tallmilan skrev:
när jag ser nomogrammen och förstår hur allt hänger ihop kommer tårtan att levereras
Hur går det med tårtan? Eller var det bara snack och ingen verstad;)
 
Tjacko skrev:
Hur går det med tårtan? Eller var det bara snack och ingen verstad;)
Måste läsa och förstå också ...
 
tallmilan skrev:
Jag har en sträcka på 100m med 4bars tryck från en okänd ASEA ejektorpump och hydrofor, en meters fall ned till "landet", genom utkastaren fyller jag en 10l hink på 30 sekunder blankt, men det finns möjlighet att man kan ta vattnet direkt på PEM25 från hydropressen.

Målet är att vattna potatislandet och ett växthus, så det borde funka med en 25:a, men som sagt rinkabyrörs diagram säger mig ingenting ...
Vet inte hur stort potatisland du har, men en vanlig vattenspridare och 100 m ½" trädgårdsslang var inga problem när vi gjöt en platta (10 x 6 m) härom sommaren. Trycket från hydropressen låg runt 3 bar vid detta tillfälle.

Boskapen, ja dom dricker havsvatten vid strandkanten. Det är inte så salt här. :)
 
Redigerat:
niblom skrev:
Pumpen levererar 100l/min. Hur mycket blir det i en 25:a

Får be om ursäkt, jag skrev fel tidigare då jag sa att förlusterna vid 100l/min med pem25 i 60m skulle vara 2,4bar. Sanningen är att det skulle vara 6bar förluster.
 
Om vi antar en förbrukning på 450l/dygn (normal familj) och en pump grundfos JP6 skulle skillnaden i energikostnad om man använde en pem 40 mot en pem25 som båda var 60m långa bli ca 1000kWh/år.

Med en beräknad period på 10år och en realränta på 2% skulle det innebära att man kan investera ca 8800:- för att komma ner till pem40 i energiåtgång. Och det torde inte vara problem att hitta 60m pem40 slang för den summan

Även om många tror att det bara är tiden som kommer ta lite längre vid sämre flöde så kan man även se att kostnade är många procent mer. Så att engegera sig i att har rätt slangdiameter är inte bara tidsvinnande utan även energibesparande vilket kommer synas direkt på elräkningen.

För dom som struntar i både tid och pengar kan det vara värt att tänka på den globala energipolitiken
 
Redigerat:
tallmilan skrev:
Måste läsa och förstå också ...
Om du inte förstår får du fråga om hjälp, annars vill jag ha tårta:)
 
Tjacko skrev:
Om du inte förstår får du fråga om hjälp, annars vill jag ha tårta:)
Självklart, var inte rädd för det du, det är helt klart värt en tårta för något man har klurat på i över ett år. Men jag behöver lite tid först att sätta mig ned att läsa, vissa delar av världen har högkonjunktur nu så det är bråda dagar på jobbet.

Sen ska det köpas slang
 
Tjacko skrev:
Om vi antar en förbrukning på 450l/dygn (normal familj) och en pump grundfos JP6 skulle skillnaden i energikostnad om man använde en pem 40 mot en pem25 som båda var 60m långa bli ca 1000kWh/år.

Med en beräknad period på 10år och en realränta på 2% skulle det innebära att man kan investera ca 8800:- för att komma ner till pem40 i energiåtgång. Och det torde inte vara problem att hitta 60m pem40 slang för den summan

Även om många tror att det bara är tiden som kommer ta lite längre vid sämre flöde så kan man även se att kostnade är många procent mer. Så att engegera sig i att har rätt slangdiameter är inte bara tidsvinnande utan även energibesparande vilket kommer synas direkt på elräkningen.

För dom som struntar i både tid och pengar kan det vara värt att tänka på den globala energipolitiken

Jag fattar inte, hur hittade du H=600 m?
 
vedeldaren skrev:
Jag fattar inte, hur hittade du H=600 m?
Genom att fuska lite i nomogramet, förlängde det uppåt. Det är såklart inte helt rätt men väldigt vägledande.
 
Tjacko skrev:
Genom att fuska lite i nomogramet, förlängde det uppåt. Det är såklart inte helt rätt men väldigt vägledande.
ca 60 bar alltså?
 
vedeldaren skrev:
ca 60 bar alltså?
:surprised: Sorry, nu har jag gjort fel med nollorna igen:mad: Tur att du var uppmärksam, återkommer snart med en riktig beräkning
 
Här kommer en redigerad beräkning. Om jag säger som så att det är inte första gången jag gör fel med nollorna:rolleyes:

Edit
Bytt till rätt fil
 
Redigerat:
Tack för alla svar. Nu till den viktiga frågan. Jag har beställt PEM 25 från Rinkaby som kommer i morgon och jag skall gräva på fredag...

Är det lönt att åka till typ Bauhause och köpa 50m PEM32 i stället för PEM25 eller är det att slänga pengarna i sjön?
 
Tjacko: Nu har du 2.5 m3/dygn, var det inte 0.45 innan?
 
mycke_nu skrev:
Tjacko: Nu har du 2.5 m3/dygn, var det inte 0.45 innan?

Det går inget vidare för mig nu, bifogade fel fil. Men nu har jag lagt in den rätta filen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.