Hej, beställde en rulle slang med fördraget 5x2,5.
Skall användas för att mata uttaget till spisen.
I beställningen står 20mm slang, men det levererades 16mm. Visste inte ens att det fanns.
Det verkar vara max 4st 2,5mm2 i 16mm slang som är någon sorts standard.
Enligt tillverkarens artikelnummer i databladet skall det vara 20mm slang. Fattar inte vad som gäller???

Hur tycker ni jag skall göra? Krångla och skicka tillbaka eller skall jag låta montera 16mm slangen?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Varför skulle du inte montera? Ska du ha i fler tåtar?
 
Kan väl bli för varmt vid maximal belastning kanske?
 
Nja, jag har bara fått för mig att man inte brukar dra i fler än 4 tåtar, och att det kanske inte är tillåtet?
Fast det borde ju å andra sidan inte tillverkas en produkt som inte får användas.

Byta ledarna behövs förhoppningsvis inte, om man inte av misstag drar en skruv i förstås, men om det behövs kanske det blir svårt att dra i 5 st i ett 16mm rör?
 
Ingen mening att krångla med detta. Rekommendationerna om max antal ledare handlar om att enkelt kunna dra i och ur, men här är de ju redan dragna!
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
I Montörshandboken vi läste under AB-kursen står det att "Max antal FK vid rörförläggning" är 5 st 1,5² och 4 st 2,5 mm² i 16 mm slang. 7 st 1,5 mm² och 7 st 2,5 mm² i 20 mm slang.
Jag vet inte om det som står i boken är samma som föreskrifterna men det borde det ju vara. Vi fick iaf frågan på en av tentorna och då var fler än 4 st i en 20-slang fel.
 
  • Gilla
Postis-Per
  • Laddar…
Då bryr jag mig inte om att skicka tillbaka. Det får bli 16mm. Då slipper jag dessutom köpa nya klammer :)
 
Min uppfattning är att du skall byta till 5G2,5 i 20mm rör/slang.
Orsaken till ledarantalet är värmeutvecklingen vid last eller ev kortslutning, och spisen drar som bekant en hel del effekt.
Monterar du denna slang kan du oxå få problem med försäkringsbolaget då detta utförande inte är fackmannamässigt.
Gillar inte och höra referat av kollegor där dom utrett elbränder och olyckor och samtalet med den drabbade/kvarvarande familjen varit "sorry skyll er själva"
 
Mikael_L
Det spelar absolut ingen roll vad gäller värmen att det går 5 st 2,5'or i 16-slang.

Annars skulle ju alla 5g2,5-kablar också bli överhettade, för de har ju ännu mindre diameter.

Om det inte fungerar med 16-slang pga överhettning så blir det precis lika illa med 20-slang.


Enda orsaken att inte ha 16-slang här är problemet att dra i och ur ledare.
Nu är idragningen klar. Men, beroende på hur den förläggs, så kan det bli stört omöjligt att byta ledare i framtiden.
Men å andra sidan, varför skulle det behövas bytas i någon okänd framtid?
 
  • Gilla
Landbogården och 8 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Det spelar absolut ingen roll vad gäller värmen att det går 5 st 2,5'or i 16-slang.

Annars skulle ju alla 5g2,5-kablar också bli överhettade, för de har ju ännu mindre diameter.

Om det inte fungerar med 16-slang pga överhettning så blir det precis lika illa med 20-slang.


Enda orsaken att inte ha 16-slang här är problemet att dra i och ur ledare.
Nu är idragningen klar. Men, beroende på hur den förläggs, så kan det bli stört omöjligt att byta ledare i framtiden.
Men å andra sidan, varför skulle det behövas bytas i någon okänd framtid?
Ledarna kyls av luften i slangen/röret. Sammanlagringsfaktorn blir fel från det perspektivet som ledarna är beräknade och byggda för.
Jämförelse med kabel är inte relevant då denna får kylning av den omkring liggande luften. I VP-rör får man ej dra in kabel med mindre än att man avmantlar den. Längdskala EKLK det var skoj det, eller inte ;)
 
Teoretiskt har du rätt i att kylningen påverkas, men inte så mycket att man behöver ta hänsyn till det.
Rekommendationen om max antal ledare i rör och slang är inte gjord med tanke på belastningsförmågan utan det är rent fysiskt vad som får plats.
Däremot påverkas givetvis belastningsförmågan av antalet ledare, men det finns ingen hänsyn tagen där till slangens diameter.
Sammanlagring är ett begrepp som bara indirekt är relevant här.
Kabel får förläggas i rör, det finns inga krav på att avmantla den, förutom allmänna krav EKRK.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
KalleSWE skrev:
Ledarna kyls av luften i slangen/röret. Sammanlagringsfaktorn blir fel från det perspektivet som ledarna är beräknade och byggda för.
Jämförelse med kabel är inte relevant då denna får kylning av den omkring liggande luften. I VP-rör får man ej dra in kabel med mindre än att man avmantlar den. Längdskala EKLK det var skoj det, eller inte ;)
Nej, du har fel på båda punkterna här.

Skillnad på avkylningen av FK i rör beroende på 16 eller 20mm rör är i praktiken ingen märkbar, och inget man tar hänsyn till vid dimensioneringen.
Rörväggens tjocklek, material, och geometri (vid flexslang) är parametrar som påverkar mera, och det tas inte heller hänsyn till vid dimensioneringen.


Och sen får man faktiskt förlägga t.ex. EKK och EKLK i rör (oskalad).
Men inte EKRK, iaf längre sträckor.


edit:
Bo hann före, ähh! ;)
Jag skriver för långt och långsamt.
 
  • Gilla
perror och 2 till
  • Laddar…
Jodå, kylningen påverkas. Jag gissar att 5G2.5 ligger packade som sillar i ett 16 mm rör, och de tåtar som ligger längst inne riskerar att blir en del varmare än de som ligger i periferin. Har man samma i ett 20 mm rör finns alltid en liten luftspalt mellan trådarna och det ger en väldig skillnad.
Sedan har en större produkt faktiskt en fördel genom att ha en större kylyta för att bli av med värmen.
 
Müssli skrev:
I Montörshandboken vi läste under AB-kursen står det att "Max antal FK vid rörförläggning" är 5 st 1,5² och 4 st 2,5 mm² i 16 mm slang. 7 st 1,5 mm² och 7 st 2,5 mm² i 20 mm slang.
Jag vet inte om det som står i boken är samma som föreskrifterna men det borde det ju vara. Vi fick iaf frågan på en av tentorna och då var fler än 4 st i en 20-slang fel.
då var fler än 4 st i en 20-slang fel ???? två rader ovanför skriver du 7st. i 20 slang!
 
  • Gilla
udihow och 1 till
  • Laddar…
men om det är så makalöst fel att ha det som slangen ovan så borde den vara olaglig och omedelbart säljstoppas då?
Jag tror nog de flesta rider lite väl mycket på effekter kontra värme och bränder. Jag har nog aldrig någonsin sett en överbelastning på en ledning med brand till följd på det viset. Det är ju nästan alltid anslutningar eller kablar som skadats på ett eller annat sätt och då spelar ju inte diametern på slangen nån roll.
Om ovanstående kabel skulle bli så varm att den snudd på självantänder så tror jag nog någon har mixtrat med nå säkringar iallafall.
 
  • Gilla
Olle61
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.