Tack! Jag är riktigt nöjd med kökets utseende och funktion! Allt som saknas är en ugn.. men det har jag ju nu med Webern (!!!!!) :) Köper jag dessutom till en pizzasten så har man en stenugn som slår en vanlig elspis!

Jäkligt gött att kunna tvätta händerna eller ta ett glas vatten utan att krångla. Likaså gäller det enkelheten i att kunna koka lite vatten eller steka pannkakor till barnen.

Nu sitter jag och skissar på en grillplats ute med två bänkar kring eldstaden. Helst vill jag ha en eldstad som går att använda till muurikkapannan, mysbrasa, korvgrillning och kaffe-/chokladkokning. Men jag vill inte köpa något färdigt.. Det lutar åt att spika ihop något av obehandlat virke för att sen betsa eller köra med järnvitriol. Mer om det senare!

/Christian
 
Dela några stockar på längden å lägg stubbar under.
 
Appropå något helt annat. Nu börjar stugan bli klar. Ska den slutbesiktigas av någon eller ska man bara anmäla att den är klar?
 
Ser fint ut! Tacksam för svar på mitt pm innan tor om jag ska hinna kika på det något då.. förstår om du har fullt upp med annat ;) Mvh
 
Vad har vi gjort idag då? Jo, vi har ju gjort klart skänken sånär som på lite färg och ett draperi. Desirée (v33) har målat nästan allt. Hon är banne mig en riktig klippa på att måla! Mycket duktigare än mig.

Jag älskar verkligen min spikpistol. Jag har upptäckt att om man stänger av kompressorn och kör den till trycket börjar sjunka, så slipper man slagmärken. Det kan ju vara bra om man vill sätta några stift på väldigt synliga ställen. Bakstycket fick bli pärlspontspanel. Får se vad vi hittar på mer ovanför skänken när den är klar.

Skänken har måtten H85xB115xD40 centimeter.



Jag var in på Nordsjö idé & design här i Falun för någon vecka sen. Som vanligt pratade jag med den duktige Magnus som rekommenderade Bor-Ex till att tvätta bort möglet jag hade på mina fönster. Till min förvåning fungerade detta riktigt bra! När det blir säkra plusgrader så ska jag måla dem med två sorters färg som jag aldrig minns vad dom kallas för. Bra skulle dom vara och han var bensäker på att det skulle bli mögelfritt på fönstren i framtiden. Hittills har ju faktiskt aldrig haft fel. Bara för styrka min tro på han; allt på stugan är målat med Nordsjös färger/lasyrer utom fönstren. Den lasyren köpte vi på Flügger..... :mad:

För att gnugga detta tog jag vanliga rengöringsdukar, på med medlet och gnugga. Har ingen aning om hur bra eller dåligt det är för händerna, så jag tog ett par diskhandskar. :|


En annan sak vi har haft problem med är flugor. Ni kan ju tänka er hur många gömslen det finns och varje gång vi värmer upp stugan så tinar dom. Nu har vi hängt upp flugfångare i taket med positivt resultat. Alla som är i fönsterna släpper vi ut och resten får vi nog fast i flugfångaren. Beståndet har minskat till en bekväm nivå! (y)




Hamburgare for the win!
450g köttfärs
Santa Maria BBQ Grilloil Chili

Forma fyra burgare och pensla på grilloljan. Grilla i 4-5 min per sida i 150 grader med lock. Direkt grillning. Klart!

För att lyxa till det lite körde vi med bacon och ost som extratillbehör. Att blanda i massor av kryddor i köttfärsen är inte nödvändigt. Det blir så himla gott att bara pensla på dem med grillolja. Distinkt grillsmak med en underbar smak av mild chili.



Så här ser det ut runt pumpen. Jag satte dosan en bit upp utifall det skulle läcka ut vatten. Riktig flatstiftssäkring tycker jag är att föredra. Känns säkrare. Egentligen är det inga konstigheter. Jag vet att vissa har haft problem med att fästa slangen i pumpen och kranen, så även jag. Men jag tog helt sonika lite silikon och en tajtare slang. Silikonet fick fungera som glidmedel tills det torkat, då tätade det lite extra. Det har funkat perfekt hela förra sommaren och så även nu. (y) Regelrätt? Det är ju en sommarstuga! Det är ju inte ständigt tryck på någon slang direkt...!



Ja, det var väl allt för idag! Vi har haft det grymt mysigt med lite snickring, målning och gott käk, precis som det ska vara.

Just nu är jag sugen på att köpa en liten korvvagn :rolleyes:


/Christian
 
  • 1.1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 6.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 7.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 8.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 9.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 10.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så jävla imponerad av dig! Du är ett föredöme! Och bra namn har du också :)

/Christian
 
Vänta, köpa korvvagn? Inte bygga? :O
 
Chrissofsweden skrev:
Jag älskar verkligen min spikpistol. Jag har upptäckt att om man stänger av kompressorn och kör den till trycket börjar sjunka, så slipper man slagmärken. Det kan ju vara bra om man vill sätta några stift på väldigt synliga ställen.
Ehm...du vet om att din kompressor med största sannolikhet har en tryckregulator? (jag har aldrig sett en kompressor utan)

Testa dig fram på en provbit (av samma virke som det du ska använda) och börja med att sänka trycket till 2-3 bar, orkar den inte driva in stiftet så höjer du sakta trycket tills den orkar, sedan kan du skruva upp trycket lite till för att vara säker på att den orkar. (typ 0,5 bar extra.)
 
Tack för tipsen ang. kranen och jag återkommer med mitt resultat, för övrigt han Daniel78 redan påpeka det jag tänkt skriva, att min kompressor har en tryckregulator man kan ställa ner trycket med om man vill, min kompressor är dock på gränsen till klen, så jag kör alltid med högsta tryck (för vanlig spik, inte "småspik"). Tror bara det går ställa min på max 6-8bar eller något, större kompressorer går ju ställa till 12 endel. Ibland får man ge spiken ett extra slag med hammare, men å andra sidan har jag aldrig fått några slagmärken.

Dom där hamburgarna hade inte suttit fel just nu, måste sticka till affären o handla lite käk!!

Ps. såg förresten att du inte har någon slangklämma på pumpen, kanske onödigt även om man sätter en rostfri? Jag ska ju inte dricka mitt vatten visserligen, men skulle slangen lossna kan man ju alltid dra upp o sätta tillbaka den och med 8mm slang tror jag ej den lossnar, den satt bra redan med slangen jag har nu som jag tror är 10.
 
Daniel78 skrev:
Ehm...du vet om att din kompressor med största sannolikhet har en tryckregulator? (jag har aldrig sett en kompressor utan)

Testa dig fram på en provbit (av samma virke som det du ska använda) och börja med att sänka trycket till 2-3 bar, orkar den inte driva in stiftet så höjer du sakta trycket tills den orkar, sedan kan du skruva upp trycket lite till för att vara säker på att den orkar. (typ 0,5 bar extra.)
Hehe jag visste att den skulle komma. Men fördelen var att jag kunde ladda upp den till ett högt tryck, använda strömsladden till annat och först dra i dom krävande spikarna. När trycket sjunkit så passade jag på att dra dom "obekväma" spikarna.

Så jag stod inte och temposköt spikar för att sänka trycket :p Jag orkade bara inte förklara hela processen :) Men att sänka trycket är helt klart rätt lösning om man ska skjuta flera synliga spikar! Då blir det inga märken med lite teknik och spikhuvudet går precis ner.

Tack Kattvovven! :wow: Känner mig mest som en nybörjaramatör varje gång jag börjar på något nytt :p Det räknas fel, det blir knepiga lösningar, fula skruvar, man slinter med mera!

/Christian
 
patriklarsson skrev:
Tack för tipsen ang. kranen och jag återkommer med mitt resultat, för övrigt han Daniel78 redan påpeka det jag tänkt skriva, att min kompressor har en tryckregulator man kan ställa ner trycket med om man vill, min kompressor är dock på gränsen till klen, så jag kör alltid med högsta tryck (för vanlig spik, inte "småspik"). Tror bara det går ställa min på max 6-8bar eller något, större kompressorer går ju ställa till 12 endel. Ibland får man ge spiken ett extra slag med hammare, men å andra sidan har jag aldrig fått några slagmärken.

Dom där hamburgarna hade inte suttit fel just nu, måste sticka till affären o handla lite käk!!

Ps. såg förresten att du inte har någon slangklämma på pumpen, kanske onödigt även om man sätter en rostfri? Jag ska ju inte dricka mitt vatten visserligen, men skulle slangen lossna kan man ju alltid dra upp o sätta tillbaka den och med 8mm slang tror jag ej den lossnar, den satt bra redan med slangen jag har nu som jag tror är 10.
När jag drar upp pumpen ur dunken så drar jag i slangen, så den sitter som berget. :rolleyes:
 
En annan sak jag glömde fråga, du kör väll med locket av till dunken med pumpen i? Blir lite svårt annars, om du inte byggt någon genomföring i locket eller liknande, vilket känns onödigt iofs.
Det lilla vatten som dunstar ska väll inte vara något bekymmer?
 
patriklarsson skrev:
En annan sak jag glömde fråga, du kör väll med locket av till dunken med pumpen i? Blir lite svårt annars, om du inte byggt någon genomföring i locket eller liknande, vilket känns onödigt iofs.
Det lilla vatten som dunstar ska väll inte vara något bekymmer?
Locket av! Det lilla som dunstar är nog bara bra för luftfuktigheten i dagens täta hus :D

Man kanske skulle vilja ha någon form av flugnät? Idéer?

/Christian
 
Jag hade lite problem med flugor i friggeboden förra sommaren också, har du testat köpa en sådan elektrisk flugfångare? Kanske blir svårt köra den på 12V men har du transformator så?
Det finns batteridrivna handhållna som ser ut som ett tennisracket, som man trycker på en knapp och håller emot flugorna, jag har testat en sådan som fungerade bra, köpte en egen dock för 10kr på nån mataffär och den fungerade inte alls, var tydligen trasig, jag kände att jag inte orkade åka tillbaka ens för 10kr, men den hade säkert fungerat förutsatt att den inte varit trasig?! :D
Har för mig polarens som jag testade förra sommaren var från Thailand, och där brukar dom göra lite kraftigare grejer. En annan kompis köpte en "stun-gun" eller vad det heter, dom låter iaf riktigt otrevliga, och skulle inte vilja testa :S
I övrigt finns det mycket sländor där jag håller hus, vad dom heter vet jag ej, små gröna saker, 2cm långa som gillar att krypa in överallt där det är lite isolerat, lägger man ut en isolerskiva kan det sitta flera hundra på den sen, men dessa är inte så irriterande som flugor eftersom de sitter still mest och rör sig väldigt sakta.
Jag tror jag slipper dom sen när allt är klart.
Flugorna skitar ner ganska mkt med sin avföring också! Små prickar på strömbrytare och liknande har jag sett.
Verkar ju som flugpapper fungerar ganska bra, ska nog ta och hänga upp ett sådant i fönstret sedan när jag är klar med fönsterfoder och allt, jag har hur mkt som hellst att göra klart...
 
patriklarsson skrev:
Verkar ju som flugpapper fungerar ganska bra, ska nog ta och hänga upp ett sådant i fönstret sedan när jag är klar med fönsterfoder och allt, jag har hur mkt som hellst att göra klart...
I fönstret fungerade inte alls för mig :) Det var taket som gällde i min stuga.

/Christian
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.