Hej, jag tycker inte linjen ser rakt och snyggt ut. Vad tycker ni? ska jag be hantverkarna göra om? Tacksam för tips.
 
  • Ojämn sågad kant på trätrappa med olikformade skivor och skruvade sammanfogningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämn linje på nybyggt träaltangolv där brädorna inte ligger helt rakt angränsande till varandra.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämn skarv mellan två trästycken i ett byggprojekt, potentiell kvalitetsbrist.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ju inte helt rakt men inte tyckte jag det såg så farligt ut.

Ge det ett år så kommer springorna vara betydligt större när trät torkat, det såg ganska blött ut nu men det kanske bara är ytan.
 
  • Gilla
CHEMAS och 7 till
  • Laddar…
Det kommer ändå slå sig, krympa och ha sig till nästa sommar så då lär det inte vara något man tänker på.
 
  • Gilla
CHEMAS och 5 till
  • Laddar…
Instämmer. Vill man ha det perfekt får man göra det själv, alternativt betala med en njure och en arm.
 
  • Gilla
pegee och 9 till
  • Laddar…
A Andresm skrev:
Hej, jag tycker inte linjen ser rakt och snyggt ut. Vad tycker ni? ska jag be hantverkarna göra om? Tacksam för tips.
Tycker faktiskt inte det var så farligt snett.
 
  • Gilla
Hasse C och 1 till
  • Laddar…
1 markus1 skrev:
Det kommer ändå slå sig, krympa och ha sig till nästa sommar så då lär det inte vara något man tänker på.[

Tänkte inte på att det blir så till nästa år, då kanske det inte är så farligt
 
  • Gilla
Mark85
  • Laddar…
Spelar ingen roll hur perfekt man gör det, ge det några veckor sen ser det ut som skit i alla fall.
 
  • Gilla
  • Haha
Mackan026 och 7 till
  • Laddar…
optimum
Är det sågningen som är sned eller sitter frisen snett? (kanske även regeln under frisen som är sned)
 
Redigerat:
1 markus1 skrev:
Det kommer ändå slå sig, krympa och ha sig till nästa sommar så då lär det inte vara något man tänker på.
G Glenno83 skrev:
Det är ju inte helt rakt men inte tyckte jag det såg så farligt ut.

Ge det ett år så kommer springorna vara betydligt större när trät torkat, det såg ganska blött ut nu men det kanske bara är ytan.
hej, tänkte inte på att springorna blir större när det torkat. Då är det inte så farligt
 
Jag hade varit glad och nöjd med arbetet
 
  • Gilla
CHEMAS och 4 till
  • Laddar…
Jag är då inte lika lätt att tillfredsställa. Min åsikt har alltid varit att om det är snett och glipor från början så blir det inte bättre av det när träet väl rör på sig. Snedsågat är snedsågat och lägger man an virket i gersågen och har den inställd - vilket inte ens är grundkrav i min bok - så blir det rakt. Skruvlinjen tyder dessutom inte på någon speciell yrkesstolthet.

Jag är fullt medveten om - och accepterar det utan frågor - att man som beställare / uppdragsgivare kan sätta olika nivåer på dom krav man ställer på färdigt arbete men jag tycker nog att såga rakt och sätta en skruvlinje eller rad av spikar på ett plank rakt, elkabel rakt och i vinkel, rör rakt och i vinkel tex, är något man inte skall behöva berätta för en hantverkare.

/Göran
 
  • Gilla
wedge73 och 10 till
  • Laddar…
optimum
Är det samma byggare som de som tidigare hållit på med altan hos dig?

Om så, undrar jag varför du ens reagerar på att det är lite snett och inte så snyggt gjort.
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
Håller helt med Sharky-Göran, är det snett från början blir det ju knappast bättre med tiden. Det som möjligen kan förlåtas genom att virket krymper är skillnaden i anliggningen mot frisbrädan i mellanbilden. Ju mer frisbrädan krymper, desto större blir glipan och desto mindre kommer de sneda och olika sågningarna synas.
Ursågningen vid stolpen på sista bilden ser väl rätt okej ut, även om jag nog hade sågat ur båda brädorna lika mycket och låtit skarven hamna på mitten av stolpen.
Första bildens hörn hade jag inte alls varit nöjd med, av flera anledningar.
Att skruvarna inte sitter i linje kommer inte döljas oavsett hur mycket virket krymper, grånar, rör sig, vrids.

Är det fortfarande samma hantverkare som från början?
 
  • Gilla
Olzzon och 1 till
  • Laddar…
S
Den här tråden får mig att fundera på hur stora krav som är rimliga att ställa på en hantverkare faktiskt.

Tycker det ser ut som ett helt genomsnittligt jobb, utan att vara vare sig imponerande snyggt eller fult.
 
  • Gilla
Jotsat och 6 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Den här tråden får mig att fundera på hur stora krav som är rimliga att ställa på en hantverkare faktiskt
Det är väl som med kassörskan på ICA som pratar med kollegan samtidigt som du blir expiderad, taxichauffören som kör ryckigt eller det nya dataprogrammet som blev lanserat trots att det bara var halvfärdigt och fullt med buggar.

Det blir sällan perfekt helt enkelt.
 
  • Gilla
CHEMAS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.