A Arnodt skrev:
Elmont,
Va går det att klyva upp en 3-polig automatsäkring? Man ser visserligen att det är 3 lika enheter.
Nej det går inte det är inte bara vipporna som är förbundna på två- och trepoliga typer. Värmen kan du ju känna på när det varit maxat några timmar det är som sagt en möjlig del i ditt problem.

Och för kabelns del kan du säkert gå upp till 32 A men det är ingen lösning du ska gå in på. Har du tex redan nu säkrat mot det typiska överlastfallet utgående från sammankopplingspunkten nät-omformare-övrig förbrukning.

Vad du kallar kinaström är inget ens de ädla österrikarna är immuna mot att ge ifrån sig. Det är som sagt en ganska vanlig källa till att termiska utlösare underpresterar. Där man förväntar sig sånt finns kompenseringsmekanismer i skydden men inget man kan förvänta sig eller behöver hemma normalt.

För att testa värmeproblem kan du prova att ta av locket på lådan en tid om det sitter så till att det inte ger onödiga elfaror.
 
  • Gilla
McHolm och 1 till
  • Laddar…
Jag har sett hos en bekant att elektrikaren monterat 3 st separata 20A automatsäkringar för att avsäkra elkabeln till växelriktaren, se bild. Jag tyckte det var konstigt att han monterade separat 20A automatsäkringar istället för 1 st 3-polig 20A. Men jag gissar på att elektrikaren kanske inte hade med sig någon 3-polig 20A automatsäkring, och tog vad han hade i bilen. Är en Fronius Symo 15.0-3-M på 15 kW. Men där kommer växelriktaren aldrig upp i mer än ca 13,5 kW(motsvarande 19,5 A). Dessa automatsäkringar har aldrig löst ut.

Växelriktarens eget skyddsystem stänger av växelriktaren om någon fas faller bort. Så är väl OK med 3 st separat 20A automatsäkringar.

Jag vill passa på att tacka för givande synpunkter.
 
  • Tre separata 20A automatsäkringar bredvid en Fronius Smart Meter och en kundens strömbrytare med etiketter för solceller.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Mikael_L
E elmont skrev:
På just den modellen vet jag inte men vanligtvis är det bara att ta bort den bit som binder ihop vipporna,
Jag tror att du har fel.
Jag tror att det vanligaste idag är att det finns en mekanism som direkt påverkar mekaniken inne i säkringarna, inte att de andra fälls mha vippan.

Och ofta som denna Hager på bild, så sitter alla tre i samma plastgjutning dessutom.
 
  • Gilla
JSten och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tror att du har fel.
Jag tror att det vanligaste idag är att det finns en mekanism som direkt påverkar mekaniken inne i säkringarna, inte att de andra fälls mha vippan.

Och ofta som denna Hager på bild, så sitter alla tre i samma plastgjutning dessutom.
Mycket möjligt jag har inte sett en modern trepolig säkring utan har bara "gamla" grejer som "referens". Har själv en 15-20 år ga 16 A som bara sitter ihop med plåt över vipporna.
 
De ska ju kunna lösa ut även om vipporna är blockerade så det måste ju finnas något mellan dem som som löser ut de andra två om en löser.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Redigerat:
  • Gilla
McHolm
  • Laddar…
Mikael_L
Motorskydd ska man i alla fall inte montera kloss mot varandra, för då kommer inställd ström inte stämma när skyddet bredvid har blivit varmt.

Automatsäkringar tror jag inte är lika känsliga.
 
Jag ska nog skaffa 3 st automatsäkring 25A karaktäristik B eller C och byta ut den 3-poliga 25A automatsäkringen i kapslingen mot dessa 3 st och dessutom sära på dem, genom att sätta Wago endklämma 249-117, 10 mm bred. Det finns ju plats i befintliga kapslingen.

Kanske även borra några ventilationshål ca diam 10 mm på sidorna på kapslingen? Men kanske inte bra, då kommer damm in och någon kan peta in mot spänningsförande delar.
 
Gk100s förslag på att testa utan lock ett tag var ju bra om det kan göras säkert. Kanske tom sätta en liten bordsfläkt som blåser direkt mot dvärgarna bara för att helt utesluta att temperaturen där är problemet.

Tänk på att det inte bara går att byta rakt av från typ B till typ C utan kontroll då den senare behöver dubbla strömmen för funktionen.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi ska först nu i vart fall inte ändra något, utan köra vidare som det är. Den 3-poliga automatsäkringen har bara löst ut en enda gång och den och anläggningen är i drift sedan 1 jan 2024. Givetvis också känna på kapslingen om den är ljummen eller till och med varm.

Skulle den lösa ut igen, ja då får man tänkta ut vad som kan göras.

I databladet för den 3-poliga Hager MBN 325 står det effektförlust vid märkström är 10,10 Är förmodligen W, men står inte enhet. 10 Watt är ju ganska mycket.
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Jag ska nog skaffa 3 st automatsäkring 25A karaktäristik B eller C och byta ut den 3-poliga 25A automatsäkringen i kapslingen mot dessa 3 st och dessutom sära på dem, genom att sätta Wago endklämma 249-117, 10 mm bred. Det finns ju plats i befintliga kapslingen.

Kanske även borra några ventilationshål ca diam 10 mm på sidorna på kapslingen? Men kanske inte bra, då kommer damm in och någon kan peta in mot spänningsförande delar.
Det är bättre att du undersöker lite först tex öppna och känn på säkringen när du kört max en längre tid som 4-6 h. Och som sagt kör utan lock en tid om det sitter så till att det går på ett vettigt sätt. Har du möjlighet att mäta strömmen är det också ett bra steg.

Som din säkrimg sitter dvs ensam i kapslingen finns inga problem med att belasta den fullt om inte tempen avviker långt från det normala. Du vinner i så fall inget på att byta till enpoliga mer än att tre nya lotter kan ligga åt hållet att de blir funktionella i sammanhanget.

Elmont har tyvärr fel (sällan) i uppfattningen om hur 1-2-3 poliga dvärgar sen mycket länge är byggda sett till gemensam brytning vid överström, kortslutning i någon av dem. Långt tillbaka när dvärgbrytare var ganska nya i SE fanns bryggdel att koppla samman vipporna med. Det gav fördelen vid manuell manöver att de följdes åt och man inte missar vad som hör ihop. Däremot vid utlösning av en inget som garanterade brytning av resterande så sett till bakmatning vid blandade förbrukare osv på samma nivå som smältsäkringar.
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Tänk på att det inte bara går att byta rakt av från typ B till typ C utan kontroll då den senare behöver dubbla strömmen för funktionen.
I TS fall är det främst funktionen överström bimetallutlösaren sköter som är intressant. Med omformaren som matning och en av typen för solel är det inget som säger att kortslutningsskydd via säkringen fungerar som avsett. Där kommer uyrustningens egna funktioner in och tar hand om fel utanför spec.

I alla trådar kring olika beredskapslösningar där Martin Lundmark skriver brukar han med all rätt framhålla detta vid tex generator eller omformardrift. Tyvärr verkar han inte tas på allvar alla gånger i områden där han verkligen är insatt längt förbi de flesta andra han brottas med. Lite av en nutida Cassandra på forumet.
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Det är bättre att du undersöker lite först tex öppna och känn på säkringen när du kört max en längre tid som 4-6 h. Och som sagt kör utan lock en tid om det sitter så till att det går på ett vettigt sätt. Har du möjlighet att mäta strömmen är det också ett bra steg.

Som din säkrimg sitter dvs ensam i kapslingen finns inga problem med att belasta den fullt om inte tempen avviker långt från det normala. Du vinner i så fall inget på att byta till enpoliga mer än att tre nya lotter kan ligga åt hållet att de blir funktionella i sammanhanget.

Elmont har tyvärr fel (sällan) i uppfattningen om hur 1-2-3 poliga dvärgar sen mycket länge är byggda sett till gemensam brytning vid överström, kortslutning i någon av dem. Långt tillbaka när dvärgbrytare var ganska nya i SE fanns bryggdel att koppla samman vipporna med. Det gav fördelen vid manuell manöver att de följdes åt och man inte missar vad som hör ihop. Däremot vid utlösning av en inget som garanterade brytning av resterande så sett till bakmatning vid blandade förbrukare osv på samma nivå som smältsäkringar.
Och jag har delvis pudlat, men då jag "snurrar runt" på nätet och tittar på div fabrikat tycker jag det ser ut som vissa fabrikat har tre separata säkringar som är sammanbunden via vippan på lite olika sätt.
Ps
Jag avser inte att köpa upp ett lager trepoliga, men någon mer aktiv kan ju handla lite olika fabrikat och undersöka.
 
Jag tänkte bygga om två enpoliga dvärgbrytare till en tvåpolig en gång då jag behövde ett tvåpoligt skydd men hade bara två enpoliga i bilen.

Det var då jag fick reda på att det inte är tillåtet.

Det fanns dock faktiskt sådana där sammankopplingspinnar man för in genom vipporna att köpa. Kanske härstammar från en annan tid.

Jag vet hur en enpolig dvärgbrytare ser ut inuti och fungerar men jag har aldrig undersökt en två eller trepolig nu när jag tänker efter. Och vet inte alls hur de är uppbyggda.
 
A Arnodt skrev:
Vi ska först nu i vart fall inte ändra något, utan köra vidare som det är. Den 3-poliga automatsäkringen har bara löst ut en enda gång och den och anläggningen är i drift sedan 1 jan 2024. --klippt--
Jag har en liknande anläggning och mina 20A säkringar har löst ut två ggr sedan maj förra året. Jag tror att det är sk. molnkanteffekt som blir när det är sol med några tjocka moln som drar förbi emellanåt. Precis i skarven mellan sol och moln sker en effekt som ger extra mycket energi i systemet och i mitt fall har säkringen löst ut vid dessa tillfällen.
Jag vet inte om det är så i ditt fall (och inte mitt heller om jag ska vara ärlig) men jag hade lugnt låtit allt vara som det är och se om det återkommer.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.