MultiMan
L lbgu skrev:
Fast det är ju just en väldigt långsam nedtagning man borde vilja ha. Tänk all känslig elektronik det antagligen finns ombord, får man en långsam landning kan de med lite tur vara oskadade. Några timmar borde inte vara några problem. USA är sort så risken att den lämnar USA-kontrollerat område borde vara minimal. hade det varit Luxemburg så hade jag förstått det argumentet.
Du får kontakta Pentagon med din analys. Vem vet, du kanske har ett kommande extraknäck! :cool:

Edit: Skämt åsido så är detta enligt vad jag hört valt för att 1. Få ner de snabbt, men ändå någorlunda kontrollerat utan risk för att träffa flygplan, folk eller byggnader på marken. 2. Vara säker på att de landar inom USA:s gränser så att de kan plockas upp. Långsamt pysande ballonger kan hamna var som helst, finns ingen större kontroll med av massa små hål från finkalibrig ammunition (som tidigare sagts är detta redan testat med dåliga resultat).

Med första och hittills största ballongen hade man inte mycket val heller eftersom beslutet fattades så (för) sent.
 
Redigerat:
Person inlindad i bandage ligger i säng, text skämtar om privat ballong. Humoristisk, absurd situation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Arg
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
harry73
useless useless skrev:
En ballong stor som två bussar har en väldigt låg massa.
Jag tror att den var stor som Globen och utrustningen vägde som 2 eller 3 bussar, men jag kan ha fel.
 
Så vitt jag känner till är det väl bara bekräfta att den första var en ballong. Men måste man gissa skulle jag säga att de andra tre också är
 
harry73 harry73 skrev:
Jag tror att den var stor som Globen och utrustningen vägde som 2 eller 3 bussar, men jag kan ha fel.
Kom ihåg att inte säga något utan att ha två double blind studier med verifierbara resultat som källor.
 
  • Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Så vitt jag känner till är det väl bara bekräfta att den första var en ballong. Men måste man gissa skulle jag säga att de andra tre också är
Första är nog en spionballong med analysutrustning och kameror.
De andra mindre kan mycket väl vara vanliga väderballonger.
Och självklart kan ballonger ta mer högupplösta bilder än satelliter!
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Första är nog en spionballong med analysutrustning och kameror.
De andra mindre kan mycket väl vara vanliga väderballonger.
Och självklart kan ballonger ta mer högupplösta bilder än satelliter!
Så är det ju och lyssnar bättre på trafik.

Det dock finns ett antal iakttagelser från stridspiloter som stämmer sämre med ballongteorin. Snart borde de väl hitta lite delar som kan ge klarhet. Kan man sedan koppla farkosterna till någon land lär det få konsekvenser...Förutom olagligt spioneri så sägs det ju ha varit en risk för civilt flyg i området.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Så är det ju och lyssnar bättre på trafik.

Det dock finns ett antal iakttagelser från stridspiloter som stämmer sämre med ballongteorin. Snart borde de väl hitta lite delar som kan ge klarhet. Kan man sedan koppla farkosterna till någon land lär det få konsekvenser...Förutom olagligt spioneri så sägs det ju ha varit en risk för civilt flyg i området.
Jo men hur mycket har NORAD sett.... hela historien förefaller ju mycket märklig.
Har man lämnat utrymmet 30-40000 m till sitt öde utan bevakning.
Om NORAD
https://sv.wikipedia.org/wiki/North_American_Aerospace_Defense_Command
 
En äkta Led zeppelin? Dom kan var värdefulla...
 
  • Haha
Minnie Mesola och 1 till
  • Laddar…
Lite spänning kvar trots allt.

""USA:s president kommenterade på torsdagen för första gången de tre oidentifierade ballongliknande föremålen som skjutits ner i USA och Kanada.

– Vi vet ännu inte exakt vad de här är för objekt, sa Joe Biden.

Han menade att ballongerna inte kunde kopplas till Kinas, eller andra länders, spionverksamheter.

Sannolikt var det ballonger som användes i kommersiellt eller forskningssyfte.""
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
President Biden vill hursomhelst inte be om ursäkt idag....

NORAD förefaller ju ha haft "björnen sover" angående allt "skräp" som finns i luftrummet 20000-40000 m.
Sen utan att kolla med Google så kan det ju vara en massa extra kostnader med att städa det här luftrummet inkl att ett stridsflygplan, läs F16, måste ha extrautrustning för att klara de här höjderna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.