515 läst · 2 svar
515 läst
2 svar
360p - uppvärmning av varmvatten
Hej!
Med elräkning på mellan 400-600kr / dag så försöker vi göra allt vad vi kan för att minska förbrukningen.
Vi använder knappt något varmvatten, en liten skvätt när vi duchar på kvällen.
Finns det någon inställning i vår gamla 360p (med trasig kompressor) som låter oss skruva ned temperaturen i varvattenberedaren, och höja när vi skulle vilja det?
Med elräkning på mellan 400-600kr / dag så försöker vi göra allt vad vi kan för att minska förbrukningen.
Vi använder knappt något varmvatten, en liten skvätt när vi duchar på kvällen.
Finns det någon inställning i vår gamla 360p (med trasig kompressor) som låter oss skruva ned temperaturen i varvattenberedaren, och höja när vi skulle vilja det?
Inte något sätt jag känner till och med tanke på bakterietillväxt såsom legionella bör man vara väldigt försiktig med att sänka varmvattentemperaturen. Det ni kan spara på är framförallt att sänka inomhustemperaturen och som sagt duscha kort. Och jag tycker ni ska reparera kompressorn så sparar ni ca 8000 kWh per år.
Har man en traditionell frånluftsvärmepump som 360P är ett bra sätta att sänka energiförbrukningen att även installera en luftluftvärmepump som får värma en del av huset. Sparar några tusen kWh extra per år.
Har man en traditionell frånluftsvärmepump som 360P är ett bra sätta att sänka energiförbrukningen att även installera en luftluftvärmepump som får värma en del av huset. Sparar några tusen kWh extra per år.
Tack för ditt svar!
Vi har beställt en Comfortzone RX65 som levereras i Mars. Det är svårt att motivera att lägga 20kkr på en ny kompressor när hela pumpen skall kasseras om 3 månader, tyvärr.
360p som fanns i huset när vi köpte det är egentligen alldeles för litet för huset (200kvm med platta / golvvärme), så vi byter helt enkelt upp oss. 360'n är dessutom 17 år gammal och enligt min mening inte värd att fixa.
Iskallt här hemma, så mer kan vi inte vrida ned tempen
Vi har beställt en Comfortzone RX65 som levereras i Mars. Det är svårt att motivera att lägga 20kkr på en ny kompressor när hela pumpen skall kasseras om 3 månader, tyvärr.
360p som fanns i huset när vi köpte det är egentligen alldeles för litet för huset (200kvm med platta / golvvärme), så vi byter helt enkelt upp oss. 360'n är dessutom 17 år gammal och enligt min mening inte värd att fixa.
Iskallt här hemma, så mer kan vi inte vrida ned tempen
Liknande trådar
-
Renovering - Ny ventilation och uppvärmning
Ventilation -
Problem med uppvärmningen - Vattenburen Golvvärme
Värme allmänt -
Tips på besparingar kring energi-/uppvärmningskostnader
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Hur mycket energi kan man spara på uppvärmning med nya "smarta" termostater jämfört med gamla 70-talsgråa Danfoss?
Värme allmänt -
Nibe 360P - LP larm. Fylla på kylmedium
Värmepumpar