Huset är 150m2 i 1 1/2 plan. Halva med radiatorer och halva med golvvärme. Lite oklart med värmebohovet då dom sista 80m2 är nybyggda och har inte varit uppvärmda nån vinter än. Har liggat runt 20000kwh i totalförbrukning inkl. hushållsel förr om åren dock har taket blivit bytt och tilläggsisolert i sommar. Huset behöver vara fullt uppvärmt med vv och allt hela veckan när tanten är hemma i veckorna. Får väl lura henne att elda nån brasa :) Tror det blir svårt att få vettig värmefördelning med luftvärmepump då det inte är särskilt öppen planlösning i det gammla huset från 50 talet. Tänkt värma varmvatten med panna hela året min 200l elberedare tar aldeles för många kwh.
 
Redigerat:
Var nere i pannrummet och mätte lite mer, går nog att få in 6m3 tank med lite god vilja.
 
Redigerat:
Henke78 skrev:
Huset är 150m2 i 1 1/2 plan. Halva med radiatorer och halva med golvvärme. Lite oklart med värmebohovet då dom sista 80m2 är nybyggda och har inte varit uppvärmda nån vinter än. Har liggat runt 20000kwh i totalförbrukning inkl. hushållsel förr om åren dock har taket blivit bytt och tilläggsisolert i sommar. Huset behöver vara fullt uppvärmt med vv och allt hela veckan när tanten är hemma i veckorna. Får väl lura henne att elda nån brasa :) Tror det blir svårt att få vettig värmefördelning med luftvärmepump då det inte är särskilt öppen planlösning i det gammla huset från 50 talet.
Har du ingen händig granne eller nåt som skulle kunna tänka sig att komma över och elda så att gumman får lite värme? ;)
 
Redigerat:
_ap_
tror jag frågat förut, men vad har du tänkt ha för panna?
 
En orlan 80kw eller nåt i den stilen men det beror på hur stor tank det blir. Blir det flispanna blir det nåt helt annat.
 
_ap_ skrev:
kollat på någon hugg?! ;)
Kollade på Edsbyhuggen på nätet. Bra pris för att ta den grovleken. När det gäller flispannor har jag inte så mycket koll har mest kollat på vedpannor.
 
Redigerat:
Hellre köpa vedsystem för 100papp än att lära tanten att elda det är jämställdhet det :D

Hur mycket kWh man får ur tanken har ju också med framledningstemp att göra. Ett lågtemp har ju många mer kW att få ur samma temp än ett högtempsystem.

Alla har som sagt olika förutsättningar och själv drömmer man ju om att slippa den ekonomiska bojjan och bara kunna köpa allt man vill ha. Typ huggarvagn, flistugg, flisbrännare, skördare och you name it, vem säger att pengar inte kan göra lycka ;)

TS får nog räkna lite på det hela det kan ju gå med en stor tank men om hemmavarande samtidigt ska ha varmvatten så försvårar även det det hela får man mycket under 40 i tanktopp så fryser de ju när de duschar. :rolleyes:

Finns ju faktist även automatiska vedpannor att köpa hur bra de är vet jag inte.
 
_ap_
v-g skrev:
Hur mycket kWh man får ur tanken har ju också med framledningstemp att göra. Ett lågtemp har ju många mer kW att få ur samma temp än ett högtempsystem.
är det så?

jag tror det är husets energi förbrukning som bestämmer här länge tanken räcker inte framledningen.
 
Extremfall:

System A kräver 60 graders framledning då har du helt plötsligt bara 40 grader att spela på även om du laddar till 100 gradoler.

System B kräver 30 graders framledning för samma funktion, då har du helt plötsligt 70 grader att spela på dvs 43% mer.

Samma inomhustemp gäller såklart och detta var extremfall (och påhitt ;) ) Ägaren av system A borde köpa större radiatorer :)

Elementärt kanske man skulle kunna säga :D
 
Större raddar eller golvvärme = lågtemp system...;)
 
TS har tänkt sig en Orlan 80,efftersom 80:an eldas med 1m ved tror jag inte frun i huset är intresserad av att ladda och elda.
Om man däremot tar en mindre panna med 1/2 meters ved kanske det går att övertyga frun att ladda pannan en gång i veckan .
Den bästa varianten är trots allt en flisanläggning om man börjar från tomt bord
Prisskillnaden torde inte bli så stor man får en bekvämlighet som höjer husfriden
I bägge fall behöver man någon form av utrustning att bearbeta stock klart billigare
är ju att hantera bara ved men den kräver mera tid, flis går att göra av grot om man vill, man utnyttjar en större mängd av trädet på så sätt.
Det här blev ju inte ett svar på frågan ,men efter att fått mera fakta om förutsättningen torde det vara ganska svårt att klara behovet för en 5dagars period
med uttag av vv och full värme
 
För enkelhetens o husfridens skulle går det inte att lura frugan att slå på elpatron den sista stund innan herrn kommer hem? Eller tillomed att shuntstyrningen gör det per automatik.:) ps i vilken del av landet bor ts?
 
Bor i Örebro
 
Ok Örebro blir det ju fortfarande lite vinter.:) Nej flis skulle ja inte satsa på,om ja inte redan var yrkesmässigt aktiv inom skogsbränslebranshen.(tillgång till riktig flisshugg ,alt köpa färdig flis)Tror att man tröttnar rätt så snart på att släpa fram grenar till en sån kompostkvarn för 15papp?
 
_ap_ skrev:
är det så?

jag tror det är husets energi förbrukning som bestämmer här länge tanken räcker inte framledningen.
Det är systemets retur temp som styr hur mycket energi en tank kan lagra.

Allt i v-g´s inlägg stämmer förutom att det skall vara returtemp och inte framledningstemp.

Energi förbrukningen för huset är ju konstant för en viss temp skillnad ute inne.
Medan ett liten radiator kräver hög framledning för att värma huset och därmed får hög returtemp.
Då får ju självklart en större radiator en lägre framledning för att värma samma rum/hus och därmed även lägre returtemp.

Och som alla vet t.o.m vissa linstallatörer så har vi ju skiktade tankar därmed så styr returtempen hur mycket energi en tank kan lagra.
Värmen är ju slut först när hela tanken är nere på returtemp.

Och allt detta har jag lyckats lära mig utan att installera en enda panna:D.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.