Nu har de då blivit dags att dra igång ett projekt som jag har fantiserat om i ett antal år.
Det kommer att bli grymt kul men jag har inga ambitioner att ta några rekord i hastighet, det får ta den tid det tar, huvudsaken i mina ögon är att det blir bra utan att bli onödigt kostsamt.
Jag ser tråden som en dagbok, som kan vara skoj att titta i senare, dock är jag ingen stjärna på just att skriva så jag riktar in mig på bilder istället. Kom gärna med frågor och/eller idéer, det uppskattas alltid, jag tål även kritik, bara den är konstruktiv. ☺
Håll tillgodo!

Började så smått härom dagen med att skotta bort gräsmattan samt den största delen av matjorden.
1408478215658.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan var det dags att börja gräva, det är ingen värsting till grävare, men den är förmånlig att låna, samt att den gör jobbet, dock inte med samma fart som en riktig grävare.
1408478411158.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hoppas nu bara att vädret är med mig i höst så att jag kanske hinner få plattan gjuten innan vintern kommer.
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
Nu så börjar jag vara nära klar med schaktbotten. Fattas lite dränering och sådant bara sen kan granuleringen beställas. Någon som vet hur nogrann man behöver vara med lutningen på schaktbotten? 1408817108744.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Schaktbotten är klar, med ingrävda slangar för el och ev. vatten samt avlopp och dränering. Allt detta sedan täckt med geotextil.
1409388609863.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så idag kom 2 lass med granulering som ska justeras och paddas innan jag beställer resten. 1409388708666.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjutning innan vintern känns inte allt för avlägset. (y)
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
Spännande, mer bilder när bygget kommer upp ur marken.
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
detta kommer följas...
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
Sakta men säkert.. Inte så mycket action men någon kanske har nytta av bilderna i sitt egna bygge senare.

Granuleringen (75ton) planerad, paddad, avvägd och kantbalken urskottad. Kantbalken blir 300x300 och resten av plattan 100mm -ish. :)

Ny börjar det bli dags att faktiskt bygga något nu när formen ska göras samt placera och väga in golvbrunnen.

1410031731204.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Erik JL och 4 till
  • Laddar…
Någon som vet eller som har provat att göra en glesform som man istället för formplyfa klär invändigt med styrolit eller liknande med gott resultat?
Jag tänkte att om jag gör så slipper jag ju sen att montera dit densamma med lim eller liknande efteråt, samt att den är mer lättarbetad än plyfaskivor.
Jag tänker mig att jag använder 2st liggande 50x75 reglar, en överst och en ungefär 1/3 upp från botten, sedan slår ner pinnar, en alldeles mot reglarna och 1 en bit utanför som jag sedan strävar mot. Givetvis stödfyller jag den nedersta delen med lämpligt material. Kommer skivan att hålla eller är det bättre att göra som gammalt och använda plyfa?
 
  • Gilla
Mattias991
  • Laddar…
Nu är formen på plats, det som fattas är att stödfylla lite runt om sen ska den vara klar för gjutning.
1410617539050.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Denna dag har inneburit lite järnbearbetning, 60st byglar bockade samt 4st 6m sektioner med kantbalksarmering tillverkade. (y)
1410617693641.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Erik JL och 2 till
  • Laddar…
Detta ska följas, Om du vill dela med dig av ungefärliga kostnader för de olika delmomenten vore jag ytterst tacksam.
 
  • Gilla
Erik JL och 1 till
  • Laddar…
Jag ska försöka sammanfatta kostnader eftersom, men jag försöker så gott det går med att jobba efter "tjänster och gentjänster" metoden för att kapa dom kostnader som går.

Ikväll drog frugan på sig arbetsbyxorna och hjälpte till en stund. Det hela resulterade i att kantbalksarmeringen nu är färdig samt att armeringsnäten är utlagda.
1410638451565.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Erik JL och 1 till
  • Laddar…
OXYD
Följer också denna tråd. Står inför samma nästa år
 
OXYD
swoosh skrev:
Jag ska försöka sammanfatta kostnader eftersom, men jag försöker så gott det går med att jobba efter "tjänster och gentjänster" metoden för att kapa dom kostnader som går.

Ikväll drog frugan på sig arbetsbyxorna och hjälpte till en stund. Det hela resulterade i att kantbalksarmeringen nu är färdig samt att armeringsnäten är utlagda.
[bild]
Följer du någon guide eller anvisning i ditt projekt? Eller stegen är något du kan sedan tidigare?
 
OXYD skrev:
Följer du någon guide eller anvisning i ditt projekt? Eller stegen är något du kan sedan tidigare?
Jag gör det mesta på känsla samt att jag läser på forum och frågar bekanta, det är ju inte raketforskning det handlar om så jag tror att man kommer långt med sunt förnuft och lite fantasi. Jag har byggt och renoverat lite sen förut men aldrig byggt från grunden upp, så detta är nåt helt nytt för mig, skoj är det iallafall även om det går åt många timmar till att fundera på hur man löser varje moment.
Kul också att tråden börjar komma till liv och inte bara jag som skriver i den.
 
Hej,

Alltid kul att följa trådar av denna art :)

Ser att det inte ligger någon isolering? Antar att det är ett medvetet val?

Med vänlig hälsning,
Tobbe
 
Alldeles riktigt. Det är fint med granulering under plattan, 70cm granulering isolerar lika bra som frigolit, dessutom dränerar det bra och är lättjobbat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.