_ap_
så långt är jag också med, men du kan inte förneka att det är husets förbrukning som bestämmer hur länge tanken räcker.
 
Redigerat:
_ap_ skrev:
så långt är jag också med, men du kan inte förneka att det är husets förbrukning som bestämmer hur länge tanken räcker.
Det är väl klart att jag kan:D.

Tar du samma hus och samma väder förhållanden ute/inne temp och en tank på 5000liter.

Men i ena testet så kör du med små radiatorer som kräver hög framledning och därmed får hög returtemp tex 45°C tanken laddas till 100°C då kan du nyttogöra dig 319,825kWh innan energin är inte räcker för att hålla önskad inne temp .

I det andra testet så använder du dig av ett låg temps system typ golvvärme med låg framledning och retur tex 30°C tanken laddas till 100°C då kan du nyttogöra dig 407.05kWh innan energin är inte räcker för att hålla önskad inne temp ..

Skillnaden är då 87,225kWh = 1500liter extra vatten värmt 50°C eller drygt ett dygn extra värme vid en förbrukning på 3,5kW.

Så det är inte huset som avgör hur länge tanken räcker utan hur uppvärmningen är utformad lägre retur = "större tank" .
 
Redigerat:
_ap_
jaja, men om nu värmen i tanken inte räcker till att värma huset/rummen får man
väl ställa sig i duschen, då 60 grader fortfarande kommer räcka till vv.

Varför jag är skeptisk är för att vi satt in vedpannor i många hus som haft oljeldning(högtemp) och även konverterat direktel hus till golvärme och med facit i handen
har inte "tanken" räckt längre i husen med golvärme trots lägre returtemp.
Flödet i ett golvärme system är oftast mycke högre än i ett med radiatorer vet inte om det då i verkligheten sabbar skiktningen.
 
pr95 skrev:
OM !om inte om fans skulle inte detta bli skrivet!!
Det finns även förfinade vedpannor som även en fru/dam kan sköta ,dock vet jag inte prisbilden bara att fylla ved och trycka på en knapp !!!hur enkelt som helst ?

[länk]

kanske en sådan lösning vore för enkel ?men dyr?

Länk: [länk]
Ska kolla upp om det går att få fram nåt pris. Är nog svårt med referensobjekt i sverige har aldrig hört talas om fabrikatet.
 
Kan säga att jag kört med 40-50 graders framledningstemp hela vintern och det har räckt. Men då eldar vi i kaminen också.
 
_ap_:Det jag och knekten_ presenterar är fysiken bakom det hela sen om det i praktiken kanske är lite annorlunda så är det såhär det fungerar oavsett om vi vill det eller inte.

Du har dock rätt att det höga flödet i en GVslinga kan påverka skiktningen men då ska det vara felkopplat också, normalt går ju 95% av vattnet bara "runt i slingan" om man har shunt (samma med elementen).
 
_ap_
vet det också, men det är rätt ointressant hur det är i teorin då vi lever i verkligheten.

Att det skulle gå att hålla en tank 100 grader i toppen tills hela är 30 synar jag också.
 
Jag kan ta mitt hus som exempel efter tips av matss och roke så började jag stypa flödet i mina radiatorer så att returtempen sjönk men framledningen steg och av någon konstig anledning så började mina tankar räcka längre.

I mitt fall så har jag exakt samma temp inne som förut men tankarna räcker längre hur kan det vara möjligt i verkligheten?

Oavsett om tanken tappar temp i toppen från typ 100°C till 80°C så gör det oavsett returtemp.
Och det finns fortfarande mer energi lagrat i tanken vid den lägre returtempen.

Sedan är det ju konstigt att golvvärme skall förstöra skiktningen iom att alla andra förespråkar den pga sin låga framlednings temp och därmed väldigt begränsade öppning av shunt som i sin tur betyder lågt flöde till/från tank.

Om inte en lägre retur temp betyder mera energi i tanken i dom installationer du gjort så är det nog tyvärr du som gjort en tabbe och inte fysikens lagar.

Energi går inte att förstöra bara omvandla, Så omvandlas inte den extra energin du lagrat i tanken vid låg retur temp till värme så har du den kvar.
 
_ap_
jag förnekar inte fysikens lagar, men på er verkar det som natt/dag i skillnader mella 30° i reur och 45° menar bara att i verkligheten märks det inte lika tydligt.
I alla matematiska exempel har ni inte tagit med ex. tappvatten förbrukning.
45° i botten förvärmnings slinga och man behöver inte spetsa så mycke med toppslinga.
30° i botten och toppslinga måste stå för större delen av tappvattnet.

Om du ska få ut, säg 6kW från en golvärme installation ska du inte tro att man kan snurra runt 30° med " begränsad öppning" av shunten.
Fram 32°, retur 28° högt flöde och shunten måste vara "rätt mycke" öppen för att hinna höja vattnet 4°.
 
Redigerat:
Fram 32°, retur 28° högt flöde och shunten måste vara "rätt mycke" öppen för att hinna höja vattnet 4°,

Det beror väl på hur varmt vattnet som shunten matas med -rätta mig om jag har fel-
Om man har ett behov av 6Kw kan det tas ut som i ex ovan pumpar ca1300l/tim
genom att höja vattnets temperatur 8c kan pumpen sänkas till halva flödet ca650l/tim det ger betydligt mindre omröring i tank eller? rätt/fel ? enligt fysikens lagar.
Med en högre uttemp. lägre flöde blir den totala avkylningen den samma 6Kw.
 
_ap_
för att återgå till ämnet lite grand, vad är fantastiskt med den pannan?
92L ved och 12-24kW, verkar inte optimalt om man nu ska ladda 5m3 och uppåt.

Men det vore skoj att veta pris.
 
Håller fullständigt med dig ,tanken var att TS behöver hjälp av frun i huset, om
man har en panna som är lätt att sköta behövs ingen JÄTTE till tank .
TS kan på så sätt hålla kostnaden på en låg nivå fortfarande elda med ved som han har tillgång till samt utrustning att bearbeta den med.
Med ett telefonsamtal får han snart reda på prisbilden det finns med all säkerhet
många olika lösningar på hur man håller sitt hus varmt som jag tidigare skrev
torde en flisanläggning vara den bästa lösningen men kanske också det dyraste
alternativet.
Sedan är det TS med fru som till sist kommer att avgöra vad som passar dem bäst vi kan bara komma med goda/mindre goda råd om hur man håller sitt hus
varmt med tillgång på vv under tiden mån-fre.som han är på jobb.
Kan ju hända att TS inte ser på det här med samma sätt som jag gör det ,
har en helt annan ekonomi att satsa på ett värmesystem.
 
Fast hårddrar man det så behöver ju inte flis kosta multum det heller kanske 20-30 om man hittar en bra tugg & brännare på blocket. Det finns ju de som lessnar på flis också, gäller att vara vaksam och ha lite koll så kan man göra sköna klipp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.