Nu är allt utom den externa sirenen programmerade och ett diagnostiskt test kört med alla delar utlagda där dom sedan skall sättas upp. Några funderingar dock:
- Hur sätter jag PIR i hörnen? En trekantslist bakom eller bara tillräckligt långa skruv?
- Kan man sätta magnetkontakten på den hängade sidan av dörren, dvs där gångjärnen sitter?
- Är det helt fel att sätta magnetkontakten i nederkant av dörren istället för överkant? Anledningen skulle vara att den syns mycket mindre på det sättet.
Sent from my Lumia 800 using Board Express
 
många pir har fasade hörn som passar perfekt i ett 90 graders hörn.
Kan kan man men den kommer ju att utlösa mycket senare så det är en sämre lösning
Återigen kan man. problemet är ju att du har mer fukt och smuts så det kan påverka. Jag skulle åtminstånne sätta den på högkant
 
M
pezlin skrev:
Nu är allt utom den externa sirenen programmerade och ett diagnostiskt test kört med alla delar utlagda där dom sedan skall sättas upp. Några funderingar dock:
- Hur sätter jag PIR i hörnen? En trekantslist bakom eller bara tillräckligt långa skruv?
- Kan man sätta magnetkontakten på den hängade sidan av dörren, dvs där gångjärnen sitter?
- Är det helt fel att sätta magnetkontakten i nederkant av dörren istället för överkant? Anledningen skulle vara att den syns mycket mindre på det sättet.
Sent from my Lumia 800 using Board Express
PIR i hörnen: Vet inte om det är ngn skillnad mellan de med kamera och de utan, men de med kamera har iaf hål åt sidorna så att de fästs i respektive vägg.

Magnetkontakten: Du kan sätta den åt det hållet, men löser ju ut senare (om alls).

Nere på dörr: Risken är väl att man sparkar till den då?
 
miksil skrev:
PIR i hörnen: Vet inte om det är ngn skillnad mellan de med kamera och de utan, men de med kamera har iaf hål åt sidorna så att de fästs i respektive vägg.

Magnetkontakten: Du kan sätta den åt det hållet, men löser ju ut senare (om alls).

Nere på dörr: Risken är väl att man sparkar till den då?
Det stämmer nog med hålen, jag som hade kollat dåligt.

Jag får helt enkelt testa och se hur mycket dörren behöver öppnas för att den skall larma. Om ovanstående funkar ok sätter jag den nog på den sidan långt ner. Risken att man sparkar till den så nära gångjärnen tror jag inte är så stor. Blir naturligtvis en annan sak om jag tvinga sätta den på andra sidan av dörren.
Sent from my Lumia 800 using Board Express
 
Då var det mesta monterar (siren och keypad återstår). Jag har temporärt satt så att LED på rörelsedetektorerna lyser när något rör sig. Jag tycker att man kan göra ganska stora rörelser utan att den reagerar. Troligen inte så att man kan ta sig speciellt långt men ändå. Har ni upplevt samma sak?

En annan fråga, någon som vet vad Disarm Activity innebär bland inställningarna för rörelsedetektorerna?
Sent from my Lumia 800 using Board Express
 
M
pezlin skrev:
Då var det mesta monterar (siren och keypad återstår). Jag har temporärt satt så att LED på rörelsedetektorerna lyser när något rör sig. Jag tycker att man kan göra ganska stora rörelser utan att den reagerar. Troligen inte så att man kan ta sig speciellt långt men ändå. Har ni upplevt samma sak?

En annan fråga, någon som vet vad Disarm Activity innebär bland inställningarna för rörelsedetektorerna?
Sent from my Lumia 800 using Board Express
Ganska mkt kan man röra sig. Reagerar snabbare om man rör sig tvärs givaren istället för mot den.
Finns också en high resp low sensitivity inställning.

Ingen aning om vad disarm acitivity innebär. Manualen är inte till ngn hjälp då det som står där förvirrar mer än det hjälper.
 
Jag funderar på om disarm activity anger hur länge systemet hamnar i Not ready-läge efter det att en detektor registrerat rörelse.
Sent from my Lumia 800 using Board Express
 
M
pezlin skrev:
Jag funderar på om disarm activity anger hur länge systemet hamnar i Not ready-läge efter det att en detektor registrerat rörelse.
Sent from my Lumia 800 using Board Express
Möjligt.

Förklaringarna i manualen är:
"Här avgör du om aktivitetstiden ska ställas in eller inte under frånkoppling. "
resp
"Here you determine whether or not to set the activity time during disarm. "
 
miksil skrev:
Möjligt.

Förklaringarna i manualen är:
"Här avgör du om aktivitetstiden ska ställas in eller inte under frånkoppling. "
resp
"Here you determine whether or not to set the activity time during disarm. "
Solklart ju :-D
Sent from my Lumia 800 using Board Express
 
När jag testar den externa sirenen "periodic test" låter den väldigt lite. Har en utlöst larmet på riktigtför att testa. Skall det vara så?
Sent from my Lumia 800 using Board Express
 
M
Jag har ingen extern siren men sett att det står i manualen att vid test så låter sirenen med reducerad styrka.
 
miksil skrev:
Jag har ingen extern siren men sett att det står i manualen att vid test så låter sirenen med reducerad styrka.
Det är väldigt kraftigt reducerad styrka i så fall, får prova att utlösa larmet för att se om den funkar som den skall.
Sent from my Lumia 800 using Board Express
 
M
pezlin skrev:
Det är väldigt kraftigt reducerad styrka i så fall, får prova att utlösa larmet för att se om den funkar som den skall.
Sent from my Lumia 800 using Board Express
"6.2 Conducting a Periodic Test The PowerMaster enables you to conduct the periodic test in four parts:
Siren Test: Each siren of the system is automatically activated for 3 seconds (outdoor sirens with low volume). "

Men klart du ska testa den! Jag kör bara med sirenerna i brandvarnarna (3 stycken) men dom har jag satt igång ett antal ggr för att testa (och ngn gång för att jag glömt bort att huset är larmat...)
 
Hej,Jag hoppas att det är ok att jag lånar tråden eftersom min fråga handlar också om larm?
Jag är på väg att täckna hemförsäkring och genom den får jag ett hemlarm i vilket ingår bara en magnet,två rörelse detektorer,röklarm . Jag tänker beställa extra magneter men undrar om man ska säkra bara dörrar eller till och med fönster på båtenvåningen. På båtenvåningen har jag entredörr och två st. trädgårdsdörrar,sen har jag ett stort fönster plus två myndre fönster i tvättstugan och wc. Räcker det att man monterar magneter på dörrarna eller är det bäst om man säkrar alla möjliga ingångar?
 
celox skrev:
Hej,Jag hoppas att det är ok att jag lånar tråden eftersom min fråga handlar också om larm?
Jag är på väg att täckna hemförsäkring och genom den får jag ett hemlarm i vilket ingår bara en magnet,två rörelse detektorer,röklarm . Jag tänker beställa extra magneter men undrar om man ska säkra bara dörrar eller till och med fönster på båtenvåningen. På båtenvåningen har jag entredörr och två st. trädgårdsdörrar,sen har jag ett stort fönster plus två myndre fönster i tvättstugan och wc. Räcker det att man monterar magneter på dörrarna eller är det bäst om man säkrar alla möjliga ingångar?
Hej Celox.
Du får en marginellt snabbare indikering vid installation av magneter. Alternativt kan du täcka strax innanför dina fönster med rörelsedetektorer. Larm i kombination med fönsterlås i markplan är en avskräckande faktor för "buset".
 
  • Gilla
celox
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.