjd.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
optimum
Jarlingar Jarlingar skrev:
Nej absolut inte.

Inget topp jobb direkt men ingen katastrof heller.
Om ni inte varit extremt specifik i upphandlingen så är det nog bara att betala och vara nöjd.
Har du sett tidigare inlägg i annan tråd?
Kolla TS bilder så ser du hur illa det är utfört.
Förankring av pelare i berg med vinkelbeslag och skruv



 
  • Wow
erkka
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Har du sett tidigare inlägg i annan tråd?
Kolla TS bilder så ser du hur illa det är utfört.
Förankring av pelare i berg med vinkelbeslag och skruv

[bild]

[bild]
Men nu var det andra snickare och en annan upphandling det gällde.
 
  • Gilla
Andresm
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Jag lägger kantbrädan/frisen sist efter att ha kapat trallen på plats med cirkelsåg.
Det är väl självklart, det gör man ju som amatör, går ju dessutom mycket fortare, skruvraden är bedrövlig. Enda anledningen att det ser ut som det gör är: 1. Snickaren jobbade på timlön och du pressade honom för hårt. 2. Okunnighet.
 
optimum
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Men nu var det andra snickare och en annan upphandling det gällde.
Inte enligt vad TS svarade på just den frågan
Det avgör en del av mina kommentarer

Min fråga jag ställde i inlägg #12

"Är det samma byggare som de som tidigare hållit på med altan hos dig?
Om så, undrar jag varför du ens reagerar på att det är lite snett och inte så snyggt gjort."

Svar jag fick
"Nej, det är inte samma byggare"

inlägg #19
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.