MrJay MrJay skrev:
De ligger mot ISP nätet som du tunnlas till. Men skillnaderna är extremt små förutsatt att ISP har gott om nätkapacitet
Min fråga var retorisk. ;) Men visst, precis - förutsatt att ISP har gott om nätkapacitet och gör sunda peeringval.
 
MrJay MrJay skrev:
Vem har sagt det? Låter som ren BS.
Sedan de startade 1994 har jag inte hört någon inom IT som hade något negativt att säga om de, jag kan dock tänka mig att kundservice kan vara svår att få tag på men det är nästan förväntat hos en ISP.

Vilken stad eller stadsdel man bor i har inget med saken att göra. I Hgb går de via stadsnätet, precis som alla andra leverantörer så kvaliteten på tjänsten bör inte skilja sig från de andra.

Edit: I din andra tråd skriver du att du redan provat Bahnhof vilket får mig att undra varför du skapat denna tråd :thinking:
Ja, jag provade det för flera år sedan och idag äger min vän Bahnhof och internet är instabilt på kvällen
 
  • Gilla
dschalander
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Har Bahnhof och det är det som strulat minst av de ISP jag använt.
Går internethastigheten ner på kvällen?
 
omar8 omar8 skrev:
Ja, jag provade det för flera år sedan och idag äger min vän Bahnhof och internet är instabilt på kvällen
Gör som AndersS skrev tidigare i tråden - prova! Ge Bahnhof en ny chans men se till att du inte binder upp dig för lång tid. Fungerar det bra så kan du ju sedan ringa dem och binda abonnemanget för att sänka priset.
 
MrJay
omar8 omar8 skrev:
Ja, jag provade det för flera år sedan och idag äger min vän Bahnhof och internet är instabilt på kvällen
Låter som utrustning inte klarar av nättrafiken som uppstår på kvällen där din vän bor (varje hus/område har egen utrustning). Han bör ta kontakt med Öresundskraft så de får undersöka, jag har svårt att tänka mig att Bahnhof är problemet. Min personliga åsikt är att om ni har detta problem så spelar det ingen som helst roll vem du väljer för du kommer ha exakt samma problem med alla.
 
  • Gilla
b_hasse och 2 till
  • Laddar…
T TowaTei skrev:
Gör som AndersS skrev tidigare i tråden - prova! Ge Bahnhof en ny chans men se till att du inte binder upp dig för lång tid. Fungerar det bra så kan du ju sedan ringa dem och binda abonnemanget för att sänka priset.
Tack :heart: så mycket för din åsikt, jag ska fundera på det
 
MrJay MrJay skrev:
Låter som utrustning inte klarar av nättrafiken som uppstår på kvällen där din vän bor (varje hus/område har egen utrustning). Han bör ta kontakt med Öresundskraft så de får undersöka, jag har svårt att tänka mig att Bahnhof är problemet. Min personliga åsikt är att om ni har detta problem så spelar det ingen som helst roll vem du väljer för du kommer ha exakt samma problem med alla.
Tack så mycket, du har rätt, jag ska fundera på att välja det :heart:
 

Bästa svaret

omar8 omar8 skrev:
Tack, är ett företag Bredbandsson värt att testa?
Just bredbandson var ganska många år sedan jag testade. Har bredband2 just nu, de erbjöd bäst pris. Funkat bra.
Har haft 10/10 under många år, men ökade till 100/10 för något år sedan. 10/10 räckte egentligen fint till mina behov (streamar all tv, men sällan till flera enheter samtidigt, och varierande antal telefoner och plattor för surf. Sällan videomöten.) prisskillnaden upp till 100 var marginell och jag hade blivit lite irriterad några gånger när jag skulle ladda ner större filer.
Ingen i hushållet spelar något mer än roblox och minecraft, så ping och latens är inget som vi brytt oss om.
 
Har också bahnhof och det har funkat bra.
Enda negativa är att dom sänkte priset på uppkopplingen utan att meddela eller sänka priset, när ska kontaktade dom så sänkte dom men ej retroaktivt...
Kan tro att om dom höjer så gör dom det automatiskt åt mig :)
 
omar8 omar8 skrev:
Går internethastigheten ner på kvällen?
Vårt problem, som säkert många andra, är att wifi drar ned hastigheten. Så i praktiken är det flaskhalsen. Sitter man precis vid accesspunkten eller har kabel går det undan, men annars är det inte ISP som begränsar. Jag har inte mätt hastighet så regelbundet att jag kan säga när det ev skulle vara sämre.
Det jag historiskt ibland noterat är att vad jag tror är uppslagningen av ipadresser kan ta tid, det var nog på någon tidigare ISP iofs, det hjälpte att sätta Googles Name servers, då blev det mera jämnt men inte snabbare. Jag tror inte jag haft detta problem på Bahnhof.
 
F fredrik.johansson skrev:
Just bredbandson var ganska många år sedan jag testade. Har bredband2 just nu, de erbjöd bäst pris. Funkat bra.
Har haft 10/10 under många år, men ökade till 100/10 för något år sedan. 10/10 räckte egentligen fint till mina behov (streamar all tv, men sällan till flera enheter samtidigt, och varierande antal telefoner och plattor för surf. Sällan videomöten.) prisskillnaden upp till 100 var marginell och jag hade blivit lite irriterad några gånger när jag skulle ladda ner större filer.
Ingen i hushållet spelar något mer än roblox och minecraft, så ping och latens är inget som vi brytt oss om.
Tack så mycket för denna information och jag ska överväga att prova dem :heart::heart::heart:
 
Tack så mycket
 
nino nino skrev:
Har också bahnhof och det har funkat bra.
Enda negativa är att dom sänkte priset på uppkopplingen utan att meddela eller sänka priset, när ska kontaktade dom så sänkte dom men ej retroaktivt...
Kan tro att om dom höjer så gör dom det automatiskt åt mig :)
Tack så mycket :heart:
 
Har Bahnhof sedan ca 7 år och de strular extremt sällan. I 99% av de fall vi upplever problem med internet eller IPTV är det fiberleverantörens utrustning som strular.

Operatörer vars inkomst genereras av kundernas trafik brukar vara bäst på att driva nät. Operatörer som driver/drivit telekomnät brukar vara klart bättre än de som drivit datanät.
 
I de absolut flesta fall när det är problem med hastigheten brukar det vara den trådlösa uppkopplingen som spökar och i synnerhet om man bor i flerfamiljshus. Nästa gång det blir problem så testa att koppla in datorn med en sladd direkt till routern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.