Martin_B
useless useless skrev:
Det enda arkeologiska fyndet hittills är en spade som stod i en grop under golvet. Jag har inte stött på ägaren än, men jag låter nog spaden stå kvar om nån skulle behöva den i framtiden...
Gräv lite under spaden, så kanske det börjar framträda lite skelettdelar också :D
 
  • Gilla
Klanyen
  • Laddar…
R RapidSledge skrev:
Rödfärgad putsbruk som slammas på och ger bra fäste.
Precis. Tidigare har jag brukat slamma med löst vanligt putsbruk, men det brukar vara svårt att inte få fogarna att lysa igenom. Enligt reklamen ska den här produkten jämna ut sugförmågan på underlaget så att de inte lyser igenom. Det återstår att se om det är sant...
 
Redigerat:
L
Fantastiskt imponerande! Allt - från stället till ditt arbete till dina kunskaper! Hatten av och läsglasögonen på.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Jag har inte legat helt på latsidan sista månaderna även om man kan tro det... Hösten har jag ägnat åt en del arbete 'inomhus'.

Mitt i salen hade man, som sagt var, grävt ner en stor trumma i trä för att sprida varmluft från pannrummet. Efter att ha städat bort det ruttna träet tänkte jag att man kan ha kvar själva tunneln så att det t ex blir lätt att inspektera krypgrunden i framtiden.

Först måste man dock gräva ur lite och staga upp kanterna.
Grävd tunnel i krypgrund med skottkärra, murningssten och grus, arbete med husgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Det är väl aldrig fel med ett hemligt utrymme under golvet? I min fantasi kan jag komma på en massa bra användningsområden...
Renoveringsarbete under golv med utgrävning och stödplintar, verktyg och upplysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Lite sedvanlig gjutning i botten. Betongen utdrygad med extra mycket sten - Ett bra sätt att bli av med alla stenar…
Gjutningsarbete i krypgrund med ny betong och träformar för att staga upp väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen lite murning.
Renoveringsprojekt av krypgrund med grävd tunnel, stödmurar och gjuten betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Åsså mer murning och grävning. Sen lite grävning...
Renovering av krypgrund med gjutna betongväggar och uppgrävd tunnel under ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har även passat på att byta bort en del stödplintar som var av trä/natursten mot lite stabilare alternativ.
Stödplint av betong under ett träbjälke i en grusig krypgrund med synliga grävningsarbeten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Men sen kom det andra saker i vägen och det hann bli minusgrader där inne, så det blir nya tag till våren.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 24 till
  • Laddar…
Gött att se lite framsteg! Våren är nog inte långt borta!
 
Gött att bygget rullar på! Jag funderar på likt dig att byta ut några stödplintar. Vill du dela med dig av hur du gick tillväga? Vet du om det kan finnas nackdelar med att lägga till något extra stöd?
 
Plintarna av natursten är konstruerade på ungefär samma sätt som grundmuren; Man har grävt en grop i lerjorden som man har fyllt med decimeterstora stenar. Sen har man staplat några större, någorlunda fyrkantiga stenar uppepå.
Jag har helt enkelt plockat bort de stora stenarna, hällt ner lite betong mellan småstenarna och murat upp halva lecablock uppepå.

Om det finns några nackdelar med för många stöd vet jag inte. Det skulle kanske vara att stockarna inte ligger riktigt an mot alla plintar i så fall så att det uppstår ljud när man t ex går på golvet?
 
Det är ju bara att lägga in något mellan om det skulle uppstå ljud
 
Ja, det är kanske mest ett hypotetiskt problem. Men en trästomme rör ju alltid lite på sig, så ligger det an mot plinten en årstid så kan det bli ett mellanrum en annan. Är det lite längre avstånd mellan plintarna så kommer bjälken att 'hänga' lite och följa med i rörelserna.
Men det är nog inget reellt problem...
 
Ja tanken är att vi ska göra om och bygga en platsbyggd bokhylla över en utav dessa "liggande reglar" aka stockar. Tänker att den ökade vikten kan bli rätt stor och tänkte då avlasta under den genom att sätta dit en till plint direkt under. Det är ju inget värsting virke idag som huset är byggt av, utan mestadels det som verkade ligga till hands
 
Ok. Jag skulle ha grävt lite ner till orörd mark, gjutit en liten platta typ 50x50 cm och murat upp en plint med lämpligt material. Ett stående lecablock eller liknande beroende på avstånd och vad man har tillgängligt.
Men jag är långt ifrån någon expert, så det finns säkert andra som har annorlunda idéer...
 
Vad händigt med en gång under huset(y)
 
Imponerande!!! Snyggt jobbat.
 
Imponerande... Vi har landställe i barkhyttan och tjejens familj kommer från Torsåker och har landställe vid mMalmjärn! Kul att se att det blev något av den gamla kyrkan. Finns en hel del större trähus runt där som står tomma idag som skulle kunna bli något kul!
 
  • Gilla
carra
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.