nikasp
Jag har 10GB på telefonen (4G) som jobbet betalar. Skulle aldrig igen köra/betala för bara mobilt men det kan vara skönt de två ggr vi haft problem med switchen i samband med spikar i nätet. Inget alternativ hemma mer nu när vi har fiber.
 
harry73
Ulric skrev:
Jag tycker fortfarande att diskussionen missar utgångsfrågan.
Utgångsfråga är:
Både fibernäten och det kommande 5G-nätet är därför välkomna satsningar. Men vilket av de två alternativen ska du välja till huset?

Väljer man fiber till hemmet, vill man säkert ha 3/4/5G i mobilen, men det var inte frågan
 
harry73 skrev:
Utgångsfråga är:
Både fibernäten och det kommande 5G-nätet är därför välkomna satsningar. Men vilket av de två alternativen ska du välja till huset?

Väljer man fiber till hemmet, vill man säkert ha 3/4/5G i mobilen, men det var inte frågan
Hur ska man kunna besvara frågan nu innan lansering?
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
I
Nerre skrev:
Du menar att du aldrig har varit med om att vara har utgått ur en butiks sortiment på grund av för dålig efterfrågan?
Jo jag vet två butiker i dagligvaruhandeln som gjorde så, de finns inte mer. Helt enkelt därför att de kanske 50% av kunderna som efterfrågade den utgående produkten fick anledning att söka sig till butiker som saluförde den. En nedåtgående spiral mot konkurs skapades.
 
I
Andy78 skrev:
Hur ska man kunna besvara frågan nu innan lansering?
Sant. Man kunde ställt en annan fråga: Är ni nöjda med er nuvarande mediesituation eller önskar ni fiber alt. G5 nät.
Och vad får det kosta om ni vill uppgradera.
 
Redigerat av moderator:
harry73
Andy78 skrev:
Hur ska man kunna besvara frågan nu innan lansering?
Med fiber :D
Allt annat bygger på spekulationer
 
Ulric skrev:
Jag tycker fortfarande att diskussionen missar utgångsfrågan. Om man måste välja mellan trådlöst och fiber, hur många kommer då att välja bara fiber? Inte jag, i alla fall. Måste jag välja har fibern inte en chans.
Nja, det är väl ingen här som inte har en 4G-telefon...?
 
harry73 skrev:
Utgångsfråga är:
Både fibernäten och det kommande 5G-nätet är därför välkomna satsningar. Men vilket av de två alternativen ska du välja till huset?

Väljer man fiber till hemmet, vill man säkert ha 3/4/5G i mobilen, men det var inte frågan
Det är ju den centrala, avgörande skillnaden mellan xG och fiber. "Mobilt" bredband är just mobilt, oavsett om man har det i huset eller mobilen eller någon annanstans. Jag har svårt att tänka mig att bara ha nät på en plats, som det var förr. Måste jag välja en teknik så vinner mobilt. Får jag "välja" båda så "väljer" jag båda och jag tror att det är det nästan alla som "väljer" fiber gör.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
karlmb skrev:
Nja, det är väl ingen här som inte har en 4G-telefon...?
Precis, valet står inte mellan mobilt eller fiber, utan mellan mobilt eller mobilt och fiber.
 
Ulric skrev:
Jag tycker fortfarande att diskussionen missar utgångsfrågan. Om man måste välja mellan trådlöst och fiber, hur många kommer då att välja bara fiber? Inte jag, i alla fall. Måste jag välja har fibern inte en chans.
I mina ögon gäller frågan vad man använda för att få internetanslutning till hemmet/bostaden.

Ute på stan så är det ju av naturliga skäl svårt att använda hemmets internetanslutning, så där kommer man såklart att använda mobilt. Men det blir ju då "i brist på annat". 5G kommer antagligen att vara dyrare än 3G/4G under en rätt lång tid, då kommer folk inte att välja 5G för vanligt mobilsurfande utan nöja sig med långsammare och billigare.

Det är stor skillnad mellan att kolla fejan eller googla efter nåt ute på stan och sitta hemma kolla på en streamad långfilm. Vår internetanslutning här hemma används inte alls på samma sätt som mobilen. Och alla i familjen använder vårt WiFi när vi är hemma, för att spara på mobilsurfen (eftersom det annars är svårt att få den att räcka till).
 
ion skrev:
Jo jag vet två butiker i dagligvaruhandeln som gjorde så, de finns inte mer. Helt enkelt därför att de kanske 50% av kunderna som efterfrågade den utgående produkten fick anledning att söka sig till butiker som saluförde den. En nedåtgående spiral mot konkurs skapades.
Var det så många kunder som efterfrågade den så lär de inte ha tagit bort den ur sortimentet på grund av låg efterfrågan.

Det handlar ju om ren affärsmässighet. Om man på grund av den låga efterfrågan på produkten blir tvungen att hålla ett högre pris på den (på grund av att man har fasta kostnader som inte påverkas av hur stort intresset är) så kommer folk inte att köpa den utan handla på andra ställen.
 
Nerre skrev:
I mina ögon gäller frågan vad man använda för att få internetanslutning till hemmet/bostaden.
Så kan man naturligtvis resonera. Men om man på det sättet väljer att blunda för det ena alternativets USP kommer det att ge ett skevt resultat.
 
I
Nerre skrev:
Var det så många kunder som efterfrågade den så lär de inte ha tagit bort den ur sortimentet på grund av låg efterfrågan.

Det handlar ju om ren affärsmässighet. Om man på grund av den låga efterfrågan på produkten blir tvungen att hålla ett högre pris på den (på grund av att man har fasta kostnader som inte påverkas av hur stort intresset är) så kommer folk inte att köpa den utan handla på andra ställen.
Det var två mindre butiker, kundunderlaget var kanske inte så stort, totalt heller. Men det är som du säger ett alternativ, att ta ut vad det kostar, fast det gör väl alla, förutom när man temporärt sänker ett pris för att ha som dragplåster.
 
Ulric skrev:
Så kan man naturligtvis resonera. Men om man på det sättet väljer att blunda för det ena alternativets USP kommer det att ge ett skevt resultat.
För de som undrar USP översatt till vanlig svenska "unikt försäljningsargument" oftast i marknadsföring ;)
Och vad som kommer att bli 5G USP vet vi ännu inte, det de flesta säger är ett nät för den stora mängden av korta "meddelanden" och då med tanke på M2M/IoT där allt vad vi har är uppkopplat, te.x. meddelande om att det är dags att byta kallingar ;)
 
Redigerat:
Ulric skrev:
Så kan man naturligtvis resonera. Men om man på det sättet väljer att blunda för det ena alternativets USP kommer det att ge ett skevt resultat.
Det spelar ingen som helst roll så länge de inte kan kringgå fysikens lagar. Trådlöst kommer alltid att vara sämre än trådburet när det gäller kapacitet, helt enkelt eftersom man har en begränsad bandbredd. Och dessutom känsligare för störningar (fråga alla parabolägare hur bra det går när det vräker ner snö på vintern).

Trådburet behöver inte vara fiber, det skulle lika gärna kunna vara CAT6-kabel. Men eftersom det är mycket enklare och mer framtidssäkert att dra blåsfiber så väljer man det.

Glömt inte bort nu att vi pratar om "last mile", d.v.s. sista biten fram till kunden. I princip allt annat idag är redan fiber, så du får tänka så här: några kilometer från din bostad finns en fiber, vad vill du ha för förbindelse mellan den fibern och din bostad?

Det skulle kosta exakt lika mycket att gräva ner CAT6-kabel (eftersom det är grävningen som är den stora kostnaden), men CAT6 lär du inte kunna räkna med att det håller lika länge som fiber.

ADSL är sämre kablar och skulle också kosta lika mycket om det inte redan fanns teleledningar. Men bor du t.ex. på landsbygden idag så kan Telia säga att det kostar 100-150 tusen att dra in telefon, annars får du nöja dig med fast telefon via GSM.

5G finns inte idag, så du får i såna fall nöja dig med 3G/4G tills vidare. Men det är ju inte särskilt framtidssäkert, en 4G-router kommer inte att klara 5G, så ska du uppgradera till 5G i framtiden måste du köpa ny utrustning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.