S
Jag hade bytt ut slangen mot 20slang, av den enkla anledningen att 5x2.5 i 16rör är extremt svårt att byta ut och jag vill inte behöva riva väggar pga. en skruv i ett rör t.ex när man inte behövt göra det med 20slang.
 
Ett fåtal personer (Bo och Mikael) uttalade sig med kunskap bakom. Folk som bara tycker eller tror är lite märkligt. Gällande montörshandboken så tänkte jag bara kommentera det. Det finns inga sådana föreskriftskrav. De eventuella krav som finns finns idag i svensk standard. Gällande antalet ledare i rör så är det inte reglerat, utan det är ELSÄK-FS 2008:1 som gäller. Dvs. God elsäkerhetsteknisk praxis. Det är däremot en god idé att följa den, då det underlättar framtida i- och utdragning av ledare. Lägger man tex. 9st 1,5 mm2 trådar i ett 16-rör så påverkar det kylningen minimalt och inget man räknar med. Man utgår alltid från 3 strömbelastade ledare och hur man än belastar dessa 9 ledare blir det aldrig värre än 3 maxlastade om inte flera kretsar samsas i samma rör. Enda undantaget är om det förekommer övertoner, då kan detta behöva justeras till t.ex. 4 ledare.
 
  • Gilla
Uldis och 3 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Ett fåtal personer (Bo och Mikael) uttalade sig med kunskap bakom. Folk som bara tycker eller tror är lite märkligt. Gällande montörshandboken så tänkte jag bara kommentera det. Det finns inga sådana föreskriftskrav. De eventuella krav som finns finns idag i svensk standard. Gällande antalet ledare i rör så är det inte reglerat, utan det är ELSÄK-FS 2008:1 som gäller. Dvs. God elsäkerhetsteknisk praxis. Det är däremot en god idé att följa den, då det underlättar framtida i- och utdragning av ledare. Lägger man tex. 9st 1,5 mm2 trådar i ett 16-rör så påverkar det kylningen minimalt och inget man räknar med. Man utgår alltid från 3 strömbelastade ledare och hur man än belastar dessa 9 ledare blir det aldrig värre än 3 maxlastade om inte flera kretsar samsas i samma rör. Enda undantaget är om det förekommer övertoner, då kan detta behöva justeras till t.ex. 4 ledare.
Du har ju rätt i sak men detta är ett allmänt och publikt forum där även folk med okunskap kan svara. Det är omöjligt att komma ifrån. Sen får var och en använda den information som ges på ett rimligt sätt även om det blir mycket gissningar och tyckanden.
 
O
J Johan456 skrev:
Ett fåtal personer (Bo och Mikael) uttalade sig med kunskap bakom. Folk som bara tycker eller tror är lite märkligt.
Apropå det så tänker jag omedelbart på Mats debattartikel: https://www.voltimum.se/articles/felaktiga-elfel när jag läser den här tråden. Så här beskriver han kompetensnivån i elbranschen:

"Elektriker utbildas för att använda schabloner och förenklade metoder så att de kan utföra vanliga elinstallationer på ett enkelt sätt utan konstruktionshjälp. Det är också rimligt. Vanligen har inte elektriker sådana kunskaper att man kan använda, hantera och förstå alla de möjligheter som elinstallationsreglerna medger. Och har man inte dessa kunskaper så bör det kanske inte ingå i arbetsuppgifterna att uttala sig om huruvida en anläggning är utförd enligt gällande bestämmelser eller inte.

En elinstallatör ska ha nödvändig kompetens för att självständigt kunna utföra elinstallationsarbete. Tyvärr verkar det i dag som att även elinstallatörsutbildningen har fokus på att använda förenklade metoder. Allt för ofta möter jag elinstallatörer som inte har tillräckliga kunskaper för att självständigt söka lösningar i standarder och föreskrifter eller har förmåga att kritiskt granska olika säkerhetsåtgärder i befintliga installationer Kan man bara använda schabloner så kan man i och för sig utföra elinstallationsarbete men man saknar förmåga att avgöra om en anläggning man själv inte utfört är utförd enligt gällande bestämmelser."

M Magnus_Andersson skrev:
Det verkar vara max 4st 2,5mm2 i 16mm slang som är någon sorts standard.
S Stefan1972 skrev:
Du har ju rätt i sak men detta är ett allmänt och publikt forum där även folk med okunskap kan svara. Det är omöjligt att komma ifrån.
Så här skriver han om problemet med vandringssanningar i branschen och nätet:

"En fackman har ofta ett stort förtroendekapital och när denne inför en kund klandrar ett tidigare utförande som följer svensk standard bara för att denne inte känner till metoden eller åtgärden, och detta dessutom bekräftas av kollegor eller en besiktningsman, kan detta allvarligt påverka relationen mellan kunden och tidigare installatör. Jag kan också se att felaktiga påståenden blir ”sanningar” om bara tillräckligt många bekräftar påståendet. Inte minst ser man detta på sociala medier som stöds av branschorganisationer. I sig leder detta till att felaktiga påståenden blir normerande."

J Johan456 skrev:
De eventuella krav som finns finns idag i svensk standard. Gällande antalet ledare i rör så är det inte reglerat, utan det är ELSÄK-FS 2008:1 som gäller. Dvs. God elsäkerhetsteknisk praxis.
Skall man vara noga så är svensk standard bara en samling schabloner. Den "reglerar" alltså ingenting i juridisk mening utan föreslår bara saker, som om man följer dem, automatisk uppfyller "God elsäkerhetsmässig praxis". Så även om det stått något där om antal ledare så är det inget absolut krav. Det hela diskuteras här: https://www.elinstallatoren.se/innehall/nyheter/2020/mars/kan-jag-strunta-i-elinstallationsreglerna/
 
Redigerat:
  • Gilla
Uldis och 3 till
  • Laddar…
Jag har en del 16 rör med 5 st. 1,5 mm2 trådar i och som någon skrev här ovan så sitter de som berget. Jag ville byta ut någon av dem till 3x2,5 mm2 istället men det finns inte en chans att dra ut dem ur röret så man får nog jämföra det med en kabelförläggning och inte räkna med att man har en slang där...
 
Det borde gå att dra 5*2,5 i ett 16 rör. Det är lite utmaning. Men om man är två går det.
 
D Daniel 109 skrev:
Det borde gå att dra 5*2,5 i ett 16 rör. Det är lite utmaning. Men om man är två går det.
Allt beror ju på längd och hur slangen går.............omöjligt att säga vad som går och inte i en bef installation. Men att säga att man måste ha 20mm för att man ska kunna byta kabel sen blir ju nästan lite befängt. Hur många bor så länge i en fastighet att de överhuvudtaget kommer att byta nå kabel.............
 
Nu skrev jag visserligen rör, efter som det var det anders nämnde. Slangar har klart mindre innerdiameter och flexar mer. De är jag inte lika säker på att det går i.
 
D Daniel 109 skrev:
Nu skrev jag visserligen rör, efter som det var det anders nämnde. Slangar har klart mindre innerdiameter och flexar mer. De är jag inte lika säker på att det går i.
missade att du skrev rör men det blir ju likartat ändå. En del tror att man kan dra igenom vad som helst oavsett hur de böjer rören. Det är väl en av nackdelarna med att en del drar rör själva. Skulle dra nån tråd hos en kompis och på ett ställe var det bara att glömma och han mindes mycket väl några rejäla 90 gradare.........Då har det liksom ingen betydelse om det är 16 eller 20 om det blir tvärstopp. Men rent teoretiskt så går det naturligtvis bra med 5x 2.5 i ett 16 rör.
 
I teorin får man in upp till 7 2,5mm^2 ledare på 10,5mm. Med kammat kablage och assistans funkar det definitivt i ett 16mm rör som är vettigt draget. Slangen har en innerdiameter på 10,7mm. Där kan det nog bli problem med mer än 4, även om det går i teorin.
 
Håller med @Daniel109 där, det är skillnad på rör och slang. Jämför man ett 16mm rör med en 20 mm slang så är det inte stor skillnad på innerdiametern. Nu har jag inget att mäta på men skulle nästan säga att det är i stort det samma.

Edit: Se där, kom visst lite måttuppgifter under tiden som jag skrev....
 
14,1 respektive 13mm.
 
Är det 16-röret som har 13 mm och 20-slangen som har 14,1 mm innerdiameter?
 
Japp.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
För er som bara tror att det ska gå bra att dra i 5x2,5mm2 i en 16 slang så vill jag bara tala om att det förutsätter att slangen är några meter och ligger rakt. Det största problemet är att trådarna inte kommer att ligga sida vid sida hela vägen utan kommer att korsa varandra då och då och helt plötsligt behövs det betydligt mer plats i slangen. Att man lyckas i en fabrik beror kanske på att man drar rakt dvs inga böjar, att trådarna styrs på vägen in i slangen, att slangen är stum och att det är samma drag i alla trådarna.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.