roland53 skrev:
Just när det gäller brandvarnare, som det för övrigt är hyresvärdens skyldighet att tillse att det finns, så finns det numera brandvarnare med 10-års batteri som dessutom inte går att plocka bort för eventuell användning i andra apparater.
Så den servicen till hyresgästen är snabbt avklarad :)

Ett av framgångsrecepten är att minimera hyresbortfall. Att själv tapetsera och måla har jag kommit fram till är bättre att leja bort även om jag gör allt annat på fastigheten själv.
Jag använder sedan 20 år tillbaks samma målare och han har en otrolig vana med att jobba i lägenheter där det bor hyresgäster, därför kan jag undvika att lägenheten står tom med hyresbortfall på min bekostnad. Och dessutom går det så mycket snabbare....
Intervallet för målning och tapetsering i min kommun är förhandlat till 12 år med Hyresgästföreningen.

Jag har inga problem med att tapetsera om efter 5,6 eller 8 år eller vad nu hyresgästen har för önskemål, men då får också hyresgästen själv betala mellanskillnaden mellan tex 8 år och 12 år dvs 1/3-del av kostnaden.
Fungerar otroligt bra och alla trivs och är nöjda och stannar länge som hyresgäster.

Om det visar sig att en tapet är skadad vid avflyttning vid tex en säng så kan detta oftast lösas med att man tapetserar just denna vägg med en passande fondtapet eller om man har någon rulle kvar från förra tapetseringen.
I.o.m att jag alltid använder samma målare ställer han upp med snabb service och har inga problem med att komma och tapetsera endast några våder om det behövs.

Att arbeta på detta sätt så finns det en faktura på uppkomma kostnader, som saknas om man gör det själv, som kan presenteras för avflyttande hyresgäst.
Om man då också i största möjliga mån kan minska hyresgästens kostnad för "skadestånd" så brukar man få en förståelse från avflyttande hyresgäst och betalningsvilja är då större.

Och inflyttande hyresgäst får en fräsch lägenhet.
Jag ha de satt satt in brandvarnare av ett känt sk premiummärke, och hade ursprungligen Varta 10 års batteri. Ett år senare pep den för låg batterinivå. Så tyvärr verkar de inte hålla vad de lovar.

Jag fortsätter att måla och tapetsera själv, normalt hinner jag det på en helg mellan in och utflytt men någon gång har det varit en halv månadshyra som gått förlorad. Slipper vara irriterad på att jaga hantverkare och riskera att det inte står klart som jag lovat när hyresgästen kommer med flyttlasset. Kanske man lejer bort mer i framtiden när man blir äldre men tills vidare så kör jag såhär, det viktigaste är att de trivs och bor kvar länge då är det minimalt med arbete för mig så man hinner nästan bli sugen på att tapetsera ett rum emellanåt :)

Jag har förresten kallhyra. Det är inte något som är helt enkelt i större hus med vattenburen värme kanske men har man möjlighet så kan jag rekommendera det också, så slipper man störa sig på att det vädras i timtal på vintern eller att fönstret står på glänt dygnet runt.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Ja, när man läser om hyweus erfarenheter som hyresvärd, är det ganska lätt att förstå att det byggs så få hyresrätter nuförtiden. Ett riktigt otacksamt jobb att vara hyresvärd.
 
PåLandet : därför drog jag motorvärmare på lgh el så slipper jag reta ihjäl mig på mv som är i dygnet runt.
Satt även upp led belysning med rörelsevakt och grundljus som ökar när någon rör sig i trapphuset, då slipper det stå på dygnet runt även sommartid.
Nästa lgh som jag kommer bygga där ska det vara avläsning på både varm och kall vatten ( har fjärrvärme )
Får "lös" ett hus vi har haft uthyrt till sommaren, där blir det troligtvis 4lgh och i andra huset där jag har 2 i dagsläget blir det ytterligare 2 lgh, när jag ska ha tid att bygga det vette 17 :)
 
  • Gilla
antmag och 1 till
  • Laddar…
I feel your pain. Hyresgäster kan vara det värsta som finns, särskilt här ute på glesbygden dit det bara är riktiga dårar som flyttar. :D Två grannar har råkat riktigt illa ut.

Den ena hyrde ut ett hus. På mindre än ett år fick han vräka hyresgästen. Då var det vattenskador på toa, kök, hundpiss i parketten, nedklösta tapeter, halva elsystemet utslaget, vitvaror förstörda. Hela gårdsplanen strödd med värdens egna verktyg, maskindelar, skrot och sen övervuxen. Saneringen pågår sedan mer än en månad och har inbegripigt även tömning av kvarlämnade grejer med en 10 kubikmeters container.

En annan hyrde också ut ett hus, hyresgästen var normal i början men blev sedan knäpp och arbetslös. Efter flera år av dålig betalningsvilja vräktes hon till slut. Även här var saneringen omfattande; mer än 50 kubikmeter avfall från huset kördes iväg på tippen. Total ytskiktsrenovering inne, allting nerslitet och äckligt.

Hade tänkt mig för flera gånger innan jag hyrt ut något. Dubbla referenser och kolla upp så de inte är släkt eller nåt.
 
Ja, det är ju t.ex välkänt här nere i söder att tex Malmö Kommun letar upp gamla billiga hus ute ca öster om Sjöbo för att hyra till sina "adepter". (eller det var tidigare så innan bostadsbristen slog till?)

Det finns i regel en anledning att dom vill ha bort dom från stan..... :rolleyes:
 
Hur går det för dig?
Får du nån ordning på allt?
 
Samma frågor igen...? Hur går det
 
nino nino skrev:
Samma frågor igen...? Hur går det
Ts har inte varit inne på snart ett år..
 
Och har inte skrivit nåt alls sen 2016 :)
 
Nej det vet jag men beroende på inställningar så kan man få e-post om någon svarat i tråden och då kanske TS dyker upp igen så tänkte jag
 
  • Gilla
kalle55 och 2 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Nej det vet jag men beroende på inställningar så kan man få e-post om någon svarat i tråden och då kanske TS dyker upp igen så tänkte jag
Ja, det hade varit intressant med en uppdatering. Hoppas inte TS brännde ut sig helt på detta.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Tyvärr har ju inte TS varit inne på ett tag:

Senast online
2018-03-26
 
Det kanske går bättre om man taggar @hyweu?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.