Alfi skrev:
Ytterligare en tanke: jag har många bekanta som i sin iver efter hus och familjeliv förköpte sig. Efter några år blev bristen på spontanitet pga tight ekonomi det som dödade relationen.
Även om man från början känner att får man bara det här drömhuset så kommer man vara så nöjd med tillvaron att inget annat har någon större relevans.
Jag har en bekant som är husmäklare. Han brukar säga att han älskar dom nybyggda rikemansområdena här. En av kåkarna har han sålt 4 gånger på några år. All gångerna pga skilsmässa. Så nog är det lättare att ha ett förhållande om man har pengar än om det är tomt i plånboken. Har själv varit tillsammans med samma tjej i 28 år. Så vi har testat på hur det känns att leva på små marginaler. Inget jag vill återuppleva.
 
Alfi har nog skrivit det bästa inlägget hittills, han skriver ju till och med bättre än mig:D

Till Rem - du har helt rätt i att man skall leva här och nu, man skall definitivt inte kasta bort tio-tjugo år av livsglädje för att sitta som 55-åring med en betald kåk och barn som man inte känner igen bara för att dö av hjärtinfart strax därpå.

Men den dagen din sambo anses lågproduktiv och företaget omstrukturerar och hon flyttas till avdelningen för lågproduktiva jobb som sedan läggs ned eller outsourcas till Bulgarien och alla blir arbetslösa medans facket står och vågar inte säga ett skit för då flyttar hela företaget så kommer du att ångra att du amorterade så lite som möjligt. Detta hände en kompis till mig och han hade (och har fortfarande trots att han nu har jobb) det måttligt roligt.

Det är därför jag skrev att vi unnar oss utlandsresor. Poängen är att kunna leva fullt ut och ändå inte göra av med pengar. I somras var jag med frugan (som då var i 6:e månaden) i Kina. Vi åkte runt Beijing-Xian-Shanghai-Hangzhou-Zhuzhuang-Nanjing på två veckor och såg det mesta. Kostnad ungefär 20 tusen inkl biljetter för två pers inkl ALLT.

Jag kallar detta för att leva. Men vi lyckades med vår budget för att hon satt och gjorde research en månad innan och bokade biljetter för tåg och buss. Nu är hon från Kina men i t ex Thailand behöver du inte förboka, bara att dyka upp vid busstationen och vänta på nästa buss. Du kan lätt klara en månad i Thailand på 15 tusen ensam eller 25 tusen för ett par plus biljetter.

Eller om ni inte gillar Asien så köp en billig husvagn och åk runt i Europa. Det går att leva utan att det kostar en massa pengar. Det är därför jag menar att köp inte i ett för dyrt område för då blir ni inte accepterade av grannarna om ni lever en "Cheap Charlie" livsstil.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Har varit på diverse södernresor och tycker dom är helt överskattade. Mina föräldrar har en sommarstuga vid havet, mycket trevligare att åka dit, så får man träffa släkten också. Jag tycker det går så lätt utan att ha roligt utan att bränna en massa pengar. Det är lite löjligt att folk snackar om hur miljövänliga dom är och köper ekologiskt m.m.. och sen åker dom på solsemester en eller flera ggr per år. Hellre lagt den koldioxiden på att köra bil billigare själv....

Jag är nu inte en spontan person i överlag så det tycker jag också är något folk överskattar i det grövsta. Stadigt jobb, jag älskar det även om det inte är det mest välbetalda man kan få.
 
Redigerat:
  • Gilla
Saltis och 4 till
  • Laddar…
F
Anders_Nilsson skrev:
Alltså, jag lever inte i misär. Kör varje dag förbi Lidl på väg hem från arbetet. Idag hade dom 12 st 400 gram burkar Gulasch för 99 kr, nedsatt från 167 kr. 8 kr burken för soppa är ju billigare än man gör själv. Min poäng var att man kan leva billigt om man vill och att TS absolut inte skall avstår hus om detta är drömmen bara för att han tror att budgeten blir lite tajt.

I fredags var det Valentine's Day och då bjöd jag min fru på OceanTrader fiskgratäng från Lidl och dessutom Norsk kallrökt lax, så ibland lyxar vi till det lite.

Men vi lagar mycket lunchlådor själva, strimlad vitkål stekt med hackad vitlök och krossad tomat över, eventuellt även lyxvarianten med stekt tärnad Dansk lågpriskyckling förekommer ofta. Liksom Chili Con Carne gjord på Tysk lågpris nötfärs, chillibönor från Coop och Italienska lågpristomater på burk från Lidl figurerar ofta i menyn. En annan favorit är fiskpinnar. Fast Lidls butiksbakade bröd är så bra att jag avstår från att baka själv. Dessutom kan jag ofta köpa gårdagens bröd till 30% rabatt.
jäklar, du verkar följa din plan slaviskt. Glöm inte leva bara, snart är knodden 15 år och du funderar på var åren blev av.
 
  • Gilla
dicliff och 1 till
  • Laddar…
helt rätt tänk ni är inne på, överväg istället billigare hus inte lika centralt,prisutvecklingen något lägre kanske men den finns iallafall.
Ni skaffar väl inte hus i spekulationssyfte?

Det finns bara fördelar med ett sånt köp ni hamnar inte i något sånt ekonomiskt stress, utan kan bo billigt och bra kanske spara lite eller renovera lyxigt och bara njuta av att bo! Istället för att lägga energi på att oroa er för eventuella ränte höjningar eller arbetslöshet etc...
Med vänlig hälsning och lycka till
Johan
 
men herregud KÖP!!! vad är det värsta som kan hända? ni har ju hur (jävla) mycket som helst kontant. Man kan aldrig vara 100 % säker på allt. KÖP.
 
Med er möjlighet till en stor kontantinsats tycker jag ytterst att det handlar om läget. Tänk efter igen, varför vill ni bo där? Är det där ni verkligen verkligen vill bo? Finns det andra ställen som ni kan tänka er lika gärna eller är det bara där ni vill bo? Är svaret ja, så är det en investering ni gör i livet. Vi svarade ja när vi köpte vårt hus, ett litet hus som behövde helrenoveras och byggas ut, många års jobb, mycket slit och stora pengar. Men vi vill bo HÄR på den HÄR tomten, i det här området. Dyker huset ni vill ha upp så vet ni. Då blir valet enkelt, eller, så var det iallafall för oss :)

Man kan tänka hur mycket som helst på framtiden, själv sa jag nyss upp mig från ett fast jobb och hoppade på ett vik på vinst och förlust trots att vi ska ha barn. Dumt säger alla, men jag vill ha DET jobbet och det kan bli ett fast jobb. Men jag kommer nog behöva gå in och jobba tidigt efter barnets födsel och ALLA är negativa: du kommer inte kunna lämna, du kanske inte är tillbaka kroppsligt, det kanske inte funkar med amning. Bra input, men man kan inte bara tänka på allt som kan gå åt helvete, man ska ha med det i bakhuvudet men man måste också tänka att det kommer gå bra, man måste våga hoppa!

Jag hade inte lagt in alla pengar i kontantinsats utan haft en bra buffert för renovering och utrustning som kan gå sönder. Dessutom kan det ju vara bra med lite utrymme om ni vill gå ner i tid och ändå kunna åka på Liseberg med barnen. Vi ligger som vanliga svenssons som flyttar från hyresrätt till villa för 2 år sen på ca 80 % belåning. Vi la in minimalt med kontantinsats för att kunna renovera. Men då hade vi inte era marginaler. Nu räknar vi att med de priser som är i området kunna värdera upp huset pga prisökningen och vår renoveringsinsats och minska topplånet vilket gör att vi kan lägga de extra räntepengarna på att amortera bottenlån.
 
INTE.
Om ni känner er osäkra på den ekonomiska biten med era förutsättningar så skulle jag nog tro att det är något annat än pengar det handlar om.
 
BIGmoose skrev:
Tack för alla svar, jag tar till mig alla tips och tankar.
Vi har ett litet barn och är vad jag skulle kalla ett "stabilt" par.
Har tittat mycket på nybygge också men det landar på 4,2-4,5 miljoner enligt våra krav på tomt och hustyp.
Jag har lite svårt för att ta till mig tänket det inte behövs amortera för att huset är värt dubbelt mycket som huset.
Ett lån på 2 miljoner är ju fortfarande ett lån på 2 miljoner. Varje månad betalar jag 4000 kr till banken, på 30 år blir det nära 1,5 miljon enbart i räntekostnader.
Vi har också barn och köpte ett hus i samma prisklass.
Vi har valt att inte amortera eftersom huset efter all renovering är värt 7-7,5 miljoner och vår belåningsgrad är ca. 40%.
Vi sparar pengar var månad i stället och hade drygt 200% i tillväxt 2013 så med lite flyt så skulle vi kunna lösa alla lån om några år :wow:.
Om du amorterar är pengarna "borta", behöver du byta panna eller något annat akut och behöver låna till det får du inte samma ränta som du har på huslånet.
Alla andra lån kostar mer så se till att få undan "dyra" lån innan du ens funderar på att amortera på huset, låna hellre mer på huset så att ni kan köpa bilen kontant.
Bo där ni jobbar så behöver ni kanske ingen bil?
Behöver ni en bil så köp en tråkig V70/940 för 10-30 000 kr, rätt bil går 30-40 000 mil utan större kostnader.
Ta hjälp av någon som kan bilar, lita inte på säljaren (köp privat).

Det som fick tidigare generationer att amortera snabbt var nog att räntan låg på 10-15%, dagens 2-3% minus skatteavdrag är inte direkt avskräckande.
Lars Borg kom med ett uttalande för en tid sedan att det under de senaste åren har det varit lönsammare att låna max. på huset och investera pengarna på börsen, det är inget som ökar amorteringsivern.
 
S
Nyfniken skrev:
Varför amortera över huvud taget om man kan placera pengarna bättre på annat håll?
Finns några få anledningar. Riskspridning, man är orolig av sig t.ex.. Men faktum kvarstår ju att om du får en ränta på 4% på insatt kapital någonstans, så ska man naturligtvis inte betala av ett lån på 2% ränta i onödan. Enkel matematik. Går räntorna upp tar du de sparade pengarna och gör en avbetalning om du vill. Har du pengarna låsta i huset måste du sälja det för att få ut pengarna.
 
"Vi har valt att inte amortera eftersom huset efter all renovering är värt 7-7,5 miljoner och vår belåningsgrad är ca. 40%."
Vad huset är värt är vad någon annan vill betala för det...
 
  • Gilla
Qunaki
  • Laddar…
BIGmoose skrev:
Vi ska köpa hus, våra förutsättningar är följande:
ca 2,4 miljoner kontant efter lägenhetsförsäljning.
Inkomst
Jag: 24 000 netto
Hon 17 000 netto
Idag får vi över ca 20 000 i månaden om båda arbetar fullt.

Husen vi har kollat på kostar runt 4 miljoner kronor och befinner sig i ett centralt läge där hus alltid kommer att vara eftertraktade. Vi är båda beredda att satsa mycket på ett bra boende i närheten av nära och kära. Nu till problemet:

4 miljoner är för mycket då vi blir tvugna att ta lån på 1.6-2 miljoner beroende på budgivning och renoveringsbehov i ett eventuellt hus. Tar vi ett lån på 2 miljoner får vi enligt kalkyl ca 15 000:- över i månaden som ska räcka till renoveringar, ny bil, resor,amortering, långsiktigt sparande mm.
Man får låna ca 5 ggr bruttoinkomsten. Lite mer på statliga SBAB som nog har krav uppifrån att elda på skuldsättningen.
Nu hade ni väl ett barn, och då åker max lånebelopp ned en bit. Säg att ni får låna 4.5 ggr bruttoinkomsten.
Ni skulle då få låna ca 2.2 MSEK. Ni kan alltså sträcka er till att köpa något för 4.6 MSEK.
Då anser banken att ni klarar en kraftigt höjd ränta.

Hur mycket man sedan anser att man vill lägga på boende är en fråga om personliga preferenser. Därför ar det ganska meningslöst att ställa frågor i ett forum om sådana saker. Det blir lite som att fråga om vilken färg som är vackrast.

Det mest sannolika som inträffar är att ni väljer att gå skilda vägar efter några år. Det har inget med hus att göra i sig. Utan mer om att tiden går. Sedan kan hus både förvärra och förbättra. Den kvinna som hellre sitter på krogen kommer att uppleva huset som ett fängelse, och då kommer separationen fortare. Men hus kan också vara projekt som förenar.
 
B
Jag instämmer i de sista inläggen, har byggt rätt många hus, min åsikt, lägg inte mer i kontant än vad som behövs, börja med nästan amorteringsfritt, se till att hålla nere produktionskostnaden, gärna genom att sprida ut byggtiden till 2 år, då slipper man pumpa igenom dyrbara uppköp, installationer, mm. man kan köpa vitvaror mm. till kampanjpriser, gör husbyggaravtal med ett par byggvaruhus.
Självklart vet jag inte ditt markpris, men man bör inte kasta sig in i för högt prissatta markområden, vid första husköpet, dock skall läget vara attraktivt, se till att inte läget störs av buller.
Effektivast anser jag det vara om man bygger ett hus inklusive komplett stommontering helt färdigt utvändigt inklusive takläggning, gärna med innerväggarna uppreglade, samtliga ytterdörrar och fönster skall vara monterade med foder och veranda skall ingå.
Det hus jag bygger nu är på drygt 100kvm, tomten på 2100kvm kostar inklusive anslutningar med fjärrvärme och VA 600 tusen, av kommunen, samtliga vägar är asfalterade cykel/gångvägar lagda, badplats finns, ca 200m till badet i fin sjö.
Huset är stommonterat och klart utvändigt av leverantören, markplattan till huset har utförts av en enskild betongare där jag stått för maskiner och bärmaterial med hans anvisningar, kostnad 180 tusen inklusive avlopp, dränering och vatten in, komplett golvvärme med material och installation av en enskild rörmokarfirma 50tusen, resten av vvs materialet gör jag själv invändigt, inklusive inköp och montering av FTX aggregat och värmeväxlare bägge köpta på internet, FTX paketet med rör och allt från en internetbutik.
Nu är huset klart för slutbesiktning nästa vecka, jag håller just på med kakel och klinkers i det stora badrummet, detta efter anvisningar från leverantören och kakelfirman där jag köpt allt material utom tätskikt som blev BILTEMA, dom har ett känt fabrikat med eget namn.
Är du osäker på något så är fixartv ett bra hjälpmedel på internet.
Nå vad kostar kalaset, ja jag har tagit ett lån på max 1,5 miljoner, jag har förbrukat 1,47miljoner och lagt in 430 tusen kontant, och då har jag köpt högsta kvalité och dubbla diskbänkar i köket, exklusiva badrumsmöbler, tack IKEA, och äkta parkettgolv i samtliga rum, samt extra bra klinkers och kakel, inga Biltema grejor på ytskikten, men jag har kunnat köpa vid olika kampanjer på grund av utsträckt byggtid till 2 år.
Budgeten är satt till 2 miljoner och det kommer att hålla, jag kan därför inhandla en fin carport kontant utan att spräcka budgeten.
Min erfarenhet från många byggprojekt har självklart hjälpt till, men den som är i byggtankar och kan jobba enligt den här modellen har en del att vinna,
Grannhusen i området har budget på 3,5-4,5 miljoner, då är ytan 30-40 kvadrat större på dessa hus.
 
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
Akahigi
Man måste försöka bestämma sig för hur riskbenägen man är. Och vilka personliga förutsättningar man har. Det finns mycket som talar för att amortera, om (!) man är riskavers. Men det finns mycket som talar för att man aldrig ska vara skuldfri. Särskilt om man ska ha några grejer. Och äta lokalproducerad färsk ekologisk mat som producerats på rekorderliga villkor. :)

Jag tar gärna lån för saker, möjligtvis med undantag för semestrar och liknande konsumtion, men vi är friska, jobbar statligt och har bra inkomster.

Jag kommer nog aldrig amortera av vårt hus helt. Det skulle inte vara ekonomiskt effektivt, troligtvis inte ens inför pensionen. Möjligtvis om räntor inte var avdragsgilla.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Nu sitter och lägger fram allt med största insikt och förmåga att både räkna, planera och förutse. Alla förutsättningar är givna och presenterade så varför fastna i ett felaktigt "tvångstänkande"? Kanske finns det andra hus som ni ev kan casha och då även ha råd till ny bil? Jag tycker mer synd om, har nog mer sympatier för dem som blir lurade in i skuldfällan av en sugen mäklare ihop med en generös bank. Lägg ner! Tänk om!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.