Jag skall dra en slang från stallet till hagen, för att kunna fylla på vatten till hästarna. Det är typ ett badkar som skall fyllas.

Räcker det med PEm 25 eller skall jag dra till med 32?

/N
 
Staffans2000
Tjugofem räcker.
 
Det hänger på vilket flöde du vill ha som i sin tur hänger på vad pumpen kan ge. Vid 0,2l/sek (12l/min) så klarar du dig på en pem25 men vill du ha ut 0,5l/sek (30l/min)måste du upp i en pem32
Så det är bara att räkna på hur lång tid du vill stå och fylla samt kolla av vad pumpen kan leverera
 
Pumpen levererar 100l/min. Hur mycket blir det i en 25:a
 
Du kommer då ha tryckförluster på 2,4bar vilket är ganska mycket. Du kommer inte få fram så mycket vatten som 100l/min men hur mycket är svårt att säga utan pumpkurvan, men betydligt mindre skulle jag tippa.
En pem 32 kommer 0,9bar i tryckförlust och en pem40 kommer bara ge 0,3bar i förluster.
Så en 32 eller 40 ledning kommer du behöva ifall du vill ha ut ett hyfsat flöde av vad pumpen kan ge. Om du har pumpkurvan eller beteckning på pumpen kanske det går att hitta på nätet då är det lättare att säga exakta flödet
 
Jo det var tur ;-)
Sedan förstår jag inte hur staffan2000 kom fram till sin rekomendation. Men som det verkar både här och av rörmockare samt många försäljare (dock inte tillverkarna) så chansas det hej vilt. Det är långt från hokus pokus att kontrollera så man får rätt saker, utan tvärtom väldigt lätt att kolla i diagram. Jag funderar på att lägga upp en tråd i hur man kollar av tryckfall i ledningar och jämför det mot pumpdata, det kanske vore av intresse då många frågar likande frågor och som jag ser det alltid får en chansning till svar som inte alls är underbyggd.

Tyvärr ger den informationen som rinkabyrör har absolut ingen infomation som helst. Utan en pumpkurva säger deras data ingentin alls.
Man får reda på att den ger max 100l/min och max 6kg (detta är två ändlägen som aldrig inträffar samtidigt)
Så i princip skulle pumpen kunna ge 1l/min om den behöver trycka det 5kg högt men den kan också ge säg 80l/min vid samma tryck. Utan pumpkurva så är datan nästintill världelös.

Kontakta rinkebyrör (eller dom du köpt pumen av) och be att få en pumpkurva. Eller om du vet pumpens fullständiga namn och kan hitta mer info på nätet så kan jag hjälpa dig närmare sanningen vilken slang du behöver.

Jag har ingen erfarenhet av rinkabyrör men annars kan du säga att du har 0,9bar mottryck och undrar vad din pump ger då och sedan kan du höra vad den ger vid 0,3bar. Då kommer du få veta hur mycket vatten du kan få fram vid tappstället med en pem32 samt pem40
 
Staffans2000
Hej Tjacko!

Min rekommendation grundar sig på frågeställarens förutsättningar - dvs. ETT badkar i EN hage skall fyllas med vatten. För det räcker det gott med en 25mm.slang. Om det tar några min. mer eller mindre spelar troligen inte någon roll.
En tunnare slang är även billigare samt lättare att hantera då PEMslangar kan vara nog så bökiga.
Till sådana här vardagspetitesser kräves inga tryckkurvor och diagram.

Vänliga hälsningar: Staffan
 
Staffan2000 skrev:
Hej Tjacko!

Min rekommendation grundar sig på frågeställarens förutsättningar - dvs. ETT badkar i EN hage skall fyllas med vatten. För det räcker det gott med en 25mm.slang. Om det tar några min. mer eller mindre spelar troligen inte någon roll.
En tunnare slang är även billigare samt lättare att hantera då PEMslangar kan vara nog så bökiga.
Till sådana här vardagspetitesser kräves inga tryckkurvor och diagram.

Vänliga hälsningar: Staffan
Om du läser mitt första inlägg så har du svaret på dina funderingar där. Sedan kommer vidare önskemål från användaren och då fungerar det inte med pem25.
Perssonligen förstod jag inte att frågeställaren visste riktigt vad han frågade efter och begärde därför in mer information för att kunna ge ett korrekt svar. Medens du till synes gick på tummen och pekfingret metoden, vilket inte alls är fel alla gånger;)
 
niblom skrev:
Tur att Rinkaby har 180 dagars returrätt då :) för jag har redan beställt 25 slangen...

[länk]

Detta är pumpen jag tänkt att använda.
Du skall väl inte ansluta slangen direkt till pumpen?

Du har väl en hydropress eller hydrofortank med tryckstömbrytare mm?

Då spelar pumpkurvan inte så stor roll.

Jag kör med en PEM 20 slang ca 70 m och det flödet räcker utmärkt.

Jag har ca 4 bar i systemet.

Lägg pengarna på en automatik till badkaret istället.

http://www.boleproducts.com/BOLEB2C/TradePoint/B2C/UI/Catalog/ItemView.aspx?key=1140235


Denna ger 7 liter/min vid 3 bar.
 
fylla ett badkar det är väl inte nån raketteknologi precis.....jag har 100 meter 20 slang till min anl. o de funkar fint .....mende är klart hade jag haft 32 slang hade jag säkert sparat in 1 timmes väntetid om året vid påfyllning
 
totalt på ett år, eller har du ett enormt badkar ?
:)
 
Jag skulle bjuda på tårta om Tjacko kunde förklara på ett begripligt sätt hur man räknar ut rätt slangdiameter. Jag har avstått från att lägga min slang tills att jag vet att jag inte lägger fel, för utan grävare (ska läggas genom etablerad trädgård) är det jobbigare att lägga två gånger än att göra rätt från början eller ta smällen för en grövre slang.

Jag har en sträcka på 100m med 4bars tryck från en okänd ASEA ejektorpump och hydrofor, en meters fall ned till "landet", genom utkastaren fyller jag en 10l hink på 30 sekunder blankt, men det finns möjlighet att man kan ta vattnet direkt på PEM25 från hydropressen.

Målet är att vattna potatislandet och ett växthus, så det borde funka med en 25:a, men som sagt rinkabyrörs diagram säger mig ingenting ...
 
haha..............totalt på ett ett år
 
tallmilan skrev:
Jag skulle bjuda på tårta om Tjacko kunde förklara på ett begripligt sätt hur man räknar ut rätt slangdiameter. Jag har avstått från att lägga min slang tills att jag vet att jag inte lägger fel, för utan grävare (ska läggas genom etablerad trädgård) är det jobbigare att lägga två gånger än att göra rätt från början eller ta smällen för en grövre slang.

Jag har en sträcka på 100m med 4bars tryck från en okänd ASEA ejektorpump och hydrofor, en meters fall ned till "landet", genom utkastaren fyller jag en 10l hink på 30 sekunder blankt, men det finns möjlighet att man kan ta vattnet direkt på PEM25 från hydropressen.

Målet är att vattna potatislandet och ett växthus, så det borde funka med en 25:a, men som sagt rinkabyrörs diagram säger mig ingenting ...
Skall du gräva 100m för hand? Grattis
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.