swebichon skrev:
Menar du allvar, eller var du ironisk? Om det är allvar så är det ju helt absurt. Någon som har tillgång till texten som kan citera den. Skulle vara intressant att läsa.
Läs tråden om Älvsbyhus - Kalla fakta, där är det någon som har ÄH som bekräftar att det står att man måste borsta bort snön från vinden.
 
Jag tror bara det gäller under själva byggnationen.
Då kan det inta vara 100% tätt överallt o snö kan då blåsa in på sina ställen. Absolut inget ovanligt med det.
Om så sker så är det väl sunt förnuft att borsta bort snön för att den inte ska smällta där o bidra till onödig fukt...

Ganska löjligt i mina ögon att ens behöva nämna det.


/momin
 
erlandmatz skrev:
I Gnesta bygger Älvsbyhus och där har 3 hus stått under hela julhelgen med plasten spänd över takstolarna och några få ribbor uppspikade för att hålla den på plats (alltå i stort sätt inga strö och bärläkt. Går man och tittar så ser man tydligt att det blåser in snö om det blåser. En granne sade också att han hade sett att man skottade snö ut från gavelfönsten på övervåningen. Bara hoppas för de som skall flytta in att dom hinner få rent innan det blir ordentligtö.
Har Älsbyhus bara en plast som underlagstak (yttertak)? En konstruktion som inte duger ens på en lekstuga.

Glöm diskussionen om snöskottning och anvisningar i Älvsbyhus manual. Det som är viktigt är att fabrikantens startat ännu ett mögelbygge, där taket är dåligt täkt under byggtiden. I detta fall nederbörd i form av snö (yra), på ett provisoriskt täkt tak, som stod så flera veckor över jul nyår..

Men även Västkuststugan har bedrägligt dåliga takkonstruktioner och lurar byxorna av sina kunder.
Finns säkert (!) fler hustillverkare. Problemet är att folk inte är byggnadsingenjörer och följer bygget minutiöst. Det är också lätt att falla in i en tro att man är skyddad mot fel bara man har en kvalitetsansvarig. (fniss)
 
Enl. inlägg tidigare här på forumet så finns det en instruktion i deras "skötselmanual" om att det vid viss väderlek kan snöa in på vinden (alltså på det färdigbyggda levererade huset), och man som Älvsbyhusägare skall kontrollera detta regelbundet och vid behov skotta bort snön från vinden.

Som jag uppfattat det så är detta ngt. de mörkar tills efter leveransen.
 
momin skrev:
Jag tror bara det gäller under själva byggnationen.
Då kan det inta vara 100% tätt överallt o snö kan då blåsa in på sina ställen. Absolut inget ovanligt med det.
Om så sker så är det väl sunt förnuft att borsta bort snön för att den inte ska smällta där o bidra till onödig fukt...

Ganska löjligt i mina ögon att ens behöva nämna det.


/momin
Det är inte under byggtiden, det är under tiden du bor i huset....enligt uppgift från folk som bor i Älvsbyhus. Även i programmet säger ju VD:n att bygger man hus på öppna fält så måste man förvänta sig att det regnar in.
 
lol, fler erfarenheter från dem?
 
viseman skrev:
lol, fler erfarenheter från dem?
Nej..jag har valt att skaffa så lite erfarenheter av dem som möjligt.
 
Vi kommer beställa vårt första nybygge under 2010 och hade allvarliga planer på ÄH, men efter detta inslag med Donalds pinsamma framträdande är de inte längre en kandidat för oss. Finns inte på kartan att känna något som helst förtroende för detta företag.
Någonsin.
 
Intressant detta....
Årsredovisningen går väl att få tag på, så där skulle man kanske kunna se om affärerna börjat dala?
...vilket jag hoppas..

Ingen servicekänsla alls...
-"Vårda sina kunder..." etc... Vad är det? :)
 
Ni som har funderat på Älvsbyhus, så skulle jag rekommendera Smålandsvillan eller Anebyhus. Har en bekant som byggt med Smålandsvillan, han är jättenöjd. De gör det mesta klart inne på fabriken för att få det så kostnadseffektivt som möjligt till kunden. Men jag själv valde ett Anebyhus eftersom de är mycket mer töjbara gällande mitt val av husets utseende(jag kan få i princip som jag vill med storlek på fönster,placering,antal och hur långt och brett huset skall vara. vinklat eller rakt, fyrkantigt eller rektangulärt, taklutningar m.m) och inuti med innerväggars placeringar etc. Anebyhus är något dyrare men jag är mycket nöjd.
 
hade allt klart o skulle bara trycka på knappen för o beställa ett ÄH... drog ut på tiden på banken pga seg bankman... o så kom kalla fakta reportaget... nu har vi beställt en smålandsvilla istället... pratade med säljaren och sa att det inte funkar med en sån vd som donald och därav tänker inte göra affär... fick då till svar att han inte tror han kommer sitta kvar länge till som vd... men svarade jag... han äger ju 50% av bolaget så det spelar väl ingen roll om han inte sitter kvar som vd... han har ju ändå beslutsrätt i bolaget ... då blev det tyst... och han köpte det...

nu väntar vi på bygglovet och skall bygga villa visingsö 1½ plans med smålandsvillan... förmodlig inflyttning maj/juni... känns jävligt nice o ha smv o inte ÄH
 
jworld skrev:
Intressant detta....
Årsredovisningen går väl att få tag på, så där skulle man kanske kunna se om affärerna börjat dala?
...vilket jag hoppas..
Fast årsredovisningen för 2009 lär det ju dröja ett tag innan du kan se. Den är ju inte ens färdig internt ännu...
 
Har själv kollat på ÄH men upptäckt många fel med deras byggprincip både grunden och själva huset. Att det är plast som underlag på taket är något som nästan alla husfirmor andvänder. Jag byggde själv ett Skidstahus där vi kunde ändra på allt och få det som vi tänkt oss, fick även helbrädat tak mot extra kostnad givit vis. Vi är väldigt nöjda med denna firman, både deras hantverkare, säljare, och övriga på fabriken. När det var saker som man undrade över ringde vi och fick svar som vi förstod.
 
Företaget uppvisar många tecken på att vara ruttet. Att man ska behöva gå till domstol för att ens nybyggda hus uppvisar uppenbara byggfel (läckage ska man aldrig acceptera) är skandal till att börja med. Sedan att företaget satt i system att erbjuda "gratis" (de jobbar knappast gratis) kvalitetsansvariga och besiktningsmän som uppenbarligen är partiska så det visslar om det då Älsbyhus direkt eller indirekt betalar deras lön. Sedan försöker man mörka det hela genom att bilda ett bulvanföretag (Akilakonsulting) som byter adress när det avslöjas att de sitter i samma lokaler som själva Älvsbyhus.

Nä, fyf*n! Snacka om att bita den hand som föder en och dra sitt varumärke i skiten. Den ytterst ansvariga är VDn Donald Johansson som uppvisade attitydproblem i inslaget. Inte konstigt att man som kund behandlas som skit med en ledning som denna.

Taken i sig känns väldig undermåliga om det nu bara ligger plast över talstolarna och ingen råspont eller liknande. Är det verkligen så de bygger?? Jag skulle aldrig drömma om att bygga så. Om nu plasten fungerar som ångspärr så ligger den ju dessutom på fel sida av väggen (när man inrett vinden).
 
Nippe skrev:
Ni som har funderat på Älvsbyhus, så skulle jag rekommendera Smålandsvillan eller Anebyhus.
Det finns en tråd här på Byggahus som tar upp de brister som Smålandsvillan har, så de är långt ifrån felfria. Jag tror inte att det går att få tag i något "budgethus" där leverantören inte har någon missnöjd köpare.

Bor själv i ett ÄH men byggde det inte själv. Har inte haft några problem än (5 år gammalt), men så har jag ju inte behövt ha någon kontakt eller behövt klaga på något.

/ P
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.