S
Anledningen att man får dra slang genom reglar utan spikskydd är ju för att ledarna åtminstone teoretiskt ska kunna flytta på sig inne i slangen om en spik tittar in. Denna "funktion" är ju satt ur spel här, inte för att jag tror att det är speciellt vanligt att ledarna flyttar sig när spiken kommer ^^

Däremot hade jag inte monterat den där slangen i mitt hus av den enkla anledningen att den inte går att byta trådarna i.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
O
KalleSWE skrev:
Min uppfattning är att du skall byta till 5G2,5 i 20mm rör/slang.
Orsaken till ledarantalet är värmeutvecklingen vid last eller ev kortslutning, och spisen drar som bekant en hel del effekt.
Monterar du denna slang kan du oxå få problem med försäkringsbolaget då detta utförande inte är fackmannamässigt.
Gillar inte och höra referat av kollegor där dom utrett elbränder och olyckor och samtalet med den drabbade/kvarvarande familjen varit "sorry skyll er själva"
Vad bygger du detta på? Vore väldigt intressant att veta!
 
Thomas_Blekinge skrev:
Jodå, kylningen påverkas. Jag gissar att 5G2.5 ligger packade som sillar i ett 16 mm rör, och de tåtar som ligger längst inne riskerar att blir en del varmare än de som ligger i periferin. Har man samma i ett 20 mm rör finns alltid en liten luftspalt mellan trådarna och det ger en väldig skillnad.
Sedan har en större produkt faktiskt en fördel genom att ha en större kylyta för att bli av med värmen.
Vem påstår att kylningen inte påverkas? Den påverkas, men som sagt inte nämnvärt.
Om du ska packa FK2.5 som sillar så ska du knö in 9-14 st beroende på hur tjock ledarisoleringen är, då först är de packade som sillar :cool:
Luft är en dålig värmebärare så man vill paradoxalt inte ha någon luft alls. Vill man ha luft då ska det vara mycket luft som kan cirkulera. Reglerna gör inte skillnad på detta förrän detta "lufthålrum" är typ 5-20 ggr större än kabeldiametern.
 
  • Gilla
perror och 2 till
  • Laddar…
Har du mätt att det verkligen är 16 mm? Artikelnummret stämmer med 20mm slang enligt deras katalog. Någon måste gjort fel vid tillverkningen eller utskriften av märkningen.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
O
Intressant argument när det gäller 5G 2,5 i 16mm rör att värmen är det stora problemet.
Med tanke på alla kablar som finns. Där trängs dessa stackare ännu mer... EQLQ... EQQ... Tja.. där borde väl värmen egentligen vara samma problem.
 
Olle61 skrev:
Har du mätt att det verkligen är 16 mm? Artikelnummret stämmer med 20mm slang enligt deras katalog. Någon måste gjort fel vid tillverkningen eller utskriften av märkningen.
Eller mäta att det inte är 5G1,5 i en Ø16mm slang. Lätt att märka fel.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Värme i rör/slang/kabel är ett problem som knappast existerar, det blir det kan det bli om man har missat i "planeringen" eller om man "genar" vid ev utökning. Normalt sett ska det aldrig vara några som helst problem och absolut inte på en spismatning med 2,5 mm2 i ett 16 mm rör.
I det här fallet tror jag precis som Olle61 att det är felskrivet på etiketten.
Tittar man på producentens hemsida och E nr så ska det enligt deras lista vara 20 mm slang och 5g2,5 mm2
 
nisse123 skrev:
då var fler än 4 st i en 20-slang fel ???? två rader ovanför skriver du 7st. i 20 slang!
Ajdå, slarvfel. Hoppas man får lov att göra det utan att du går upp i atomer med tanke på alla fråge- och utropstecken det generade. ;)
Det ska givetvis vara max 4 st i en 16-slang och inget annat. Nu verkar det ju vara vid själva dragningen som maxantalet gäller enligt Bo och då är det inga problem. Dock tycker jag det är dumt (och konstigt) att man får lära sig saker som inte stämmer. Det borde stå att det är rekommenderade antal trådar i tabellen.

SCAN0000.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nisse123
  • Laddar…
Tja, man skulle kunna tro att det bara är felmärkt. Har också tittat på leverantörens hemsida, men etiketten stämmer avseende diameter, area och ledarantal. Jämför bilden där jag har lagt en 16-slang med 3x1,5
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tittar man på elbutik.se för det är första och enda träffen på det artikelnumret så är det ju uppenbarligen 20mm slang iallafall. Samma tillverkare.
 
Slår man på spisen på max så vill jag nog påstå att flottet i fläkten fattar eld före trådarna i denna slang:cool:problemet är att dra i 5*2,5 i 16-rör, men det är ju redan gjort...är vägen mellan central och spis lång och krokig skulle jag byta till 20-slang för att förenkla eventuella framtida ändringar, annars använda denna 16 när den nu redan ligger på bygget.
 
Det ser onekligen trångt ut i den slangen. Du får väl väga risken att det inte går att dra i nya trådar mot krånglet att reklamera. Värme är knappast ett problem... Dessutom kör man ju inte alla plattor på max någon längre tid, då brinner det på spisen i stället...
 
Elbutik.se är leverantören
 
Jag såg i en katalog att ytterdia på en FK 2.5 var 3.56 mm . Om amn läggar tätaste packning (som en vajerrope 1+6 omkring får man in 7 st men en diameter på 3*3.56=10,6 eller så mm. Ett till lager får man inte till. Och då ligger trådarna som sillar. Hela idén att kunna byta trådar vid skada eller utbyggnad försvinner. Det var mycket utbytbarheten som anfördes av el-gudarna som argument mot att lägga kablar i väggen.
 
Hej,
Nu ska jag utmana er lite : )
Det kan också bli lägre värme, mer effekt och bättre ekonomi genom att byta ut 5st 1,5 mot 5st 2,5 i 16mm rör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.