Kina blir bara mer och mer auktoritärt och inriktat på att gå ut och erövra nytt land. Skall det lyckas behövs bra signalspaning och då behövs ballonger som flyger lägre än sateliterna.

Förhoppningsvis lugnar de sig nu när de märker att det inte tillåts.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Vad är det som de vill se från en ballong. Måste väll finnas modernare sätt.
Ballonger är oerhört billiga jämfört med alla andra metoder. Dessutom är dom närmare marken än satelliter, så man får bättre kamerabilder och kan snappa upp radiokommunikation från marken.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Kina blir bara mer och mer auktoritärt och inriktat på att gå ut och erövra nytt land. Skall det lyckas behövs bra signalspaning och då behövs ballonger som flyger lägre än sateliterna.

Förhoppningsvis lugnar de sig nu när de märker att det inte tillåts.
Av den anledningen är det fullständigt ofattbart att det finns folk som utan att tveka köper varor helt tillverkade i Kina när alternativ finns.
Tom hela bilar..snacka om att göda en vidrig diktatur.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Tom hela bilar..snacka om att göda en vidrig diktatur.
Precis, något för alla som kör en nyare Volvo att tänka på. Kina har ju varit en kommunistisk diktatur sedan 40-talet så att man ens kan tycka att de är trevliga är rätt konstigt. Med tanke på hur många miljoner liv denna enpartistat har på sitt samvete är det konstigt att vi inte har typ total bojkott mot dem.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Oavsett vilken nation som ligger bakom lär det väl stå ”Made in China” på vrakdelarna?
 
  • Haha
  • Arg
  • Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Precis, något för alla som kör en nyare Volvo att tänka på. Kina har ju varit en kommunistisk diktatur sedan 40-talet så att man ens kan tycka att de är trevliga är rätt konstigt. Med tanke på hur många miljoner liv denna enpartistat har på sitt samvete är det konstigt att vi inte har typ total bojkott mot dem.
Jo man bör ju tänka på allt som rör Kina.
Jag skulle aldrig köpa en ny Volvo, de gör inga bilar som intresserar mig längre.

Dock skulle jag säga att en Volvo som tillverkas i Europa (och som ju utvecklas på Västkusten) är mycket bättre än tex en MG mfl
 
B b8q skrev:
Oavsett vilken nation som ligger bakom lär det väl stå ”Made in China” på vrakdelarna?
Jo det står det ju på det mesta nuförtiden "Made in China" eller Made in PRC (Peoples Republic of China)
Ett hårt uppvaknade för väst.....
 
  • Gilla
makhno_ och 3 till
  • Laddar…
J Jonte Karlsson skrev:
Källa på det? Om nu ingen märkt något, hur vet man (du?) att det pågått i åratal? Lite motsägelsefullt kanske?



Källa på det? Det jag har läst är att Kinas "väderballong" var stor som två bussar. Övriga objekt har blivit beskrivna som "stor som en passagerarbil" och liknande. Om det finns något samband mellan dessa är det så vitt jag kan se ingen som uttalat sig om.



Källa på att de inte har koll öht? Du som verkar ha detaljerade kunskaper om vem som vet vad, när exakt var det man upptäckte väderballongen? Svävade den omkring i flera år utan att någon märkte det? Så vitt jag kan bedöma så gick man omedelbart ut med information om ballongens härkomst och resväg så fort allmänheten fick nys om detta. Det stod också att man nu delgivit 40-tal länder viktig information angående "väderballongen". För mig rimmar det inte riktigt med ditt påstående om "inte koll öht". Även övriga objekt verkar man ha haft stenkoll på direkt. Man har också bekräftat att det här inte är första gången man observerat liknande "väderballonger", bara det att det inte blev en mediagrej av det hela.



Är det din uppfattning om vad som händer nu? Att man bara kan traska in utan att något händer? Att de oidentifierade objekten bara fortsätter att kränka luftrummet utan att nåt händer? Det finns ganska goda skäl att man inte skickar upp stridsfliygplan som firar av missiler så fort det dyker upp oidentifierade föremål på himlen. Att man nu gör det tyder på att man har rätt bra koll på vad det handlar om. Det kan finnas tusen skäl till att man väljer att inte berätta hela sanningen.

Och naiv, ja, det får man ändå säga att du är. Du verkar tro att det du läser på Twitter och Aftonbladet representerar hela sanningen. Tror det eller ej men jag tror inte att NORAD och liknande har skvallermedia på direktlinje för att kunna uppdatera nyfikna Aftonbladet-läsare i realtid.
https://www.bloomberg.com/news/arti...pying-program-us-says?leadSource=uverify wall


https://www.npr.org/2023/02/06/1154...loon-over-the-u-s-why-were-the-others-ignored

https://apnews.com/article/politics...rolina-china-dfa08f4f47a58a638d4ef1d3a34b2a8b

Där har du källor. Tror du behöver lära dig mer om vad retoriska frågor och hypoteser är. Du tycker inte 2 bussar storlek är en rejäl massa?

Otrevligt svar och tråkig attityd. Vad är du för medveten person som tycker dig vara bättre bedömare än Sveriges största nyhetstidning? Antar att du ser dig själv som över medel i intelligens.
 
J Jontha skrev:
Du tycker inte 2 bussar storlek är en rejäl massa?
En ballong stor som två bussar har en väldigt låg massa.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Massan är ju samma som motsvarande volym luft på den höjden. Det är inte särskilt mycket.
 
useless useless skrev:
En ballong stor som två bussar har en väldigt låg massa.
Inkl att den är fylld med Helium....
https://www.bbc.com/news/world-asia-china-64508086
Illustration av höghöjdsövervakningsballong med helium, solpaneler och instrument som kameror, radar och kommunikationsutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
UFO ?? Jag skulle nog kalla den väl identifierat föremål (Ballong) med okänd avsändare.
 
  • Gilla
Jontha
  • Laddar…
Så länge inte avsändaren är identifierad så är det väl per definition ett UFO? "UFO" betyder ju inte att något måste komma från yttre rymden...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
useless useless skrev:
Så länge inte avsändaren är identifierad så är det väl per definition ett UFO? "UFO" betyder ju inte att något måste komma från yttre rymden...
Det är ju objektet man pratar om. Om det kom en bil flygande så förstod man väl att det var en bil oavsett vem som skickat den.
 
Redigerat av moderator:
Klart knepigare med den senaste farkosten som sköts ner.
"The object was shaped like an octagon with strings hanging off it and did not appear to be carrying anything. It was shot down by US F-16 fighter jets on Sunday and was flying at 20,000 feet over Michigan’s Upper Peninsula. It was about to go over Lake Huron when it was neutralized."
https://edition.cnn.com/politics/live-news/object-shot-down-lake-huron-21223/index.html
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.