H håbbe1961 skrev:
Men i måndags var du inne på att köpa Biokube minireningsverk pluto så kom detta som en överaskning?
Japp har tittat på några förslag så det handlar om det bästa enligt alla utsagor som dycker upp så priset förstås .. De tömde brunnen i veckan ..
 
  • Gilla
Håbbe01
  • Laddar…
Om det inte är några andra problem med anläggningen så borde det gå att täta brunnen? Måste vara betydligt billigare och enklare än att gräva upp allt och lägga nytt?
 
useless useless skrev:
Om det inte är några andra problem med anläggningen så borde det gå att täta brunnen? Måste vara betydligt billigare och enklare än att gräva upp allt och lägga nytt?
Byggt 79 en hel del år på nacken så nu får advokaten titta på detta.. Det finns ett beslut på att den är olaglig .Så var fallet vid försäljning.
 
Om avloppet är från byggåret så är väl den tekniska livslängden passerad? Jag har svårt att se att ni får något från säljaren även om man fastställer att vederbörande varit vårdslös och missat att ge väsentliga upplysningar.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vad stod det om avloppet i den info ni fick vid försäljningen, ordagrant? Fanns en frågelista, och vad hade säljaren skrivit ordagrant om avloppet?
 
useless useless skrev:
Om avloppet är från byggåret så är väl den tekniska livslängden passerad? Jag har svårt att se att ni får något från säljaren även om man fastställer att vederbörande varit vårdslös och missat att ge väsentliga upplysningar.
Det får ju Advokaten förhandla om .Det finns ett prejudikat sen tidigare på likvärdigt fall .
 
Har du en länk till prejudikatet?

Som sagt var är det en sak att få rätt och en annan sak att få ersättning för något med ringa värde.

Men jag följer utvecklingen med spänning.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Vad stod det om avloppet i den info ni fick vid försäljningen, ordagrant? Fanns en frågelista, och vad hade säljaren skrivit ordagrant om avloppet?
Det stod att åtgärdas av ny ägare.
 
useless useless skrev:
Har du en länk till prejudikatet?

Som sagt var är det en sak att få rätt och en annan sak att få ersättning för något med ringa värde. En kostnad till på 150 000- 200.000kr .

Men jag följer utvecklingen med spänning.
Förvisso om vi vetat att ett avloppet som har ett beslut om att inte får användas så troligen har vi inte köpt huset .
 
Perrolf Perrolf skrev:
Det stod att åtgärdas av ny ägare.
Det är en tydlig indikation på att avloppet inte var godkänt. Ställde ni några följdfrågor till mäklaren eller säljaren?
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Men om man köper ett hus med 40 år gammal avloppsanläggning så måste man väl räkna med att det måste bytas inom en snar framtid oavsett vad kommunen eventuellt har sagt eller inte?
 
  • Gilla
Peter_Ker och 3 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det är en tydlig indikation på att avloppet inte var godkänt. Ställde ni några följdfrågor till mäklaren eller säljaren?
Vi frågade var är underlaget på en besiktning av brunnen. Det viste de inte . Jag fick detta beslut av mijöenheten i kommunen i förra veckan. På en begäran fån mig själv för så sa de att det fans inget för jag ville ha en okulär besiktningsprotokoll på den . Så damp det ner bara så .skrivet 2015.
 
Perrolf Perrolf skrev:
Det stod att åtgärdas av ny ägare.
Stod det i åtgärdslistan att brunnen behövde åtgärdas? Tolkar jag dig rätt då?
 
useless useless skrev:
Men om man köper ett hus med 40 år gammal avloppsanläggning så måste man väl räkna med att det måste bytas inom en snar framtid oavsett vad kommunen eventuellt har sagt eller inte?
Det behöver inte vara så .. Detta handlar om informationen om huset ..
 
P PatrikJo skrev:
Stod det i åtgärdslistan att brunnen behövde åtgärdas? Tolkar jag dig rätt då?
Det ligger ett förbud att användas på den vid köpet från 2015 . Huset har varit uthyrd av ägaren fram tills vi köpte det .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.