Ta Kalla Fakta med en snöskovel salt. Min förra arbetsplats blev granskad av dem och det var inte mycket som var sant.
 
hakan_o skrev:
Fast årsredovisningen för 2009 lär det ju dröja ett tag innan du kan se. Den är ju inte ens färdig internt ännu...
ÄH sålde drygt 800 hus 2009. Dvs ungefär i samma kvantitet som året innan...
 
andha219 skrev:
Ta Kalla Fakta med en snöskovel salt. Min förra arbetsplats blev granskad av dem och det var inte mycket som var sant.
Visserligen får man filtrera lite med vad media säger. Men jag tror inte att det skulle vara falsk fakta de har tagit fram heller om ÄH. De hade gjort ett väldigt fint jpbb när de hade tejpat flera meter hål i plasten. NOT! Ni som såg programet vet vad jag pratar om.

Gillar Donalds kommentar när han skulle kommentera om familjen som hade trasigt tak och de inte ville betala för att fixa det. "Kunden har fått det han har betalat för, de får inget mer." Killen vet hur man gör reklam för sitt företag!
 
Jag har haft ÄH i snart 6 år. Det finns lite småskit som jag ogillar i konstruktionen, men nån snö har jag i alla fall inte fått in på kattvinden. Jag lärde mig snabbt att ett billigt hus också kommer att kännas billigt och jag gjorde samma erfarenheter om ÄH:s övre hierarki som Kalla faktas tittare gjorde.

Några exempel:

Slutbetalning skall ske innan slutbesiktning!!!

Inga fasta cc-mått på takstolarna. Sjukt irriterande att kapa av remsor som är avsmalnande från 4 till 1,5 cm breda ifrån helskivor av oljeboard, när det är dags att inreda vinden.

Det krävs mycket fantasi och en erfaren elektriker för att lista ut vart vissa tomrör tar vägen.

Väggskivorna är skarvade i liv med fönstren med följd att tapeterna får två vertikala sprickor
ovanför ALLA fönster.

Knäpp regling i väggarna, cc45. Värdelöst om man vill lägga på 120 skivor.

Golvbrunnarna är inte av någon standard och dessutom fästa i golvspånet.

Vattengenomföringar i golv istället för vägg.

Räkna med att ytterfoder sticker åt helvete efter ett par år. Säljes med fördel till en flygplanstillverkare.

Vid besiktningen påpekade jag några brister för besiktningsmannen som också var den som skulle rätta till anmärkningarna. Vid arbetsdagens slut åkte han hem utan att alla brister var korrigerade. Han lovade att återkomma nästföljande vecka då han skulle ha en lucka i sitt schema, men kunde jag vara så snäll att skriva på besiktningsprotokollet först? Killen dök aldrig upp och efter ett par veckor hörde jag av mig till ÄH, som lovade att titta på saken. Efter ytterligare några veckor kontaktade jag ÄH igen, samma person, som helt hade glömt mitt ärende och inte kunde hitta några anteckningar om det. Jag drog hela ärendet igen från början och fick veta att jag redan hade skrivit på protokollet och därför godkänt leveransen. Jag berättade om hantverkaren som lovat att komma tillbaka och fick till svar:
-Ja han har slutat hos oss och vi kan inte ta ansvar för vad han har lovat.
Jag gick högre upp med mina klagomål och möttes av riktigt dålig attityd. Därefter insåg jag att det var dags att lära sig hur man fixar saker själv.

Listan kan bli lång, men vinden är i alla fall torr. Summan är: oerfarna hobbysnickare med tummen mitt i hand bör lägga mer pengar initialt på sitt hus, för att slippa ta dit dyra hantverkare i ett senare skede. Är man däremot hantverkare själv med egen verktygsarsenal så kan man med fördel beställa ett ÄH själv och för att få alla idiotsaker rätt från början, resa huset själv.
 
Säger bara en sak..... Tapetserat Renstängsel!
 
Som underlagstak har ÄH en plastfolie. Seriösa tillverkare har spont och nån form av skivmaterial. Rent teoretiskt så funkar ÄH:s konstruktion. Men förra vintern var det först kring -15 som sedan byttes till +5 över en natt. Då uppstår problemet att eventuella iskristaller på undersidan av ÄH:s folie smälter och rinner på insidan, i luftspalten och det blir pölar på kattvinden. Har du otur så letar det sig in i mellanväggen och rinner t.ex. ner i trappen. Jag har sedan dess förlängt luftspalten så att det om det händer igen rinner ända ner till takfoten.

Ingen större fara, det är en tillfällig sak som torkar upp rätt så på en gång. Vattenmängden är obetydlig (nån halvdeciliter här och var). Men det är såklart inte alls roligt. Grannen fick tapeten förstörd i trappen t.ex. och jag fick fuktfläckar i taket.

På ett RIKTIGT tak blir det aldrig samma problem med kondens - det blir det bara på plasten.

Jag ringde ÄH och dom konstaterade att det är som det är.

Märkligt att man fortsätter med denna konstruktion (och att den är godkänd som byggmetod). Det är ju riktigt korkat att bygga så här, särskilt när ett par snickare sätter skivor och spont på mindre än en halv dag. Dom borde väl ändå kunna ha det som tillval, typ "Riktigt tak +15 tusen spänn".

/Micke
 
alsikemicke: Ja, det är konstigt att det är en godkänd byggmetod när den är så känslig. Visst, det funkar kanske för de flesta MEN ett riktigt tak är väl ändå bland det viktigaste i ett hus? Jag har fått lära mig att när taket börjar läcka så kan resten av huset ta skada väldigt snabbt. Tänk er bara att man skulle få ett "dolt" läckage som rinner ner i en vägg.

Nu med facit i hand så borde fler kunder välja/kräva ett riktigt spontat tak mot en relativt liten extrakostnad. Jag tror att den kostnaden är väl värd om man får en torr vind och en god nattsömn. Jag förstår hustillverkaren som bygger i moduler och vill göra så lite som möjligt på plats MEN det borde gå att ta fram en snabb och effektiv metod för att få ett ordentligt tak. Nån form av spontade skivor som man lägger på takstolarna och sedan lägger papp på borde gå relativt snabbt att fixa.

Jag funderar på hur man gör när man inreder en vind som har plast ytterst. Jag antar att denna plast inte fungerar som en ångspärr för då blir det ju helt galet. Sätter man ångspärr bakom den inre väggen eller är då risken att man stänger in en massa fukt?

Något som alla blivande ÄH-kunder borde göra är att välja en oberoende besiktningsman så minimerar man risken för att få en partisk person som blundar för fel.
 
Tar ju verkligen superlång tid att skjuta fast brädor med spikpuffra. I tidsnödens tidsålder kunde man ju tom i värsta fall skicka råsponten färdigkapad.

Är det ett rakt hus (dvs ett vanligt rakt tak) tror jag inte det tar längre att få på sponten än takstolarna.

Sen om det är en helbrägdagörande lösning det säger jag inget om men sämre än bara plast lär det ju knappast vara iaf.
 
Har ÄH kommit tillrätta med krypgrunderna?

Vet flera älde hus som drabbats av svåra mögelproblem pågrund av det.
Tog länge innan ÄH erkände problemen och löste det med fläktar som ventilerade grunden.
 
XGR skrev:
Visserligen får man filtrera lite med vad media säger. Men jag tror inte att det skulle vara falsk fakta de har tagit fram heller om ÄH. De hade gjort ett väldigt fint jpbb när de hade tejpat flera meter hål i plasten. NOT! Ni som såg programet vet vad jag pratar om.

Gillar Donalds kommentar när han skulle kommentera om familjen som hade trasigt tak och de inte ville betala för att fixa det. "Kunden har fått det han har betalat för, de får inget mer." Killen vet hur man gör reklam för sitt företag!
Jag tyckte ändå att förklaringen på varför AkillaKonsulting hade byt adress från ÄH lokaler till ägaren egna villa var bäst "han vill läsa sin post hemma" - sin företagspost ... hmmm säkert ... även så knappast ett tecken på seriositet.
 
Lite länkar relaterade Älvsbyhus rörande fabriken i Vålberg:
Värmlands folkblad (VF)
Kommunen i krismöte med Älvsbyhus (http://www.vf.se/Nyheter/Varmland/Kommunen-i-krismote-med-Alvsbyhus-090624.aspx)
Älvsbyhus varslar samtliga anställda (http://www.vf.se/Nyheter/Varmland/Alvsbyhus-varslar-samtliga-anstallda-090624.aspx)

Nya Wermlands Tidningen (NWT)
Storbråk vid Älvsbyhus i Vålberg – alla riskerar jobbet (http://www.nwt.se/karlstad/article547000.ece)
Husfabriken har varit hoppet för Vålberg (http://www.nwt.se/karlstad/article547001.ece)
Älvsbyhus stänger fabriken i Vålberg (http://www.nwt.se/karlstad/article547976.ece)
Besked i dag om alla 24 får gå (http://www.nwt.se/karlstad/article547510.ece)
Ett brott mot god sed på arbetsmarknaden (http://www.nwt.se/karlstad/article548090.ece)
 
v-g skrev:
Tar ju verkligen superlång tid att skjuta fast brädor med spikpuffra. I tidsnödens tidsålder kunde man ju tom i värsta fall skicka råsponten färdigkapad.

Är det ett rakt hus (dvs ett vanligt rakt tak) tror jag inte det tar längre att få på sponten än takstolarna.

Sen om det är en helbrägdagörande lösning det säger jag inget om men sämre än bara plast lär det ju knappast vara iaf.
Råspontluckor snabbar på ytterligare.
 
Håller helt med tihimas! Vi har bott i vårt "ÄH typ Bjarke (1,5 plan) sedan 1996. Samma underliga fel vid besiktning som aldrig gick att få ordning på; "Du har fått vad du betalade för". Vi gick dessutom på niten att köpa av SMÅA, Stockholms SmÅstugebyrå,(Per Albins "dåliga minne"?) och de gjorde verkligen allt för att slippa undan de mycket små punkter (om än 72st) som den partiskt anlitade besiktningsmannen påpekade. Vi har bla gjort om all dränering runt huset och fått stå ut med mycket fixande. Dock, inga som helst fel på värme eller läckande tak, samt det viktigaste av allt, krypgrunden fungerar helt utan fel! Jag besiktar grunden varje år, (mycket petig typ) och konstaterar med hjälp av hygrometer att fukten är helt OK även under Juli/Agusti när den är som värst. Vi bor på en tomt som byggts i sluttning på en morän/stenås och det rinner 100tals liter vatten i marken under huset varje dygn, uppenbarligen helt utan risk för skador så här långt efter snart 14 år. Vi har nu byggt till/om huset och det ser nu ut som något helt annat än ett ÄH (vilket vi är glada för). Attityden och kvalitén på ÄH lämnar en hel del att önska. Köp aldrig av SMÅA och helst inte av ÄH heller även om huset i sig säkert är lika bra/dåligt som vilken annan leverantör i Sverige som helst.

Allt hänger på en duktig och OBEROENDE besiktningsman/kvinna. Betala ALDRIG fullt pris förrän ALLA restpunkter är åtgärdade, det gå att förhandla om detta även med ÄH.

Mvh Mikael
 
XGR skrev:
"Kunden har fått det han har betalat för, de får inget mer."
Jaa det va ju en ganska snygg kommentar. Jag tror ingen betalar för en massa hål i plasten.
 
Hur än man ser på det så kommer jag i alla fall inte köpa hus därifrån. Dels beroende på Kalla faktas inslag och dels på hur dom behandlar sina anställda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.