B BJohan skrev:
Jag föredrar också målad panel så blir det klart på en gång. Priset på panel får man nog jaga. När jag köpte timmerpanelen var det stora prisskillnader. Jag lyckades hitta en liten producent som hade bra timmerpanel till bra pris. Möjligen kan jag använda samma invändigt, fast laserad. Kankske den dock är lite för grov (200x30 mm) för att skjuta med dyckert.
skjuta i noten eller sponten?
grovt inne funkar, blir ju modernt om man målar, betsar eller vad man nu vill ha, ska man måla kan man väl med fördel skruva om man orkar med typ listskruv blir ju minimalt hål lätt att "gömma", men du hittar väl på råd. :)
 
Kul tråd!
I vilket väderstreck har du stora fönsterpartierna? Vad blir det för fönster?
 
  • Gilla
Anonyminen
  • Laddar…
L Låset skrev:
Kul tråd!
I vilket väderstreck har du stora fönsterpartierna? Vad blir det för fönster?
I väster mot sjön. Sunnerbofönster med imskyddsglas. Stora glasfasaden har även solskyddsglas. Fönstren har vi inte snålat på. De är riktigt fina.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Följer med spänning! Riktigt kul. Det är bara en tidsfråga innan jag drar igång med min tråd här på forumet. Jag och sambon var i precis samma situation med att leta tomt/hus, först inne på hus sen efter lite processande och insikt i att priserna 2h från stockholm inte kommer funka för oss. Vi öppnade för att kolla i Mora/Orsa-tarkterna, vi åkter till Grönklitt minst två gånger per år ändå och åker Vasan varje år så området känns givet såhär i efterhand.

Till sist köpte vi en tomt i Skattungbyn (närmare bestämt torsmobron) som vi fick för 255k (utång 300k), kommunalt VA (Anslutningsavgift betald), el vid tomtgräns. Detaljplanen tillåter 80kvm BYA, plus att vi också bor i Stcokholm, många likheter med andra ord :)

Samma gäller för mig med SketchUp, många timmar har lagts och som det ser ut nu blir det ett avlångt hus med vindsvåning. Håller i detta nu på med Handlingar till bygglovet.

Kommer säkerligen skriva här med funderingar och frågor
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Ja, verkligen många likheter! Det ska bli spännande att se hur ni har hanterat allt inom samma ramar. Orsa Grönklitt är superfint. Skattungbyn har jag aldrig varit i.
 
Då var det i 27 augusti och vi hade hunnit med en vecka semester i Norge. Tillbaka i Kättbo var det dags för gjutning av grundplattan. Dagen innan mätte jag frenetiskt så att alla uppstick skulle vara på rätt ställe. Betongare Björn var känd i trakten för att göra fina grunder. Betongen kom från Sälen och var blandad enligt Björns recept.
Gjutning av grundplatta med armeringsnät, uppstick och betongbil i bakgrunden på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ingen betongpump användes utan ränna med förlängningsrör, samt ”Elbow grease”, dvs skottning och rakning för hand.
Armeringsjärn och gjutformar redo för betonggjutning av grundplatta vid sjötomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Arbetare gjuter en grundplatta för hand, inget glättningsverktyg syns, betongbil och byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ingen glättningsmaskin användes utan manuell avjämning gjordes när betongen brunnit ett par timmar. Ett ca 2 m brett glättningsstål som kunde vinklas genom att vrida stången användes. Det verkade vara Björn som utvecklat metoden. Fördelen skulle vara en kortare torktid för betongplattan eftersom ytan inte var lika stängd som en maskinglättad yta. Efter ett par dygn slipades ytan.

Arbetare jämnar till nygjuten och slät betongplatta med långt glättningsstål på byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyligen gjuten och jämnad betonggrundplatta med skog och sjö i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den färdigas betongytan var riktigt jämn. Jag vägde av den med rotationslaser och den var +/- 2 mm mestadels. Jag har aldrig sett en så jämn betongplatta. Nu kunde man äntligen börja bygga hus på allvar.

Nyjuten betonggrund med armeringsjärn vid en sjö med skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
oswim och 10 till
  • Laddar…
B BJohan skrev:
Då var det i 27 augusti och vi hade hunnit med en vecka semester i Norge. Tillbaka i Kättbo var det dags för gjutning av grundplattan. Dagen innan mätte jag frenetiskt så att alla uppstick skulle vara på rätt ställe. Betongare Björn var känd i trakten för att göra fina grunder. Betongen kom från Sälen och var blandad enligt Björns recept.
[bild]

Ingen betongpump användes utan ränna med förlängningsrör, samt ”Elbow grease”, dvs skottning och rakning för hand.
[bild]

[bild]

Ingen glättningsmaskin användes utan manuell avjämning gjordes när betongen brunnit ett par timmar. Ett ca 2 m brett glättningsstål som kunde vinklas genom att vrida stången användes. Det verkade vara Björn som utvecklat metoden. Fördelen skulle vara en kortare torktid för betongplattan eftersom ytan inte var lika stängd som en maskinglättad yta. Efter ett par dygn slipades ytan.

[bild]

[bild]

Den färdigas betongytan var riktigt jämn. Jag vägde av den med rotationslaser och den var +/- 2 mm mestadels. Jag har aldrig sett en så jämn betongplatta. Nu kunde man äntligen börja bygga hus på allvar.

[bild]
Gjutfrossa?
 
texas67 texas67 skrev:
Gjutfrossa?
Ja, det är ju svårt att göra om en gjutning. Man hoppas ju också att vädret ska vara ok för gjutning. Inte för varmt, inget regn vill man ha. Jag har gjutit grunder tre gånger tidigare och alla gick åt h-vete. En pumpbil som välter med snabeln rakt ned i plattan, en glättningsmaskin som är trasig och för sent att hinna hyra en ny, konstig betong som inte gick att gå på när man skulle glätta. You name it! Alla tyckte nog att jag var nojig för allt som kan hända.
 
B BJohan skrev:
Ja, det är ju svårt att göra om en gjutning. Man hoppas ju också att vädret ska vara ok för gjutning. Inte för varmt, inget regn vill man ha. Jag har gjutit grunder tre gånger tidigare och alla gick åt h-vete. En pumpbil som välter med snabeln rakt ned i plattan, en glättningsmaskin som är trasig och för sent att hinna hyra en ny, konstig betong som inte gick att gå på när man skulle glätta. You name it! Alla tyckte nog att jag var nojig för allt som kan hända.
Betong är ju bra...jobbigt :)
Pumpbil som välter usch. Svärfar har nog 1000 gjutningar i bagaget. Han får frossa ändå. Kan nog vara bra att man är på tå
 
Nu var det i början av september och jag hade tjänstledigt till 1 oktober. Den 17 sept skulle takstolar och limträstomme komma. Då var jag tvungen att vara klar med alla väggstommar. Jag hade ju redan ”byggt” huset i 3D i Sketchup så jag behövde inte fundera så mycket på plats.

Del av en väggstomme på husbygge nära sjö med solnedgång och byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väggreglar urjackade för bärlinan producerades på löpande band, Jag tror det blev 77 st!

Byggplats med träväggselement, verktyg som cirkelsåg och vattenpass, i förberedelse för takstolmontage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftersom jag var ensam och byggde fick jag dela upp de långa väggstommarna i mindre delar som jag orkade resa själv. Vissa blev ändå för tunga vilket gör att jag fortfarande känner av en överansträngning i axeln. Man är ju kontorsnisse och inte van vid kroppsarbete av denna omfattning. Vädret var idealiskt och arbetsdagarna blev långa.

Byggplats vid vatten med påbörjat arbete på väggstommar, verktyg och byggmaterial utspridda på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En väggstomme i trä under uppbyggnad på en byggplats med en sjö och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En rullställning från Jula köptes in. Den kommer att vara bra att ha inomhus under hela bygget. Sedan gå den alltid att sälja.

En delvis konstruerad träväggstomme och rullställning på en byggarbetsplats vid skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En ställning runt huset hyrdes in. Bilden är tagen 14 sept så jag hade några dagar på mig innan takstolar och limträ skulle monteras 17/9. Dagarna spenderades med att noggrant mäta in allt och justera väggstommarna. Dessutom mäta in var limträpelare skulle stå och förbereda montaget och hyra in justerbara väggstöd.

Väggstommar under uppbyggnad på en byggplats med rullställning och sjö i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bror9 och 10 till
  • Laddar…
Tack för att du delar med dig av ert projekt. Vi följer ditt bygge med spänning. Vi köpte en snarlik tomt som precis bebyggts och där vi var i din nuvarande fas under förra hösten(se foto). Ser många kloka beslut i ditt projekt. Vi har även väldigt mycket glas mot vattnet men lite annat väderstreck, men beakta den betydande solinstrålningen sommartid. Planera för bra solskydd/taköverbyggnad/luftvärmepump med god AC kapacitet. Det blir jobbigt varmt sommartid.
Det är betydande jobbinsats som krävs men mycket inspirerande, så kämpa på! Lycka till!
 
  • Tomt med pågående grundarbeten för husbygge framför en sjö med reflekterande vatten och omgivande natur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bror9 och 2 till
  • Laddar…
B BJohan skrev:
Nu var det i början av september och jag hade tjänstledigt till 1 oktober. Den 17 sept skulle takstolar och limträstomme komma. Då var jag tvungen att vara klar med alla väggstommar. Jag hade ju redan ”byggt” huset i 3D i Sketchup så jag behövde inte fundera så mycket på plats.

[bild]

Väggreglar urjackade för bärlinan producerades på löpande band, Jag tror det blev 77 st!

[bild]

Eftersom jag var ensam och byggde fick jag dela upp de långa väggstommarna i mindre delar som jag orkade resa själv. Vissa blev ändå för tunga vilket gör att jag fortfarande känner av en överansträngning i axeln. Man är ju kontorsnisse och inte van vid kroppsarbete av denna omfattning. Vädret var idealiskt och arbetsdagarna blev långa.

[bild]

[bild]

En rullställning från Jula köptes in. Den kommer att vara bra att ha inomhus under hela bygget. Sedan gå den alltid att sälja.

[bild]

En ställning runt huset hyrdes in. Bilden är tagen 14 sept så jag hade några dagar på mig innan takstolar och limträ skulle monteras 17/9. Dagarna spenderades med att noggrant mäta in allt och justera väggstommarna. Dessutom mäta in var limträpelare skulle stå och förbereda montaget och hyra in justerbara väggstöd.

[bild]
Riktigt fin platta, förstår att du är nöjd. Vad är det för spirorör som sticker upp? har det något med radonslang att göra?
 
O oswim skrev:
Riktigt fin platta, förstår att du är nöjd. Vad är det för spirorör som sticker upp? har det något med radonslang att göra?
Det är tilluft till kamin.
 
  • Gilla
michaelinsweden
  • Laddar…
aah såklart! Hur många dagar tog det för dig på egen hand att resa stommen?
 
M michaelinsweden skrev:
Tack för att du delar med dig av ert projekt. Vi följer ditt bygge med spänning. Vi köpte en snarlik tomt som precis bebyggts och där vi var i din nuvarande fas under förra hösten(se foto). Ser många kloka beslut i ditt projekt. Vi har även väldigt mycket glas mot vattnet men lite annat väderstreck, men beakta den betydande solinstrålningen sommartid. Planera för bra solskydd/taköverbyggnad/luftvärmepump med god AC kapacitet. Det blir jobbigt varmt sommartid.
Det är betydande jobbinsats som krävs men mycket inspirerande, så kämpa på! Lycka till!
Det ser jätte fint ut. Har ni mycket glas mot söder?
Vi har funderat på en frånluftsvärmepump med kylfunktion, Comfortzone RX35C, men tänker att det kanske är overkill? Det drar iväg en del med pengar, eftersom det även för med sig extra kanaler för kylluften.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.