roke skrev:
Men alltså. Nu vet jag ju inte hur ni andra resonerar, men ts säger att han inte har ett jättestort hus (”bara” 150m3) Han har plats för 5m3 tank inne? Om jag fattat rätt.
Om tanken inne i det här fallet betyder att han helt kan tillgodogöra sig värmeförlusterna från tanken så måste ju en utetank gå fetbort?
Jag menar, varför elda mot 10m3 utetank där förlusterna, oavsett hur mycket isolering han har, går rakt ut till inget?

Situationen är klurig, tror jag. Han är borta måndag-fredag och vill inte köra el.
Men kommer en 10:a, om än superisolerad att räcka till det?
Kommer inte en 5:a inne, om förlusterna kommer huset tillgodo, att räcka lika länge men med halverad vedåtgång?
Om tanken inne står centralt i huset kan han ju nästan stänga av cirkulationen helt, öppna dörrarna till pannrummet, och ändå, på så vis, få värme till huset?

Kanske en liten luft/luft vp skulle kunna komplettera och ta över när tanken kallnat?
Jag vet inte, men elda till en tank som står helt ute skulle jag nog försöka välja bort om det gick. Eller?
Jag är osäker.
Ingen är osäker här inte.:)5kubik räcker gott på rätt ställe.Men det lät som att ts envisades med att han skulle ha 10kub...
 
_ap_
Henke78 skrev:
Kör idag med vedkap och hydralklyv. Det var mycket billigare än dom huggar jag kollat på som tar dom grovlekarna, drivs den från kraftuttag på traktor?
Jepp fast just nu från en gammal scania ;)

Finns även Bruks 722, tror jag dom heter, med vassa stål en mycket prisvärd hugg
finns från 10000:- och uppåt.
 
Får nog ta att räkna lite på saken. Kanske inte är så dumt ändå :)
 
knekten skrev:
Ingen är osäker här inte.:)...
:), Nä, jag glömde bort det. Bra att du påminde mig. Ha de.
 
Hejsan !
NU vet jag inte hur stort värmebehov ditt hus har men om man räknar med en 5m2
tank 90-30c =350kw borta mån-fre=ca120tim 350/120=2.9kw/tim om byggnaden
klarar av att hålla temperaturen med den förbrukningen räcker 5m2

Mvh pr95
 
_ap_
i teorin har man 350kW, att få allt att gå till värme ser jag som en omöjlighet.

Tror det är svårt att få 5m3 att räcka 4,5dygn, det framgår inte om du måste
hålla "full" temp eller om du kan sänka medans du är borta?

Med reducerad temp är det större risk att det skulle räcka.

kollat på någon hugg?! ;)
 
_ap_ skrev:
i teorin har man 350kW, att få allt att gå till värme ser jag som en omöjlighet.

Tror det är svårt att få 5m3 att räcka 4,5dygn, det framgår inte om du måste
hålla "full" temp eller om du kan sänka medans du är borta?

Med reducerad temp är det större risk att det skulle räcka.

kollat på någon hugg?! ;)
Vad skulle det bli av energin, om den inte blev värme som kom huset till godo?
 
Roke`s förslag med en 5kubikare inne och en billig luftvärme pump för stöd värme låter mest ekonomsikt.

Köper man en panna med typ 70-90kW så går det fort att få upp värmen i kåken + dusch vatten när du väl kommer hem.

Sedan är ju frågan om inte en 5m3 tank och en sänkning av inne tempen klarar sig rätt länge.
Menar det tar ju rätt länge innan huset har tappat någon större temp även om tanken skulle bli tom.

Sedan går det ju att ladda tanken med mer än 90°C innan man far och jobbar.

Laddar du till 100°C och låter tanken sjunka till 20°C då har du 465kWh att nyttja till värmning av kåken.
465/120 = 3,9kWh borde inte vara någon omöjlig siffra att klara uppvärming av kåken med även vid -15.

Mvh Kricken
 
Vad som behövs är mera fakta kan huset sättas på "sparlåga" under tiden ts är borta eller bor det fler i huset ?då finns även ett vv behov !!
Är hela 150 m2 bostad?
Radiator eller golv värme?
Hur väl är huset isolerat ?eventuell tilläggsisolering!!
mm.
 
_ap_
roke skrev:
Vad skulle det bli av energin, om den inte blev värme som kom huset till godo?
Om nu tanken står inne, men från början skulle den vara utomhus.

sen går det inte att komma ifrån att det är förluster i en så stor tank, huset tillgodo eller inte
det är ju inte säkert "förlusten" kommer ut på rätt ställe och då är det en ren förlust.
Ingen vits att ha 30 grader i pannrummet och 15 i tv rummet.

För att klargöra hur jag tänkte.
 
30c i pannrummet behöver man inte få om acken är välisolerad..:)
 
_ap_
kricken_ skrev:
Roke`s förslag med en 5kubikare inne och en billig luftvärme pump för stöd värme låter mest ekonomsikt.
Mvh Kricken
det mest ekonomiska kanske men är det de bästa?

Vet inte men jag är lite negativ till att blanda olika energikällor, lite luft/luft här, elberedare där,
skaplig ved panna här..
 
pr95 skrev:
Vad som behövs är mera fakta kan huset sättas på "sparlåga" under tiden ts är borta eller bor det fler i huset ?då finns även ett vv behov !!
Är hela 150 m2 bostad?
Radiator eller golv värme?
Hur väl är huset isolerat ?eventuell tilläggsisolering!!
mm.
Håller med.
 
_ap_ skrev:
det mest ekonomiska kanske men är det de bästa?

Vet inte men jag är lite negativ till att blanda olika energikällor, lite luft/luft här, elberedare där,
skaplig ved panna här..
Jag tycker att det är helt okej att satsa på en huvuduppvärmning och kanske, beroende på vilken uppvärmning man valt, ett komplement.

Har man tex. valt vedpanna så kan i alla fall jag tycka att det är helt okej att slippa elda på sommaren och då kan det vara bra med en elberedare, för att slippa elda för vv.

Har man däremot valt en helautomatisk värmeanläggning som klarar hela behovet alla årstider som tex en pelletsanläggning eller en värmepump som gör både vv och värme eller en flisanläggning eller en… osv. så kanske det är onödigt och overkill att satsa på en massa komplement.

Det är ju så olika från fall till fall.
 
Kan hända att vi får vänta til fredagskvällen på svar !
Ska upp02.00 ska försöka blunda en stund ,
vi återkommer!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.