Ulltand Ulltand skrev:
Vad är planen för ytterdörren?
Det står en röd Ekstrands dörr i boden och väntar på montage när alla lister är klara och större möbler inburna. Den köptes på Blocket för 5000 kr. Nypris 25 000. Även innerdörrar är köpta på Blocket. Det känns bra med lite återbruk, både av miljöskäl och budgetskäl.
 
  • Gilla
Mseli och 3 till
  • Laddar…
Inatt var det -33,9 grader som kallast vid stugan. I morse kl 9 var det fortfarande -32. Jag börjar förstå att vi byggt huset i ett köldhål. Det är ofta 10 grader kallare än i Mora, 3 mil bort. Inomhus i morse var det 15 grader, trots 6 kW tillskott till värmepumpens 2 kW. Det blev till att elda i kaminen med pellets för att få uppvärmen.
Annars har vi firat jul och nyår i stugan, som känns väldigt trivsam. Allt fungerar som tänkt, förutom värmen som inte är riktigt injusterad ännu. Golvvärmen i de två mindre sovrummen är avstängd eftersom de står tomma. Det stora sovrummet är nedjusterad för att få svalare. Det innebär ca 50 m2 golvvärme som värmer hus + loft. Mycket av värmen går upp till loftet där det är mycket varmare. Golvvärmen är maximerad till 40 grader, kanske man kan tillåta mer? Jag funderar på att komplettera med utomhusgivare som kanske kan hjälpa till att hålla jämnare värme. Kanske även en fläkt på kaminen för att fördela värmen.

Här är lite bilder från helgerna. God fortsättning!
Mysigt vardagsrum och kök med juldekorationer, familj vid bordet, högt i tak, rustik känsla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vardagsrum med soffor, bord, fönster mot snöig utsikt, lampor, person i bakgrunden. Inredning, mysigt, hemtrevligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett mysigt vardagsrum med kamin, stora fönster, och en snötäckt utsikt vid solnedgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vinterlandskap vid solnedgång, snötäckt sjö, barträd, fridfullt, klara färger, skymning, kallt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trähus med röda fönsterkarmar, snötäckt tak, omgiven av snö och skog, vinterlandskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eldkorg med brinnande ved och en kastrull ovanpå i snöig miljö under kvällstid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anderscurl och 7 till
  • Laddar…
B BJohan skrev:
Inatt var det -33,9 grader som kallast vid stugan. I morse kl 9 var det fortfarande -32. Jag börjar förstå att vi byggt huset i ett köldhål. Det är ofta 10 grader kallare än i Mora, 3 mil bort. Inomhus i morse var det 15 grader, trots 6 kW tillskott till värmepumpens 2 kW. Det blev till att elda i kaminen med pellets för att få uppvärmen.
Annars har vi firat jul och nyår i stugan, som känns väldigt trivsam. Allt fungerar som tänkt, förutom värmen som inte är riktigt injusterad ännu. Golvvärmen i de två mindre sovrummen är avstängd eftersom de står tomma. Det stora sovrummet är nedjusterad för att få svalare. Det innebär ca 50 m2 golvvärme som värmer hus + loft. Mycket av värmen går upp till loftet där det är mycket varmare. Golvvärmen är maximerad till 40 grader, kanske man kan tillåta mer? Jag funderar på att komplettera med utomhusgivare som kanske kan hjälpa till att hålla jämnare värme. Kanske även en fläkt på kaminen för att fördela värmen.

Här är lite bilder från helgerna. God fortsättning!
[bild]
[bild]
[bild]

[bild]

[bild]
[bild]
Kör normalt 30 i pannan ner till -20 sen måste jag höja till 35-40 men då kör jag öppna slingor alla rum. Men saknar kamin så det är ju rätt å ha när golvvärmen är så trög. Är ju klart avundsjuk på läget ditt men jag har alltid 100 cm snö minst och billig mark så:)
 
Just nu -20 ute och 38 gr i framledning, 30 gr i retur.
 
  • Gilla
texas67
  • Laddar…
Jättefin stuga du byggt. Har följt tråden under längre tid men har nog aldrig skrivit.
Snyggt jobbat, hatten av.

En fundering. Varför kör man inte värme i hela stugan även fast några rum inte används? Blir det inte onödigt liten yta av plattan som ska värma hela stugan? Ser inte att man tjänar något på det.

Inget belägg för mina tankar, bara just tankar.

Lycka till.
 
Tack så mycket!

Jag har samma fundering. Det normala när man ska spara energi är att man stänger av värmen i de rum som inte används. Jag vet inte vad som är rätt i detta fall. Troligen behövs högre framledningstemp om man har mindre golvyta som värmer huset. Det ger sämre cop hos värmepumpen vilket kanske motverkar besparingen,
 
Jag tycker att det låter som att det finns ett stort värmeläckage om du kan tillföra uppemot 8kW kontinuerligt och tempen i huset sjunker till 15 grader över natten.

Skulle jag tillföra samma energi i mitt fritidshus så skulle jag få en bastu även om det är -35 ute.
 
G Gabbe1 skrev:
Jag tycker att det låter som att det finns ett stort värmeläckage om du kan tillföra uppemot 8kW kontinuerligt och tempen i huset sjunker till 15 grader över natten.

Skulle jag tillföra samma energi i mitt fritidshus så skulle jag få en bastu även om det är -35 ute.
Det är ju inte kontinuerligt 6 kW tillskott. Den 6 jan hade jag en total förbrukning på 73 kWh inkl hushållsel. Det ger 3 kW i snitt. Kompressorn drar ca 500 W av dessa så i snitt ca 2,5 kW tillskott. Är det orimligt när det är 30-35 grader kallt?

Tillskottet slår väl av när framledning blir 40 gr. De 50 m2 golvvärme kanske inte kan ta emot mer effekt. Tydligen räcker effekten, som golvvärmen kan avge, inte till när det blir så kallt. Eller jag kanske ska höja tillåten maxtemp?

Total elförbrukning inkl hushållsel 1-7 januari är 335 kWh, vilket ger 48 kWh/dýgn vilket ger en snitteffekt på ca 2 kW. Under den perioden har jag också eldat upp ca 30 kg pellets som givit ca 145 kWh.
 
B BJohan skrev:
Det är ju inte kontinuerligt 6 kW tillskott. Den 6 jan hade jag en total förbrukning på 73 kWh inkl hushållsel. Det ger 3 kW i snitt. Kompressorn drar ca 500 W av dessa så i snitt ca 2,5 kW tillskott. Är det orimligt när det är 30-35 grader kallt?
Nä, det låter som mer rimliga siffror.

Jag bodde i min stuga en vecka över nyår, brände ca 20 kWh el och ca 20 kg ved per dygn. Genomsnittstemp inne: 21-22, och ute -20.
 
Redigerat:
Då var köldrekordet slaget igen. -34,5 i morse. Inomhus var det 18,5 i morse så mycket varmare än vid förra köldknäppen. Jag har gjort en del förändringar sedan sist. De kallställda rummen har numera öppna slingor så jag värmer 70 m2. Max tillåten temperatur i golvvärmens framledningstemp är ökad från 40 till 42 gr. Yttemperaturen hos golven ligger på ca 23 gr och lite kallare i sovrummen. Vi vill ha lite svalare där. Man brukar säga att golvvärme kan avge 50-60 W/m2 så med 70 m2 blir det 3,5 - 4,2 kW. Effektbehovet hos byggnaden är beräknat till ca 5 kW vid dimensionerande utetemperatur, vilket i Mora är -25 grader. Så det verkar inte så konstigt att golvvärmen inte räcker till när det blir -35 gr.

Jag har också räknat på effektförlusten för den kalla ventilationsluften. Jag har frånluftsvärmepump där avluften som går ut ur huset är -16 gr. De flesta säger att det då inte lönar sig att minska ventilationen eftersom värmepumpen då ger lägre effekt. Min beräkning visar att det är först vid -35 gr ute som effektförlusten hos den kalla ventilationsluften är större än vad värmepumpen ger utan eltillskott i mitt hus (2,5 kW) Om jag minskar ventilationen 30 % från 35 l/s till 24 l/s minskar effektförlusten men värmepumpen ger också mindre effekt. Min beräkning visar ändå att det kan löna sig att minska ventilationen med 30 % om temperaturen ute är kallare än -12 gr.
Digital termometer visar inomhus- och utomhustemperatur, fuktighet och tid på en träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Snöigt landskap, hus, laddande bil, träd, solnedgång, vinter, lugn atmosfär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Graf över effektförlust i ventilation vid olika utomhustemperaturer med tre linjer representerande olika parametrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Linjediagram visar effektförlust för ventilation vid olika utomhustemperaturer i Watt. Tre linjer representerar olika beräkningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Linjediagram, effekt (P_w) mot temperatur (°C), två serier, minskad ventilation effekter, FVP (frånluftsvärmepump).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
B BJohan skrev:
Då var köldrekordet slaget igen. -34,5 i morse. Inomhus var det 18,5 i morse så mycket varmare än vid förra köldknäppen. Jag har gjort en del förändringar sedan sist. De kallställda rummen har numera öppna slingor så jag värmer 70 m2. Max tillåten temperatur i golvvärmens framledningstemp är ökad från 40 till 42 gr. Yttemperaturen hos golven ligger på ca 23 gr och lite kallare i sovrummen. Vi vill ha lite svalare där. Man brukar säga att golvvärme kan avge 50-60 W/m2 så med 70 m2 blir det 3,5 - 4,2 kW. Effektbehovet hos byggnaden är beräknat till ca 5 kW vid dimensionerande utetemperatur, vilket i Mora är -25 grader. Så det verkar inte så konstigt att golvvärmen inte räcker till när det blir -35 gr.

Jag har också räknat på effektförlusten för den kalla ventilationsluften. Jag har frånluftsvärmepump där avluften som går ut ur huset är -16 gr. De flesta säger att det då inte lönar sig att minska ventilationen eftersom värmepumpen då ger lägre effekt. Min beräkning visar att det är först vid -35 gr ute som effektförlusten hos den kalla ventilationsluften är större än vad värmepumpen ger utan eltillskott i mitt hus (2,5 kW) Om jag minskar ventilationen 30 % från 35 l/s till 24 l/s minskar effektförlusten men värmepumpen ger också mindre effekt. Min beräkning visar ändå att det kan löna sig att minska ventilationen med 30 % om temperaturen ute är kallare än -12 gr.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]

[bild]
Tappar man effekt pga trägolv?
 
Alltså man tappar inte effekt, men det krävs högre framledning för trägolv jämfört med klinker. Det är temperaturdifferensen mellan framledning och retur samt flödet som avgör effekten. Med trägolv krävs det högre framledningstemp men det blir också högre returtemp så differensen kan vara samma som för klinker. Dock ger värmepumpen bättre cop med låg framledningstemp så där tappar man lite med trägolv.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
B BJohan skrev:
Alltså man tappar inte effekt, men det krävs högre framledning för trägolv jämfört med klinker. Det är temperaturdifferensen mellan framledning och retur samt flödet som avgör effekten. Med trägolv krävs det högre framledningstemp men det blir också högre returtemp så differensen kan vara samma som för klinker. Dock ger värmepumpen bättre cop med låg framledningstemp så där tappar man lite med trägolv.
Ja bra förklarat...jag har ju rent betonggolv och kan ha låg temp ..i wc med våtskikt blev det klinker. Det golvet är faktiskt svalast i huset.det hade jag inte räknat med
 
Lite fix kvar i köket. Ett platsbyggt skåp över kylskåpet behövde en lucka. Det fanns inga luckor i den storleken så jag tog en lådfront och borrade för gångjärn. Som mall använde jag en billig IKEA-lucka och borrade rakt igenom med 35 mm fräsborr från Biltema. Det blev kanon tycker jag.
DIY-anpassning av en kökslucka med borr och fräsborr på en arbetsytan inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Platsbyggt skåp ovanför kyl med ny lucka öppen, borrade gångjärn synliga, mot bakgrund av träpanel och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Platsbyggt skåp ovanför Siemens kylskåp med en nytillverkad lucka från en lådfront.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök med svart platsbyggt skåp över rostfri kyl, vit paneltak, mörka skåp och tegelliknande kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
erikmartinsson01 och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.