Spännande projekt detta.
 
  • Gilla
hyweu
  • Laddar…
huggan skrev:
Du är inte berättigad ROT i en fastighet du hyr ut.
Det får man väl i tvåfamiljshus? Om man bor i ena delen så har du väl rätt att fixa med den så länge själva den delen inte är uthyrd? Har han bara en hyresgäst borde han väl få renovera?
 
Jugend skrev:
Det får man väl i tvåfamiljshus? Om man bor i ena delen så har du väl rätt att fixa med den så länge själva den delen inte är uthyrd? Har han bara en hyresgäst borde han väl få renovera?
Du får endast ROT till fastighet du bor i (folkbokförd) och ett fritidshus. Hus som du köper och inte bor i får du inte använda ROT i och inte hus du hyr ut eller ska hyra ut samma år.
 
bottenlghny.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bottenlghorg.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sitter och funderar på hur man ska kunna utnyttja ytorna till något mer effektivt än dagens utseende. Den bild som blå är den typ av utformning jag tänkt mig i framtiden, den andra som går mer i brun/beige är dagens utseende.

Tankar om ursprungligt utförande:
Som ni ser har jag lagt in två stycken dörrar, detta pga att det idag finns två ingångar, en som går direkt in via trapphuset in i vardagsrummet och en som går direkt från baksidan (egen ingång) och rakt in i det smala köket. Hallen är ett döutrymme som fyller ingen funktion överhuvudtaget, det lilla rummet mellan vardagsrummet och sovrummet är en förlängning av hallen och har troligtvis enbart haft ett bord, typ matsal.

Tankar/funderingar kring ny planlösning:
Ta bort den ena ingången, lägenheten får alltså egen ingång från baksidan in i en riktig hall. Jag tar bort den lilla hallen och använder detta utrymme för att göra badrummet större, badrummet får dusch och förberett för tvätt/torktumlare.

Från hallen blir det ingång till det kombinerade vardagsrummet/kök, en naturlig avdelning mellan kök och vardagsrum genom att ha en halv vägg, eventuellt en terassdörr som går ut från köket ut till en altan man kan bygga längs med ytterväggen.

Kruxet blir att få till ett rejält vardagsrum/kök tillsammans med sovrummet, eventuellt kan man bygga någon form av klk/förråd för att få till ett enhetligt sovrum.

Tankar, åsikter och förslag kring detta? :)
 
Beroende på lite hur mycket du kommer att riva i huset så kan det vara bra att få kök och badrum på ungefär samma ställen i alla 4 lgh, att badrummen är vägg i vägg på våningsplanen och ovanpå varandra, då sparar man avloppsdelar och sånt. Ibland går det inte och då är det så :)

Tycker ritningen ser ok ut, fast man ser ju inga mått

Vi byggde en tvättstuga istället för att ha tvättmaskiner i lägenheterna.

Tänk på att det bör finnas förråd till varje lägenhet.
Planera parkering med motorvärmare
 
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
nino skrev:
Planera parkering med motorvärmare
Ja, en god ide' men när du nu planerar separata elabonnemang för varje lägenhet; se till att motorvärmare går till resp. lägenhets egen elmätare :)
 
roland53: japp det skrev jag tidigare tror jag :)

Viktigt är att skriva in i hyreskontraktet att motorvärmare och ev. golvvärme går på lägenhetens el!
 
nino skrev:
Viktigt är att skriva in i hyreskontraktet att motorvärmare och ev. golvvärme går på lägenhetens el!
Av vilken anledning skulle det vara särskilt viktigt att särbehandla detta jämnfört med annan utrustning i lägenheten? :screwy:
 
roland53 skrev:
Av vilken anledning skulle det vara särskilt viktigt att särbehandla detta jämnfört med annan utrustning i lägenheten? :screwy:
Håller med, känns ju som en självklarhet.
 
Skall hyresvärden stå för motorvärmare? Är det verkligen nödvändigt. Motiverar det verkligen högre hyra?
 
Jugend skrev:
Skall hyresvärden stå för motorvärmare? Är det verkligen nödvändigt. Motiverar det verkligen högre hyra?
Det normala är väl i så fall att tillhandahålla uttag för motorvärmare. Om detta uttag är kopplat till lägenhetsabonnemanget så blir det automatiskt en viss begränsning och eftertanke på förbrukningen. :)
 
roland53 skrev:
Av vilken anledning skulle det vara särskilt viktigt att särbehandla detta jämnfört med annan utrustning i lägenheten? :screwy:
Om det är kallhyra är det självklart. Annars är det självklart att golvvärmen ingår i hyran om man inte särbehandlar. Motorvärmare kan ju tyvärr bli en tvistefråga...
 
Jag tror inte att det här är det normala för små hyreshus. Jag tycker det låter som waste of money för TS iom att han inte kan göra det själv och inte får rot.
 
Jugend skrev:
Skall hyresvärden stå för motorvärmare? Är det verkligen nödvändigt. Motiverar det verkligen högre hyra?
Inte motorvärmaren men ett eluttag. Men det är ju inte ett måste. Ja men endast några få kronor.
 
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
sunqan skrev:
Om det är kallhyra är det självklart. Annars är det självklart att golvvärmen ingår i hyran om man inte särbehandlar. Motorvärmare kan ju tyvärr bli en tvistefråga...
Kan du inte utveckla mer vad du menar, man fattar ju inte alltid så snabbt:|. Vad är det egentligen som är självklart och varför skulle ett uttag till motorvärmare kunna bli en tvistefråga? :confused:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.