Det började med att vår jordfelsbrytare löste ut i huset. Efter lite undersökande så kom vi fram till att det berodde på vår torktumlare (Samsung DV80M5010KW)

Vi ringde Samsung och de skickade över en servicetekniker som konstaterade att felet berodde på kompressorn.

Efter någon dag så får jag ett mail att en reparation skulle gå på 5217 kr.

Jag skriver väl bara av mig lite, men är detta fel vanligt? Jag pratade sen med mitt försäkringsbolag och vi skulle få ca 3400 kr i ersättning inklusive undersökningskostnaden på 1100 kr. De sa då att torktumlare håller 4-6 år. Så i deras ögon var det inget onormalt.

Känns som det är ganska meningslöst att reparera maskinen för så mycket pengar, (går väl ändå sönder om nåt år).

Bättre att köpa en ny med garanti och tre års reklamationsrätt .

Hade vi bara otur med Samsung eller spelar det ingen större roll med vilket märke man köper?
 
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
  • Haha
joakimbrodd och 10 till
  • Laddar…
Så är det med kondenstummlare, dyra att reparera, sen det med livslängd är en annan sak. Har ingen tummlare, utan torkar på ställning och fungerar bra. Torrt över natten.
 
  • Gilla
  • Haha
Jamtstårscha och 34 till
  • Laddar…
TT med luftvärmepump (och därmed kompressor, kylsystem med köldmedium) är rätt dyra och komplicerade prylar.

Extremt tråkigt att den givit upp efter såpass få år av drift, det käkar upp all möjlig vinst man kunnat få av den lägre energiförbrukningen vs en konventionell kondenstumlare.

Vi har en urgammal kondenstumlare Bosch Maxx 8, säkert 15 år gammal men tuffar på efter litet handpåläggning i halvtid i form av rensning vid kondensvattensumpen. Fortsatt i drift och funkar som den ska.

Om reparationskostnaden är 5.000 på din tumlare efter såpass kort driftstid skulle jag överväga att dumpa den på återvinningen och skaffa en ersättare.
 
  • Gilla
Mazdarune och 14 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Så är det med kondenstummlare, dyra att reparera, sen det med livslängd är en annan sak. Har ingen tummlare, utan torkar på ställning och fungerar bra. Torrt över natten.
Jodå, det är väl egentligen inga problem med att hänga upp tvätt, men ibland så är det så skönt att bara slänga in ski, jag menar tvätten i tumlaren :)
 
  • Gilla
TobbeP och 9 till
  • Laddar…
B Boek skrev:
Det började med att vår jordfelsbrytare löste ut i huset. Efter lite undersökande så kom vi fram till att det berodde på vår torktumlare (Samsung DV80M5010KW)

Vi ringde Samsung och de skickade över en servicetekniker som konstaterade att felet berodde på kompressorn.

Efter någon dag så får jag ett mail att en reparation skulle gå på 5217 kr.

Jag skriver väl bara av mig lite, men är detta fel vanligt? Jag pratade sen med mitt försäkringsbolag och vi skulle få ca 3400 kr i ersättning inklusive undersökningskostnaden på 1100 kr. De sa då att torktumlare håller 4-6 år. Så i deras ögon var det inget onormalt.

Känns som det är ganska meningslöst att reparera maskinen för så mycket pengar, (går väl ändå sönder om nåt år).

Bättre att köpa en ny med garanti och tre års reklamationsrätt .

Hade vi bara otur med Samsung eller spelar det ingen större roll med vilket märke man köper?
Jo men nu har ju den här tumlaren även en värmepump och att köpa en sådan utan 5 års garanti är ett äventyr.
https://www.samsung.com/se/support/model/DV80M5010KW/EE/
Sen har jag inget som helst behov av en värmepump i en tumlare utifrån våra behov.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 5 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men nu har ju den här tumlaren även en värmepump och att köpa en sådan utan 5 års garanti är ett äventyr.
[länk]
Sen har jag inget som helst behov av en värmepump i en tumlare utifrån våra behov.
Det är ungefär samma hos oss. Används ganska sporadiskt men guld när man behöver det, hänger tvätten vanligen och med en luftavfuktare vilket torkar tvätten på några timmar. Drar väldigt litet el, och det lilla vi använder kondenstumlaren till drar inte så mycket heller. För oss vore det inte lönt alls att byta till en värmepumpstumlare givet priset och väntat ökat servicebehov, en ren förlustaffär.
 
  • Gilla
KATN och 5 till
  • Laddar…
Man sparar ju typ 1,5 kWh per torktumling med pump i tumlaren. Ligger priserna för elen runt 2kr och man torktumlar 250 omgångar per år är det ca 750kr per år i besparing. Vet inte vad prisskillnaden är vid inköp men kör man inte så mycket blir det nog svårt att tjäna in.

Har en IQ700 med pump, den har gått problemfritt sen 2015 nu så den är nog betald vid det här laget, kör jag ett torkning drar den runt 1-1,2kWh
 
  • Gilla
SandvikenTommy och 11 till
  • Laddar…
Kanske är så enkelt att bara köpa den allra billigaste maskinen på marknaden?
 
  • Gilla
Mazdarune och 9 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Det är ungefär samma hos oss. Används ganska sporadiskt men guld när man behöver det, hänger tvätten vanligen och med en luftavfuktare vilket torkar tvätten på några timmar. Drar väldigt litet el, och det lilla vi använder kondenstumlaren till drar inte så mycket heller. För oss vore det inte lönt alls att byta till en värmepumpstumlare givet priset och väntat ökat servicebehov, en ren förlustaffär.
Jo men det viktiga är ju att inte köpa något utan 5 års garanti. Det mesta hängs i ett ledigt rum på övervåningen men kondenstumlaren behövs ändå. Sen en värmepumpstumlare är ju en mer komplicerad konstruktion.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 6 till
  • Laddar…
B Boek skrev:
Kanske är så enkelt att bara köpa den allra billigaste maskinen på marknaden?
Inte köpa vitvaror från Samsung är ett bra första steg i alla fall.
Är väl lite överdrivet men när Samsung nämns på Redditsidan "BuyItForLife" så skriker folk i princip att man inte ska röra det märket.

Jag tänkte på skämt att tråden gällde en Samsung för det känns lite uttjatat. Men så var det en Samsung.

Miele och Bosch/Siemens ska generellt vara bra, men priset är förstås en faktor också.
 
  • Gilla
Allman och 13 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Man sparar ju typ 1,5 kWh per torktumling med pump i tumlaren. Ligger priserna för elen runt 2kr och man torktumlar 250 omgångar per år är det ca 750kr per år i besparing. Vet inte vad prisskillnaden är vid inköp men kör man inte så mycket blir det nog svårt att tjäna in.

Har en IQ700 med pump, den har gått problemfritt sen 2015 nu så den är nog betald vid det här laget, kör jag ett torkning drar den runt 1-1,2kWh
Vi kör kanske ett par torktumling i veckan, så besparingspotentialen blir väldigt mager. Vår-sommar-höst körs effektkrävande maskiner typ TT, TM, DM etc "gratis" av egenförbrukning solel dagtid så där finns ingen direkt besparing att hämta.
 
  • Gilla
Ynn53 och 2 till
  • Laddar…
S
H Harald Blåtumme skrev:
Vi kör kanske ett par torktumling i veckan, så besparingspotentialen blir väldigt mager. Vår-sommar-höst körs effektkrävande maskiner typ TT, TM, DM etc "gratis" av egenförbrukning solel dagtid så där finns ingen direkt besparing att hämta.
Samma här. I torktumlaren kör vi bara underkläder och handdukar förutom skalplagg och sånt som behöver boffas till typ kuddar. Resten hängs upp på streck.

Har en Bosch självrengörande kondenstorkumlare som är 9 år nu. Hatad av en del på forumet men vår har inte krävt något mer än rengöring av filter.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mr.Spectacular och 3 till
  • Laddar…
Vi har en värmepumpstumlare som är ca 15 år. Används kanske till 10% av tvätten. Är mer eller mindre ett måste för att torka kuddar, täcken, dunjackor mm.
Även bra att få bort katthår från textiler.

Hängtorkar annars det mesta och kör luftavfuktare. Av någon orsak håller våra avfuktare sällan mer än 2-3 år.
 
  • Gilla
  • Ledsen
1234bjorn och 1 till
  • Laddar…
A
B Boek skrev:
Det började med att vår jordfelsbrytare löste ut i huset. Efter lite undersökande så kom vi fram till att det berodde på vår torktumlare (Samsung DV80M5010KW)

Vi ringde Samsung och de skickade över en servicetekniker som konstaterade att felet berodde på kompressorn.

Efter någon dag så får jag ett mail att en reparation skulle gå på 5217 kr.

Jag skriver väl bara av mig lite, men är detta fel vanligt? Jag pratade sen med mitt försäkringsbolag och vi skulle få ca 3400 kr i ersättning inklusive undersökningskostnaden på 1100 kr. De sa då att torktumlare håller 4-6 år. Så i deras ögon var det inget onormalt.

Känns som det är ganska meningslöst att reparera maskinen för så mycket pengar, (går väl ändå sönder om nåt år).

Bättre att köpa en ny med garanti och tre års reklamationsrätt .

Hade vi bara otur med Samsung eller spelar det ingen större roll med vilket märke man köper?
detta är normalt för samsungs produkter,
 
  • Gilla
Karlsson9274 och 7 till
  • Laddar…
A
arneri68 arneri68 skrev:
Vi har en värmepumpstumlare som är ca 15 år. Används kanske till 10% av tvätten. Är mer eller mindre ett måste för att torka kuddar, täcken, dunjackor mm.
Även bra att få bort katthår från textiler.

Hängtorkar annars det mesta och kör luftavfuktare. Av någon orsak håller våra avfuktare sällan mer än 2-3 år.
skaffa woods sverigetillverkade avfuktare
mina har gått 24/7 i minst 30 år och gör fortfarande sina uppgifter.
har en mitsubishi oxå som försöker hinna ikapp...
 
  • Gilla
zwennebanan och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.