Vad är förtryckning? Är det när man sätter tryck i hyrdoforen innan man fyller den med vatten?
 
niblom skrev:
Vad är förtryckning? Är det när man sätter tryck i hyrdoforen innan man fyller den med vatten?

Helt korrekt.
 
tallmilan skrev:
Måste läsa och förstå också ...
Jag väntar fortfarande på tårtan! Eller har du fortfarande inte förstått så kan jag försöka hjälpa dig vidare på traven;)
 
Nä, men det är snö ute så jag har målat trappen, innerdörrar och lagat både tvättmaskinen och torktumlaren (köper så dyra verktyg så jag har inte råd med nya vitvaror) ... ska snart sätta mig och räkna och beställa slang ...
Om jag inte ska slå panel på carporten först :)
 
Kan säga att för att vattna hästarna räcker det gott med 25 :)
Jobbar som diamantborrare och vi är beroende av vatten, brukar bara ha 25 slang. Ibland flera hundra meter och det brukar bara ta runt max 1 timme att fylla en 1000L tunna.
 
Mikael_L
Hej.
Hittar ingen tråd som ger mig bättre svar. Men jag ställer frågan här då.

Har kommunalt med PEM32. Alldeles efter vattenmätaren ska det kopplas in en PEM till garaget, ca 15 meter långt.
Av det som framkommer i tråden får jag uppfattningen att PEM20 borde räcka bra. Håller ni med om det?

Jag är inte på det klara med vad vattnet ska användas till där, men det vanliga, biltvätt, trädgårdsbevattning (via en utkastare på garagevägg) osv.
Jag har även en sådan där liten billig högtryckstvätt, dom drar ju rätt lite vatten så jag vet inte om det finns något behov av grov ledning därför heller.
 
Mikael_L
Det kommer räcka bra med en pem20. Tryckförlusten blir väldigt liten i en pem20 när det bara är 15m (kollat i gällande nomogram) så det kommer inte bli några somhelst problem för dig.
 
Mikael_L
Tack så mycket ! :)
OK, då blir det PEM20x2.0 till garaget. (Det är kanske tom lite kortare än 15m).
 
tallmilan skrev:
Nä, men det är snö ute så jag har målat trappen, innerdörrar och lagat både tvättmaskinen och torktumlaren (köper så dyra verktyg så jag har inte råd med nya vitvaror) ... ska snart sätta mig och räkna och beställa slang ...
Om jag inte ska slå panel på carporten först :)

Du verkar inte få mycket gjort förutom en massa undanflykter och skitsnack ;):D
 
Mikael_L
Jag har iaf köpt en rulle PEM20.

Men den är inte lagd än, så en rapport om hur bra trycket blev får ni tidigast till våren nån gång. :)
 
Som sagt 25 räcker. Har det ut till min lagård, ca 50m. Inga problem. Kör högtryckstvätt, djuren har vatten allt funkar
 
men hur gick det med tårtan ???
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.