O oswim skrev:
aah såklart! Hur många dagar tog det för dig på egen hand att resa stommen?
Jag började mån 6/9 och var klar 14/9, 8 dagar tog det. Sedan ett par dagar justering och förberedelser efter det.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
B BJohan skrev:
Det ser jätte fint ut. Har ni mycket glas mot söder?
Vi har funderat på en frånluftsvärmepump med kylfunktion, Comfortzone RX35C, men tänker att det kanske är overkill? Det drar iväg en del med pengar, eftersom det även för med sig extra kanaler för kylluften.


Vi har glas mot söder men med stora taköverhäng mot direkt sol. Vi körde solanalys i arkitektprogrammet, men trots vår försiktighet har vi problem med klimatet varma sommardagar. Rekommenderar att INTE spara på detta område. Ta den kostnaden som ni bedömer behövs. Det är dyrt och jobbigt/trist att hantera i efterhand. Det blir lätt dumsnålt.
Ni kommer bli supernöjda med det vackra läget, så se till att göra det bra på en gång.
Mvh Micke
 
Nu innan jag visar bilder från stomresningen tänkte jag visa lite 3D-modeller och ritningar. Hela huset är ritat i Sketchup, varenda pinne. Tanken var att jag skulle slippa ägna tid på plats åt att tänka och fundera, bara kunna jobba effektivt. Dessutom blir det enklare att mängda material och göra större beställningar.

Bottenplanet består av en storstuga med kök, dusch/wc, ett större sovrum och två mindre. De mindre kan ha våningssängar och på loftet finns plats för minst två sängar. Totalt har vi plats för två familjer.

Arkitektoniska ritningar för ett hus med planlösning och sektioner för bottenplan och loft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fyra fasadritningar av ett hus skapade i Sketchup, inkluderar dimensionerna för norr, söder, öster och väster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-modell av ett hus ritat i Sketchup med synliga takstolar och limträstomme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bottenplan
3D-modell i Sketchup av ett hus utan tak som visar ramverk, rum och limträstomme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Loftplan
3D-modell av ett hus utan tak visar limträstommen och planlösningen med kök och sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Loft-delen av huset har ramverks takstolar med en bärande vägg på halva spännvidden. Resten av huset med allrum/kök har synlig limträstomme med öppet upp till nock. Tyvärr är modellen nu vriden jämfört med föregående bilder.

3D-modell av ett husstomme ritat i Sketchup, visar ramverk och konstruktionsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utan takstolarna
3D-modell av ett hus i trästomme ritat i Sketchup med synliga väggar och takstolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Endast limträstommen
3D-modell av husstomme ritad i Sketchup med ramverks takstolar och plan grund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Takstolar
3D-ritning av husets takkonstruktion med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Takstolar och limträ beställdes enligt mina ritningar från Karl Hedin. Jag gjorde en preliminär dimensionering så att jag hade ett hum om dimensioner, sedan gjorde Karl Hedin en fullständig dimensionering enligt Eurocode. Det skulle även vara olagligt för Karl Hedin att sälja takstolar som inte uppfyller Eurocode. Om man däremot bygger takstolarna själv tror jag inte man behöver följa Eurocode.
 
  • Gilla
FreQa och 14 till
  • Laddar…
Kul att se dina ritningar. Verkligen ett snyggt och välplanerat hus. Jag och min fru är själva i ritningsfasen för ett liknande projekt på Österlen i södra Sverige så det är extra kul att följa ditt projekt.
 
  • Gilla
BJohan
  • Laddar…
B BJohan skrev:
I väster mot sjön. Sunnerbofönster med imskyddsglas. Stora glasfasaden har även solskyddsglas. Fönstren har vi inte snålat på. De är riktigt fina.
Klokt med solskyddsglas (y)

Vad blir det för konstruktion på innerväggar?

I stora sovrummet, hade det inte varit smidigare att ha sängen mot andra väggen, så att det blir en mer naturlig passage förbi sängen när man kliver in genom dörren?
 
B BJohan skrev:
Nu innan jag visar bilder från stomresningen tänkte jag visa lite 3D-modeller och ritningar. Hela huset är ritat i Sketchup, varenda pinne. Tanken var att jag skulle slippa ägna tid på plats åt att tänka och fundera, bara kunna jobba effektivt. Dessutom blir det enklare att mängda material och göra större beställningar.

Bottenplanet består av en storstuga med kök, dusch/wc, ett större sovrum och två mindre. De mindre kan ha våningssängar och på loftet finns plats för minst två sängar. Totalt har vi plats för två familjer.

[bild]

[bild]
[bild]
Bottenplan
[bild]
Loftplan
[bild]

Loft-delen av huset har ramverks takstolar med en bärande vägg på halva spännvidden. Resten av huset med allrum/kök har synlig limträstomme med öppet upp till nock. Tyvärr är modellen nu vriden jämfört med föregående bilder.

[bild]

Utan takstolarna
[bild]

Endast limträstommen
[bild]

Takstolar
[bild]
Takstolar och limträ beställdes enligt mina ritningar från Karl Hedin. Jag gjorde en preliminär dimensionering så att jag hade ett hum om dimensioner, sedan gjorde Karl Hedin en fullständig dimensionering enligt Eurocode. Det skulle även vara olagligt för Karl Hedin att sälja takstolar som inte uppfyller Eurocode. Om man däremot bygger takstolarna själv tror jag inte man behöver följa Eurocode.
Hej BJohan!
Kul å följa ditt projekt och den inspiration du verkar ha!
Jag har också byggt i hela mitt vuxna liv för eget bruk ( bostadshus och ekonomibyggnader), och haft mycket glädje av det.
Är nu på gång med at planera et nytt bostadshus, och har ritat det i Sketch-up, men har inte förstått hur jag får programmet att rita ut bygglovsritningar. Hur gör man det?
 
L Låset skrev:
Klokt med solskyddsglas (y)

Vad blir det för konstruktion på innerväggar?

I stora sovrummet, hade det inte varit smidigare att ha sängen mot andra väggen, så att det blir en mer naturlig passage förbi sängen när man kliver in genom dörren?
Icke bärande innerväggar blir 70x45 regel. Antingen an tjock träpanel eller OSB + en tunnare träpanel.

Vi har faktiskt, under byggnationen, gjort ändringar i stora sovrummet, flyttat fönstret till söderväggen där det är fin utsikt, samt kompletterat med ett litet fönster mot öster. Det innebär att sängen har flyttats, som du föreslår.
 
H hamsun skrev:
Hej BJohan!
Kul å följa ditt projekt och den inspiration du verkar ha!
Jag har också byggt i hela mitt vuxna liv för eget bruk ( bostadshus och ekonomibyggnader), och haft mycket glädje av det.
Är nu på gång med at planera et nytt bostadshus, och har ritat det i Sketch-up, men har inte förstått hur jag får programmet att rita ut bygglovsritningar. Hur gör man det?
Det bästa är att använda Sketchup Layout. Där kan man lägga upp olika vyer och snitt som länkas till 3D-modellen. Layout kräver dock köpt licens för Pro versionen.
 
  • Gilla
surfarn
  • Laddar…
B BJohan skrev:
Hej på Er!

Jag tänkte lägga upp en tråd om vårt Fritidshus vi håller på att bygga i Dalarna. Vi tänkte egentligen köpa något mer eller mindre färdigt hus, men efter att ha ränt på visningar i över ett år konstaterar vi att allt som ligger nära sjön kostar svinmycket och oftast är det ändå i bedrövligt skick. Då dök en tomt upp på Hemnet för 250 tkr. Tomten låg vid Kättbosjön 3 mil från Mora, nästan strandtomt. För långt från Stockholm, där vi bor, tyckte vi och letade vidare efter hus. Tomten såldes men efter ett halvår var den ute igen för försäljning. Nu var vi lite mer mogna att lägga bud, och det slutade med att vi köpt tomten. Vi som inte skulle ha mer än 2 timmars restid fick 4,5 timmar och 35 mil hemifrån. Det som gjorde att vi tänkte om var att huset går att använda året om med strandläge vid fin fiskesjö, fin natur och tre skidorter inom en timme, Gesundaberget, Orsa Grönklitt och Sälen. Det är alltså fullt möjligt att åka skidor över dagen. Om man orkar åka 2 timmar når man Trysil och Idre.

Vi köpte tomten i aug 2020, så vi har hållit på ett tag med planering och bygge. Den ligger på en liten udde med svag sluttning mot sjön i västerläge.
[bild]
[bild]

Vi började med att söka strandskyddsdispens. Svaret från Länsstyrelsen var att strandskyddet var upphävt sedan 1975. Det var mer än vad både mäklaren och Mora kommuns byggnadsnämnd visste, så det blev en glad överraskning.

Vi tog dit en lokal förmåga som tog ned de träd som behövde tas bort, dvs 15 stora tallar och granar. Nu började man se mer av tomten och kunde börja rita och planera. Hösten och vintern gick åt till att rita på en massa alternativ innan vi landade och sökte bygglov.

[bild]

Såhär tänkte vi att det skulle bli ungefär:
[bild]

Våren 2021 fick vi bygglov och kunde dra igång.

Tanken var att rita och designa huset själv, såklart med en massa input från andra hus. Jag är en hejare på 3D-programmet Sketchup, så huset ritades i 3D. Eftersom jag byggt mycket hela mitt liv var det naturligt att bygga själv så mycket som möjligt, men även anlita lokala hantverkare om det kändes rätt. Att bygga på så långt avstånd hemifrån som 35 mil är utmanande, och det kommer att visa sig så småningom.
snyggt. Men kör på Mansard för bara lite extra kostnad

eller pulpettak (säkert billigare) istället, båda lösningarna och så får ni mkt mera utrymme på samma kvm. Sovloft? Förråd?

som det är nu tappar ni mkt volym.

Och Altan i lä för det blåser och e kallt, rått ofta vid vatten, en baksida av idylliska sjö lägen. och syd-väst läge är det ju.
Min mormor och morfar hade liknande läge på stugan vid Bolmen när jag va liten. FInt, men det var en rätt kort skön säsong.
 
Redigerat:
M michaelinsweden skrev:
Vi har glas mot söder men med stora taköverhäng mot direkt sol. Vi körde solanalys i arkitektprogrammet, men trots vår försiktighet har vi problem med klimatet varma sommardagar. Rekommenderar att INTE spara på detta område. Ta den kostnaden som ni bedömer behövs. Det är dyrt och jobbigt/trist att hantera i efterhand. Det blir lätt dumsnålt.
Ni kommer bli supernöjda med det vackra läget, så se till att göra det bra på en gång.
Mvh Micke
Tack för tips. Har ni mekanisk ventilation eller självdrag? Har ni solskyddsglas?
 
B BJohan skrev:
Tack för tips. Har ni mekanisk ventilation eller självdrag? Har ni solskyddsglas?
Solskyddsglas finns i många uppsättningar.
70 %/ 40 % eller 50 % / 25 % för att nämna några.
Anges som ljusinsläpp/värmestrålning.
 
Kul projekt. Och vilket läge! För det priset också bara att gratulera :giggle:
 
  • Gilla
BJohan
  • Laddar…
Då hade det blivit 17 sept och det var dags för resning av takstolar och limträstomme. Om jag tidigare hade gjutfrossa var det ingenting mot vad jag hade nu. Det var mycket som skulle passa ihop. Jag hade ju ritat allt så jag hade ingen att skylla på om det inte gick att få ihop. Jag hade ägnat mycket tid åt att granska stomleverantörens ritningar och, som tur var, hittat en hel del fel. Till hjälp under montaget hade jag tagit in en lokal byggare. Det gällde att det gick fort att montera eftersom kranbilen stod och tickade pengar. Vi var tvungna att bli klara under dagen eftersom krankillen skulle hämta sina barn på dagis kl 17.

Leverans på kranbil anlände kl 9.30. Vädret var perfekt för stommontage.
En lastbil med kran lyfter takstolar för montering på en byggarbetsplats under klart väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första takstolen på plats kl 10. Sedan gick det i rask takt.
Byggarbetsplats med två arbetare som monterar trästomme för ett hus, inklusive takstolar och limträstomme, med verktyg och material synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kl 10.20 var alla takstolar på plats. Jag hade förberett och monterat vinkelbeslag på rätt plats, så det behövdes inget mätande. (och vinkeljärnen satt åt rätt håll! ;))

Montering av takstolar på träkonstruktion med arbetare i högskyddsutrustning under klart väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu var det dags för den limträstommen som jag var som mest orolig för.

Montage av limträstomme och takstolar på en byggarbetsplats med träkonstruktioner och stegar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En dubb monterades i botten av pelarna. Dubben skulle fästas i ett förborrat hål i betongplattan med ankarmassa. Pelarna förseddes också med spikplåtar i toppen för att styra montaget av balkarna. Därefter restes de och justerades i lod. De två nockbalkarna och dess pelare är på plats kl 13.30.

Montage av limträstommen med arbetare på byggnadsställning och lyft av träbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Innan vi lyfte upp balkarna hade vi mätt ut och monterat vinkeljärn på ovansidan för att fästa de tvärgående åsarna, eller hanbenen. (Det finns många namn på dessa) När balkarna var på plats skulle det vara för högt för att komma åt att montera dessa.

Resning av limträstomme och takstolar på en byggarbetsplats med arbetare och kran.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När vi skulle montera hanbenen var det något som inte stämde. Hanbenen var urjackade där balkarna skulle passa in. Det visade sig att urjackningen var för snålt gjord och vi fick sätta igång att såga ur de sexton urtagen i de åtta hanbenen med sticksåg. När vi gjort det insåg vi att vinkeljärnen på översida nockbalkar satt vända åt fel håll, dvs på fel sida om strecket. Ett klassiskt fel som man inte trodde en erfaren snickare skulle göra. Jag hade inte hunnit kolla detta. Vi kom i alla fall åt att skruva bort beslagen och kunde lyfta dit hanbenen. Nu satt de i alla fall på plats provisoriskt och kranbilen kunde rulla hem. Vid tretiden stod jag ensam kvar och kunde pusta ut efter en intensiv dag, lättad att allt passade.

Hus under konstruktion med resning av takstolar och limträstomme, ställningar runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Takstolar och en limträstomme under konstruktion på en byggarbetsplats med skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu började det se ut som ett hus och man kunde börja ana hur utsikten genom fönstren skulle bli.

Montage av takstolar och limträstomme på byggställning vid skymning med utsikt över vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
VolvoBm218 och 13 till
  • Laddar…
Nu ville jag snabbt få på råspont och papp, så jag lejde in en lokal byggare. Två man fixade taket på några dagar. Nu var stommen hyfsat väderskyddad och jag kunde jag andas ut lite.
Hus under konstruktion med exponerad regelstomme, vindskyddsduk och påbörjat takarbete, omgivet av byggställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På med vattentät vindskyddsduk och spikläkt så var stommen helt skyddad från elementen.
Hustak med råspont och vindskydd tillsammans med byggställningar och byggmaterial på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var nu första oktober och nu kom leveransen av fönster. Min tjänstledighet var slut och jag skulle åka hem. Skönt dock att huset var tätt. Jag hade faktiskt bara byggt på själva huset i en månad sedan grunden var klar, så jag kände mig rätt nöjd..

Nya fönster på träpallar framför husvagn på byggplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu blev det mer utmanande att hitta tid för att bygga. Med 4,5 timmars restid till stugan var det svårt att hinna få något gjort på en helg. Jag ville ju väldigt gärna få in fönster och sätta panelen innan vintern.

Två veckor senare var Susanne och jag där en långhelg och monterade fönster. Vi insåg att vi behövde hjälp med de över 100 kg tunga fönstren i allrummet som skulle lyftas upp 3 meter. Byggarna kallades in igen och fönstren var snabbt på plats. Som tur var passade alla i regelstommen, och den sneda överkanten linjerade fint.

Hus under konstruktion med vindskyddsduk, ställning runt bygget, och nyligen installerade fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inomhus började man kunna se hur rummen skulle bli.

Nyligen installerade fönster i en byggnadsstomme med synlig isolering och vindskyddsduk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hem och jobba några veckor. Tillbaka vecka 44 på höstlovet. Nu var både Susanne och sonen Victor med så det blev trångt i husvagnen. Nu började vi sätta panel. Jag hade skaffat rostfri panelskruv med liten cylindrisk skalle med motgänga för att greppa bra. De drogs in en liten bit i brädorna och blev nästan osynliga. Jag skruvade en 45 grader nedifrån i underkant bräda samt en i den falsade fjädern på ovansidan. Den övre skruven doldes av nästa bräda. På så sätt blev det nästan osynligt montage. Jag valde rostfria skruvar eftersom jag planerar att behandla panelen med järnvitriol.

Hus under konstruktion med synliga träpaneler och stora fönster, omgivet av byggnadsställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Panelen är luftad i nederkant och i takfot. Där monterades musband för att hindra möss och fåglar att ta sig in bakom panelen och in i väggarna.

Takfot med luftad panel och monterat musband för att skydda mot skadedjur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av träpanel och takfot med musband installerat, och röd hängränna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Av någon anledning gillade fåglarna att picka sönder vindduken. På några ställen hade de krupit in i isoleringen. Det blev mycket tejpande och lappande.

Skadad vindskyddsduk med hål och revor som är ihoptejpade, inramad av träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hösten gick och det blev vinter. Jag kämpade på med panelen. Det var ett drygt arbete som tog mycket tid med alla snedkapningar och spring upp och ned på ställningar. Jag tog några veckor när jag jobbade från husvagnen och försökte få några timmar på dagen att snickra medan det var ljust. Morgnar och kvällar försökte jag få ihop en åtta timmars arbetsdag i husvagnen. Det blev långa dagar och mycket tid i husvagnen. Till slut var dock panelen klar. Nu var det i mitten på januari

Nybyggd stomme till ett hus med taktegel och fönster på plats, omgivet av vintersnö och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa steg är att börja isolera och plasta inomhus.

To be continued…
 
  • Gilla
PontusmedPP och 7 till
  • Laddar…
B BJohan skrev:
Nu ville jag snabbt få på råspont och papp, så jag lejde in en lokal byggare. Två man fixade taket på några dagar. Nu var stommen hyfsat väderskyddad och jag kunde jag andas ut lite.
[bild]
På med vattentät vindskyddsduk och spikläkt så var stommen helt skyddad från elementen.
[bild]

Det var nu första oktober och nu kom leveransen av fönster. Min tjänstledighet var slut och jag skulle åka hem. Skönt dock att huset var tätt. Jag hade faktiskt bara byggt på själva huset i en månad sedan grunden var klar, så jag kände mig rätt nöjd..

[bild]

Nu blev det mer utmanande att hitta tid för att bygga. Med 4,5 timmars restid till stugan var det svårt att hinna få något gjort på en helg. Jag ville ju väldigt gärna få in fönster och sätta panelen innan vintern.

Två veckor senare var Susanne och jag där en långhelg och monterade fönster. Vi insåg att vi behövde hjälp med de över 100 kg tunga fönstren i allrummet som skulle lyftas upp 3 meter. Byggarna kallades in igen och fönstren var snabbt på plats. Som tur var passade alla i regelstommen, och den sneda överkanten linjerade fint.

[bild]

Inomhus började man kunna se hur rummen skulle bli.

[bild]

Hem och jobba några veckor. Tillbaka vecka 44 på höstlovet. Nu var både Susanne och sonen Victor med så det blev trångt i husvagnen. Nu började vi sätta panel. Jag hade skaffat rostfri panelskruv med liten cylindrisk skalle med motgänga för att greppa bra. De drogs in en liten bit i brädorna och blev nästan osynliga. Jag skruvade en 45 grader nedifrån i underkant bräda samt en i den falsade fjädern på ovansidan. Den övre skruven doldes av nästa bräda. På så sätt blev det nästan osynligt montage. Jag valde rostfria skruvar eftersom jag planerar att behandla panelen med järnvitriol.

[bild]

Panelen är luftad i nederkant och i takfot. Där monterades musband för att hindra möss och fåglar att ta sig in bakom panelen och in i väggarna.

[bild]
[bild]

Av någon anledning gillade fåglarna att picka sönder vindduken. På några ställen hade de krupit in i isoleringen. Det blev mycket tejpande och lappande.

[bild]

Hösten gick och det blev vinter. Jag kämpade på med panelen. Det var ett drygt arbete som tog mycket tid med alla snedkapningar och spring upp och ned på ställningar. Jag tog några veckor när jag jobbade från husvagnen och försökte få några timmar på dagen att snickra medan det var ljust. Morgnar och kvällar försökte jag få ihop en åtta timmars arbetsdag i husvagnen. Det blev långa dagar och mycket tid i husvagnen. Till slut var dock panelen klar. Nu var det i mitten på januari

[bild]

Nästa steg är att börja isolera och plasta inomhus.

To be continued…
Fina fönster ..brukar innebära kostnad:) gick det bra i budgeten?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.