Helt sjukt att 4-6 år anses som en normal livslängd. En maskin bör förväntas tuffa på i 10-15 år innan den kastar in handduken vid regelbunden användning med barnfamilj bör noteras, håller den längre är det en bonus och ett tecken på bra kvalitet. Självklart beror det på mängden av användning och skötseln av maskinen.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
detta är normalt för samsungs produkter,
Ok, och det har du fakta på? Har TV, kyl och frys. TV är 15 år och ska bytas. Inte för att det är fel på den utan att jag vill ha en större. Kylen och frysen är från 2011. Är fortfarande i "nyskick". Så det varierar nog mycket hur länge det håller.
 
  • Gilla
Mc Tommy
  • Laddar…
A
lilytwig lilytwig skrev:
Ok, och det har du fakta på? Har TV, kyl och frys. TV är 15 år och ska bytas. Inte för att det är fel på den utan att jag vill ha en större. Kylen och frysen är från 2011. Är fortfarande i "nyskick". Så det varierar nog mycket hur länge det håller.
Jag avser vitvaror, deras TV är mycket bättre och så även telefonerna, mycket problem med frysar och kylar, märket är försumbart i Sverige men är överrepresenterat på fel
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
B Boek skrev:
Det började med att vår jordfelsbrytare löste ut i huset. Efter lite undersökande så kom vi fram till att det berodde på vår torktumlare (Samsung DV80M5010KW)

Vi ringde Samsung och de skickade över en servicetekniker som konstaterade att felet berodde på kompressorn.

Efter någon dag så får jag ett mail att en reparation skulle gå på 5217 kr.

Jag skriver väl bara av mig lite, men är detta fel vanligt? Jag pratade sen med mitt försäkringsbolag och vi skulle få ca 3400 kr i ersättning inklusive undersökningskostnaden på 1100 kr. De sa då att torktumlare håller 4-6 år. Så i deras ögon var det inget onormalt.

Känns som det är ganska meningslöst att reparera maskinen för så mycket pengar, (går väl ändå sönder om nåt år).

Bättre att köpa en ny med garanti och tre års reklamationsrätt .

Hade vi bara otur med Samsung eller spelar det ingen större roll med vilket märke man köper?
Vi har exakt lika problem, vi har en 5 år gammal Samsung torktumlare, vi fick prisuppgift på reparation av nytt värmeelement. ”Har tagit kontakt med,Samsung service som säger att värmeelementet har,gett upp, torktumlaren är inköpt 2018, Samsung själva säger att det lönar sej att laga, torktumlaren lär hålla i 10 år, sa killen på support…pris efter Rutavdrag 4.400 kr ny kostar 5990kr Samsung lämnar en rabattkod på 20% om man köper Samsung från dom.den är på 20%” Samsung var generösa och gav oss en rabattkod med 20% billigare, vi beslutade oss då för att köpa nya maskiner, både Torktumlare och Tvättmaskin men rabattkoden var inte giltig på någon av modellerna som vi valde!!! Samsung support skrev ”
Hej Tommy,

Tack för att du kontaktat Samsung Support.
Här är den vouche code
voucherCode : SLO-EL4D-MNEX-GEKY

Med vänliga hälsningar / With kind regards
Samsung Support
Vi finns här för dig och dina Samsungprodukter.

” Vi valde: WW11BB504CAWS4 Tvättmaskin 6 990 kr och DV80T6220LE Torktumlare, 8 kg 5 990 kr
 
  • Ny tvättmaskin i förpackning vid trappa, handtruck framför, kartong och entré till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Boek skrev:
Folksam som jag har betalar helt enkelt ut summan. Sen är det upp till mig att göra nåt vettigt med pengarna 😀
Reparerar du så fortsätter den försäkringsmässiga nedskrivningen av värdet, så pajar den om fyra år lär ersättning från Folksam bli ytterst blygsam. Köper du en ny får du en "omstart" av nedskrivningen, så går den sönder om fyra år får du en ok ersättning. Just my two cents...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A
Mc Tommy Mc Tommy skrev:
Vi har exakt lika problem, vi har en 5 år gammal Samsung torktumlare, vi fick prisuppgift på reparation av nytt värmeelement. ”Har tagit kontakt med,Samsung service som säger att värmeelementet har,gett upp, torktumlaren är inköpt 2018, Samsung själva säger att det lönar sej att laga, torktumlaren lär hålla i 10 år, sa killen på support…pris efter Rutavdrag 4.400 kr ny kostar 5990kr Samsung lämnar en rabattkod på 20% om man köper Samsung från dom.den är på 20%” Samsung var generösa och gav oss en rabattkod med 20% billigare, vi beslutade oss då för att köpa nya maskiner, både Torktumlare och Tvättmaskin men rabattkoden var inte giltig på någon av modellerna som vi valde!!! Samsung support skrev ”
Hej Tommy,

Tack för att du kontaktat Samsung Support.
Här är den vouche code
voucherCode : SLO-EL4D-MNEX-GEKY

Med vänliga hälsningar / With kind regards
Samsung Support
Vi finns här för dig och dina Samsungprodukter.

” Vi valde: WW11BB504CAWS4 Tvättmaskin 6 990 kr och DV80T6220LE Torktumlare, 8 kg 5 990 kr
Och du gick på detta, köpte Samsung igen?
Skämt å sidor vad fick du för garantier på de nya?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
B Boek skrev:
Jodå, det är väl egentligen inga problem med att hänga upp tvätt, men ibland så är det så skönt att bara slänga in ski, jag menar tvätten i tumlaren :)
Det är väl så att vinsten av att ha en torktumlare med kompressor vintertid är väl ganska liten när nan ändå måste värma upp huset. Öppna dörren och släpp ut värmen bara. Sommartid när ingen uppvärmning behövs kanske en torkvinda ute är det bättre alternativet eller en enkel vanlig golvfläkt i torkutrymmet.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Stefan_Kba Stefan_Kba skrev:
Det är väl så att vinsten av att ha en torktumlare med kompressor vintertid är väl ganska liten när nan ändå måste värma upp huset. Öppna dörren och släpp ut värmen bara. Sommartid när ingen uppvärmning behövs kanske en torkvinda ute är det bättre alternativet eller en enkel vanlig golvfläkt i torkutrymmet.
Jo jag har själv aldrig sett någon bra energiekvation på det här men kan tänka mig att det enbart är ekonomiskt för en småbarnsfamilj som torktumlar dagligen, daghem där maskiner går hela tiden eller en tvättstuga i en BRF/hyreshus. Däremot så ska man ju inte välja en frånluftstorktumlare utan en kondenstorktumlare vid mindre behov.
 
B Boek skrev:
Det började med att vår jordfelsbrytare löste ut i huset. Efter lite undersökande så kom vi fram till att det berodde på vår torktumlare (Samsung DV80M5010KW)

Vi ringde Samsung och de skickade över en servicetekniker som konstaterade att felet berodde på kompressorn.

Efter någon dag så får jag ett mail att en reparation skulle gå på 5217 kr.

Jag skriver väl bara av mig lite, men är detta fel vanligt? Jag pratade sen med mitt försäkringsbolag och vi skulle få ca 3400 kr i ersättning inklusive undersökningskostnaden på 1100 kr. De sa då att torktumlare håller 4-6 år. Så i deras ögon var det inget onormalt.

Känns som det är ganska meningslöst att reparera maskinen för så mycket pengar, (går väl ändå sönder om nåt år).

Bättre att köpa en ny med garanti och tre års reklamationsrätt .

Hade vi bara otur med Samsung eller spelar det ingen större roll med vilket märke man köper?
Dessvärre finns det måndagsexemplar. Jag köpte en Huskvarna runt 2007 och den tuffar på än. Tråkiga pengar när det väl händer. Du skriver ”Bättre att köpa en ny med garanti och tre års reklamationsrätt” Vill mest bara säga att gör det, se ersättning från försäkringsbolaget kontra det du har betalat som en förhållandevis billig hyra av din maskin. I Sverige har vi 3 års reklamationsrätt, men det hjälper ju inte tex mot slitage, men det är vi som konsumenter som ska bevisa att då felet fanns från början.
 
electroluxaren skrev:
Och du gick på detta, köpte Samsung igen?
Skämt å sidor vad fick du för garantier på de nya?
Vi får väl se om maskinerna håller i 5 år nu….

5 GARANTI
Enheter och Tillbeh.r inom Samsung Flex omfattas av en produktgaranti. Samsung garanterar att nya Enheter och Tillbeh.r
som tillhandah.lls av Foxway inom Samsung Flex .r fria fr.n fel och att de fungerar i enlighet med sina tekniska specifikationer
och sin avsedda anv.ndning under den till.mpliga garantitiden som anges p. produkternas medf.ljande garantikort. Garantin
g.ller i 25 m.nader fr.n ing.endet av leasingavtal eller k.peavtal och endast om produkterna hanteras och anv.nds i enlighet
med till.mpliga anv.ndningsinstruktioner samt om Enheterna, och i f.rekommande fall Tillbeh.ren, inte har .ndrats eller p.
annat s.tt modifieras. Vid byte av Enhet ing.r du ett nytt avtal med Foxway och du erh.ller en ny garanti f.r den ber.rda
Enheten (notera att Tillbeh.ren k.ps och inte hyrs och att Tillbeh.r d.rf.r inte kan bytas in inom ramen f.r Samsung Flex). Mer
information om produktgarantin finns p. https://www.samsung.com/se/support/warranty/.
 
Q Qwertyn skrev:
Dessvärre finns det måndagsexemplar. Jag köpte en Huskvarna runt 2007 och den tuffar på än. Tråkiga pengar när det väl händer. Du skriver ”Bättre att köpa en ny med garanti och tre års reklamationsrätt” Vill mest bara säga att gör det, se ersättning från försäkringsbolaget kontra det du har betalat som en förhållandevis billig hyra av din maskin. I Sverige har vi 3 års reklamationsrätt, men det hjälper ju inte tex mot slitage, men det är vi som konsumenter som ska bevisa att då felet fanns från början.
Nej sedan ett antal år så kan man välja en vitvara med 5 års garanti. Men man måste ju välja en vitvara som har 5 års garanti själv.

Exempel Elgiganten
https://www.elgiganten.se/kundtjanst/hjalp-support/5-ars-garanti-pa-utvalda-vitvaror
eller hos Elon
https://www.elon.se/5-ars-garanti-produkter
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
B Boek skrev:
Det började med att vår jordfelsbrytare löste ut i huset. Efter lite undersökande så kom vi fram till att det berodde på vår torktumlare (Samsung DV80M5010KW)

Vi ringde Samsung och de skickade över en servicetekniker som konstaterade att felet berodde på kompressorn.

Efter någon dag så får jag ett mail att en reparation skulle gå på 5217 kr.

Jag skriver väl bara av mig lite, men är detta fel vanligt? Jag pratade sen med mitt försäkringsbolag och vi skulle få ca 3400 kr i ersättning inklusive undersökningskostnaden på 1100 kr. De sa då att torktumlare håller 4-6 år. Så i deras ögon var det inget onormalt.

Känns som det är ganska meningslöst att reparera maskinen för så mycket pengar, (går väl ändå sönder om nåt år).

Bättre att köpa en ny med garanti och tre års reklamationsrätt .

Hade vi bara otur med Samsung eller spelar det ingen större roll med vilket märke man köper?
En torktumlare har väl inte någon kompressor. Det är väl bara kyl, frys och värmepumpar som har det så det är nog bara ett försök till bedrägeri.
 
  • Haha
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
B Bengt Svejdur skrev:
En torktumlare har väl inte någon kompressor. Det är väl bara kyl, frys och värmepumpar som har det så det är nog bara ett försök till bedrägeri.
Jovisst har de det. Den gamla sorten hade inte det, men jag tror knappt att det säljs sådana numera.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
B Boek skrev:
Det började med att vår jordfelsbrytare löste ut i huset. Efter lite undersökande så kom vi fram till att det berodde på vår torktumlare (Samsung DV80M5010KW)

Vi ringde Samsung och de skickade över en servicetekniker som konstaterade att felet berodde på kompressorn.

Efter någon dag så får jag ett mail att en reparation skulle gå på 5217 kr.

Jag skriver väl bara av mig lite, men är detta fel vanligt? Jag pratade sen med mitt försäkringsbolag och vi skulle få ca 3400 kr i ersättning inklusive undersökningskostnaden på 1100 kr. De sa då att torktumlare håller 4-6 år. Så i deras ögon var det inget onormalt.

Känns som det är ganska meningslöst att reparera maskinen för så mycket pengar, (går väl ändå sönder om nåt år).

Bättre att köpa en ny med garanti och tre års reklamationsrätt .

Hade vi bara otur med Samsung eller spelar det ingen större roll med vilket märke man köper?
Jag har dubbla maskiner hemma:
Tvätt + tork från Miele 8kg, 20k+20k (2016)
Tvätt+tork från E-lux 9kg, 5k+5k (2020)

Det har varit strul med alla 4 maskiner som har krävt service, och man blir tokig när servicekillarna är långsamma trots att det tickar på en mindre förmögenhet var sjätte minut för deras hjälp.

Skulle dock säga att mina Electrolux-maskiner är mycket stabilare. Dessutom rymmer de mer tvätt och har Wi-Fi. Jag kommer aldrig mer att köpa ”lyxmaskiner” när det kommer till tvätt och tork.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
B Boek skrev:
Det började med att vår jordfelsbrytare löste ut i huset. Efter lite undersökande så kom vi fram till att det berodde på vår torktumlare (Samsung DV80M5010KW)

Vi ringde Samsung och de skickade över en servicetekniker som konstaterade att felet berodde på kompressorn.

Efter någon dag så får jag ett mail att en reparation skulle gå på 5217 kr.

Jag skriver väl bara av mig lite, men är detta fel vanligt? Jag pratade sen med mitt försäkringsbolag och vi skulle få ca 3400 kr i ersättning inklusive undersökningskostnaden på 1100 kr. De sa då att torktumlare håller 4-6 år. Så i deras ögon var det inget onormalt.

Känns som det är ganska meningslöst att reparera maskinen för så mycket pengar, (går väl ändå sönder om nåt år).

Bättre att köpa en ny med garanti och tre års reklamationsrätt .

Hade vi bara otur med Samsung eller spelar det ingen större roll med vilket märke man köper?
Köp en avfuktare och häng kläderna i badrummet!
 
  • Gilla
  • Haha
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.