Vi har kört Miele från det vi flyttade ihop 1978. Vi har slitit ut två tvättmaskiner och två kondenstumlare. Nu har vi en värmepumpstumlare och jag noterar att det nu är lika svalt i tvättstugan vare sig man tumlar eller inte. Den torkar dessutom snabbare.
Skulle jag välja nåt annat blev det nog Siemens/Bosch, men jag gissar vi klarar oss resten av livet på de Miele vi har nu.
 
M Meyo skrev:
Köp stora maskiner (hög kapacitet)
Lämna dem alltid öppna mellan tvätt
Rensa dess filter ofta (flera ggr per år)
Kolla speciellt torktumlaren och utrymmet bakom den uttagbara ’kylfläns-enheten’ - där kan det sitta centimeter med fiberludd på väggarna. En gammal tandborste och lite vatten räcker bra … mem det är svårt att komma åt.
Jag fick ju se maskinen när reparatören skulle visa upp den trasiga kompressorn.

Det var verkligen fullsmetat med ludd inuti. Jag frågade då om det var normalt och det var det.
 
B Boek skrev:
Jag fick ju se maskinen när reparatören skulle visa upp den trasiga kompressorn.

Det var verkligen fullsmetat med ludd inuti. Jag frågade då om det var normalt och det var det.
En mycket viktig fråga är om du regelbundet skött rengöring av maskinen? (enligt manual)

Nu vet jag inte hur lösningen är för en torktumlare med VP men för en kondenstumlare är det ju mycket viktigt att man regelbundet gör ren kondensorpaketet, själv brukar jag även dammsuga när jag håller på.
Sen kan man hos bekanta hitta rena "vraken" som aldrig gjorts ren.
 
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Inte köpa vitvaror från Samsung är ett bra första steg i alla fall.
Är väl lite överdrivet men när Samsung nämns på Redditsidan "BuyItForLife" så skriker folk i princip att man inte ska röra det märket.

Jag tänkte på skämt att tråden gällde en Samsung för det känns lite uttjatat. Men så var det en Samsung.

Miele och Bosch/Siemens ska generellt vara bra, men priset är förstås en faktor också.
Apropå dyr ”kvalitet”
Tror inte att Samsung är unik i frågan..
Köpte en Miele tumlare för 14 månader sedan. Den har full garanti och försäkring. Tumlaren gick sönder efter 4 månader, vilket kostade mig 3500.- att reparera. Miele ville ha det till ett handhavandefel. Frågan är vad man kan göra fel med en ren, tömd maskin med två tunna kuddar i. Efter ytterligare 3 månader gick den sönder igen. Frustrerande! Fick en annan reparatör som hittade det verkliga felet - hoppas jag.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
B Boek skrev:
Det lär inte bli en ny Samsung i alla fall. Electrolux kanske? 😙😀
Bra!

Samsungs vitvaror är skräp, jobbar som reparatör, skulle dem byta kompressorn för 5k ish? Låter hyfsat billigt faktiskt!

Men jag hade rekommenderat ny vitvara, Siemens/Bosch tycker jag personligen är dem absolut bästa! 🙂 (Givetvis bortsett Miele) Men går inte riktigt jämföra med tanke på priserna ✌️
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
P Pia1 skrev:
Apropå dyr ”kvalitet”
Tror inte att Samsung är unik i frågan..
Köpte en Miele tumlare för 14 månader sedan. Den har full garanti och försäkring. Tumlaren gick sönder efter 4 månader, vilket kostade mig 3500.- att reparera. Miele ville ha det till ett handhavandefel. Frågan är vad man kan göra fel med en ren, tömd maskin med två tunna kuddar i. Efter ytterligare 3 månader gick den sönder igen. Frustrerande! Fick en annan reparatör som hittade det verkliga felet - hoppas jag.
Fråga? Vem betalar 3500 för att dem enbart säger handhavande fel? Du måste väl få en förklaring på vad du gjort? Och vad som gått sönder?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Inte köpa vitvaror från Samsung är ett bra första steg i alla fall.
Är väl lite överdrivet men när Samsung nämns på Redditsidan "BuyItForLife" så skriker folk i princip att man inte ska röra det märket.

Jag tänkte på skämt att tråden gällde en Samsung för det känns lite uttjatat. Men så var det en Samsung.

Miele och Bosch/Siemens ska generellt vara bra, men priset är förstås en faktor också.
Har själv Samsungs maskiner och de tuffar bara på MEN man måste ju göra ren maskinerna enligt manual.
Sen en Samsung tvättmaskin har då en funktion som heter Drumclean som många verkar missa.
Brukar sedan roa mig med att rensa filter hos bekanta och det verkar vara klart dåligt med att göra det regelbundet.
 
B Boek skrev:
Det började med att vår jordfelsbrytare löste ut i huset. Efter lite undersökande så kom vi fram till att det berodde på vår torktumlare (Samsung DV80M5010KW)

Vi ringde Samsung och de skickade över en servicetekniker som konstaterade att felet berodde på kompressorn.

Efter någon dag så får jag ett mail att en reparation skulle gå på 5217 kr.

Jag skriver väl bara av mig lite, men är detta fel vanligt? Jag pratade sen med mitt försäkringsbolag och vi skulle få ca 3400 kr i ersättning inklusive undersökningskostnaden på 1100 kr. De sa då att torktumlare håller 4-6 år. Så i deras ögon var det inget onormalt.

Känns som det är ganska meningslöst att reparera maskinen för så mycket pengar, (går väl ändå sönder om nåt år).

Bättre att köpa en ny med garanti och tre års reklamationsrätt .

Hade vi bara otur med Samsung eller spelar det ingen större roll med vilket märke man köper?
Det blir svårt att svara i år, men 4-6 år höll torktumlarna för mig när jag hade ett mindre hyreshus och 4 familjer per torktumlare. I mitt eget hus håller de i evighet. Om ni inte tumlar enormt mycket så har ni väl haft endera otur eller köpt ett dåligt fabrikat. Electrolux och Bosch har jag varit nöjd med.
 
P paralun skrev:
En mycket viktig fråga är om du regelbundet skött rengöring av maskinen? (enligt manual)

Nu vet jag inte hur lösningen är för en torktumlare med VP men för en kondenstumlare är det ju mycket viktigt att man regelbundet gör ren kondensorpaketet, själv brukar jag även dammsuga när jag håller på.
Sen kan man hos bekanta hitta rena "vraken" som aldrig gjorts ren.
Det enda som står i manualen är att rengöra luddfiltret, värmeväxlare, trumman och vattenbehållaren.

Det har skötts som vanligt. Frågan är om man även ska demontera alla paneler och rengöra inuti? Det står inget om detta i manualen dock.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
B Boek skrev:
Det enda som står i manualen är att rengöra luddfiltret, värmeväxlare, trumman och vattenbehållaren.

Det har skötts som vanligt. Frågan är om man även ska demontera alla paneler och rengöra inuti? Det står inget om detta i manualen dock.
Ok, nej man ska inte behöva göra mer men det måste ju ske regelbundet. Sen har jag en centraldammsugare i närheten så då är det enkelt att även dammsuga lite varstans.
Värmeväxlaren missade jag i början och den såg "ryslig" ut vid första rengöring och det var min fru som påpekade att torktumlingen tog lång tid och jag kollade manualen.
 
Specifika reservdelar kan vara dyra (kretskort t.ex.) men t.ex kullager till torktumlaren kostade 40 kr om man först kollar upp SKF:s artikelnummer.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
B Boek skrev:
Tack för alla svar, även om det det börjar bli en gnutta OT 😀

Lutar väl åt en Bosch /Siemens; nu gäller det hitta en för en rimlig peng
Tipsar om att ta en vända på återvinningen först, där kan man få en liten uppfattning om vilket märke man skall hålla sig ifrån. Noterade nämligen, när vi slängde ut vår frys, att det var vissa märken som var överrepresenterade, men som forfarande såg relativt nya ut.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Men nog har jag tid att hänga tvätt.
Det är ju det enda merbesväret.

Skulle aldrig falla mig in att köpa nåt dyligt.

Släng ut skiten.😋
Och detta tillförde tråden...vad..?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A
T Thomas S Eiselberg skrev:
Och detta tillförde tråden...vad..?
Mer än detta i alla fall
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
B Boek skrev:
Det började med att vår jordfelsbrytare löste ut i huset. Efter lite undersökande så kom vi fram till att det berodde på vår torktumlare (Samsung DV80M5010KW)

Vi ringde Samsung och de skickade över en servicetekniker som konstaterade att felet berodde på kompressorn.

Efter någon dag så får jag ett mail att en reparation skulle gå på 5217 kr.

Jag skriver väl bara av mig lite, men är detta fel vanligt? Jag pratade sen med mitt försäkringsbolag och vi skulle få ca 3400 kr i ersättning inklusive undersökningskostnaden på 1100 kr. De sa då att torktumlare håller 4-6 år. Så i deras ögon var det inget onormalt.

Känns som det är ganska meningslöst att reparera maskinen för så mycket pengar, (går väl ändå sönder om nåt år).

Bättre att köpa en ny med garanti och tre års reklamationsrätt .

Hade vi bara otur med Samsung eller spelar det ingen större roll med vilket märke man köper?
Lägg inga pengar på reparation. Om du kan investera i en ny.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.