Jag har raderat inlägg i den här tråden som var off topic.
 
Vi har byggt ett Borohus och hade gärna byggt Älvsbyhus istället! Det verkar vara rena drömmen.
 
dvraptorone skrev:
Har ÄH kommit tillrätta med krypgrunderna?

Vet flera älde hus som drabbats av svåra mögelproblem pågrund av det.
Tog länge innan ÄH erkände problemen och löste det med fläktar som ventilerade grunden.
Dom har ju avfuktare nu, som listigt nog släpper ut fukten i krypgrunden.... :S
 
Andreas_Å skrev:
Dom har ju avfuktare nu, som listigt nog släpper ut fukten i krypgrunden.... :S
Ytterliggare ett uppenbart falskt påstående!

Den fuktiga luften från sorptionsavfuktaren från acetec vädras ut, utanför grunden genom en ventil. '

Den gamla typen av kondensavfuktare ledde ut fukten via en slang under kondensplasten eller direkt till grundens inre dränering.

/ Magnus ;)
 
Fler nyheter om Älvsbyhus efter Kalla Fakta.

Enligt finsk TV (MTV3) via Dagens industri förbereder en rad finska ägare av Älvsbyhus en grupptalan mot bolagets finska dotterbolag Älvsbytalo Oy.

De finska husägarna hävdar att Älvsbyhus är byggda "mot god byggsed". Detta resulterar i att fukt släpps in i byggnaden, något som beror på ett fel konstruktionen enligt de finska kunderna - brädfodringens höjd är felaktig i förhållande till grunden.
Finländska husägare stämmer Älvsbyhus
 
magnuse74 skrev:
Ytterliggare ett uppenbart falskt påstående!

Den fuktiga luften från sorptionsavfuktaren från acetec vädras ut, utanför grunden genom en ventil. '

Den gamla typen av kondensavfuktare ledde ut fukten via en slang under kondensplasten eller direkt till grundens inre dränering.

/ Magnus ;)
Har sett det med egna ögon så det är inte falskt påstående, huset är en kompis och byggdes i september -09 Iofs vet jag ju inte då när den "nya" typen började införas.
 
Andreas_Å skrev:
Har sett det med egna ögon så det är inte falskt påstående, huset är en kompis och byggdes i september -09 Iofs vet jag ju inte då när den "nya" typen började införas.
Du har sett fel eller har missförstått funktionen...
 
just sorptions avfuktare har väl varit ngt köparen själv fått installera, det är ingenting som älvsbyhus skickar med?? Om köparen isf har installerat den fel kan det kanske vara som Andreas säger?

Sorptionsavfuktaren är väl mer effektiv om jag förstått det rätt men också dyrare...
 
enem skrev:
Säger bara en sak..... Tapetserat Renstängsel!
Håller fullständigt med!
 
Jag var in i två älvsbyhus i våras och det räcker för min del. Badrummen ser otroligt billiga ut och golven likaså. Lister kring dörrar var löjligt smal. Många av dessa budgetvarianter kanske man ska räkna med då husen är lite billigare.
Men det man inte ska behöva räkna med är fukten i krypgrunden! Husen jag var in i hade en relativ luftfuktighet på 76% resp 82%!!! Avfuktaren orkade helt enkelt inte hålla bort fukten i krypgrunden! Med en luftfuktighet på över 70% är inte bara risken stor utan det är mer en tidsfråga innan man får tillväxt av olika sorter av mögel. Jag blir inte alls förvånad om så gott som samtliga större Älvsbyhus (som borde ha kraftigare avfuktare) kommer få fuktproblem inom några år.
 
magnuse74 skrev:
Malinwi: Älvsbyhus levereras med sorptionsavfuktare numer... Närmare bestämt den här:

[länk]
Sorptionsavfuktaren har en elförbrukning på 560W. Det motsvarar en elförbrukning på 4900kWh/år!
Finns denna uppgift med i beräkningarna för boverkets nya krav. Förhoppningsvis går den inte hela tiden men i de två husen jag var in i (läs mitt tidigare inlägg) gjorde de säkerligen det. Det innebär att det kostar runda slängar 6000kr/år för att hålla krypgrunden torr. På det tillkommer kostnaden för att byta sorptionsavfuktaren igen efter kanske 5-6 år, kostad har jag ingen aning om men kanske 10000kr. Det innebär en totalkostnad på ca 7500kr/år! Det är i alla fall lika mycket som jag och min sambo tankar soppa till bilen för varje år och då får vi ut någonting för det.
 
Säger bara en sak..... Tapetserat Renstängsel!
FieroGT skrev:
Håller fullständigt med!
Då kanske du kan förklara vad som menas ?
 
FieroGT skrev:
Det innebär en totalkostnad på ca 7500kr/år! Det är i alla fall lika mycket som jag och min sambo tankar soppa till bilen för varje år och då får vi ut någonting för det.
Om ni kör så lite på två bilar kanske det är billigare att åka taxi ?
 
tallmilan skrev:
Om ni kör så lite på två bilar kanske det är billigare att åka taxi ?
Min "Spyker" drar 0,65l/milen landsväg :D
Det motsvarar ca 1000mil/år och vi kör faktiskt lite mer än så. Men det är principen jag är ute efter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.