Varför vill du ha ett hus? Du skall köpa ett hus om du vill ha ett hus, inte annars. Och din största tillgång är tiden, och den får du inte tillbaka. Drömmer du om ett hus för din familj så köp ett. Ni kommer inte att ha några ekonomiska problem, det är i så fall ni själva om är problemet.

Själv är jag snart 50, min sambo sedan 10 år blev min fru för ett drygt år sedan, och i september kom vårt första barn. Vi bor i Göteborg, har 2 millar i lån och lever på min enda lön. Totalt har vi en fjärdedel MINDRE pengar än vad ni har. Vi har bil, åker på utlandssemester, renoverar och amorterar 7 tusen i månaden. Och vi svälter inte min visst är det tufft som faaaaaan vissa månader.

Du och din fru kommer att kunna rulla i pengar om ni klarar att leva snålt. Et tips är att köpa i ett område som inte är för låg status med oönskade människor, men framför allt inte i ett område där ni inte hänger med i statusjakten. Fritidshus, nya bilar, resor till Thailand och Sälen, märkeskläder och nya telefoner hela tiden drar iväg.

Om ni undrar varför vi köpte så var det för att vi inte står ut i lägenhet och radhus. Har provat båda och vi spyr på grannar vägg i vägg. Pengarna räckte bara till förort men vi är glada som barn varje dag över friheten att bo i ett eget hus. Är detta inte din drivkraft kanske lägenhet passar er bättre.

Men för mig handlade det mycket om att jag har inte oändligt med tid. Tyck gärna att jag är 10-20 år för sent ute med barn och hus, det skiter jag i. Och här har vi slutklämmen, vill du verkligen ha hus och ser drömmen att barnen växer upp i hus så köp nu och oroa er inte för framtiden. Tänk oå mig xom i kväll åt Gulaschoppa på rea från Lidl, en potatis, lite brysselkål och en smörgås till middag och som varje dag tar med lunchen i en beg glassbytta toll jobbet. Och jag skulle ALDRIG byta tillbaka.

Och jag skämtar inte med de 7 tusen amortering varje månad men ibland är det för dj---igt. Men man måste fokusera på sina mål och härda ut om man skall komma någonstans. Finns många som har det mycket sämre än oss.
 
  • Gilla
Saltis och 16 till
  • Laddar…
vad finns det för fördelar och nackdelar med att amortera 7k i månaden jämför med att tex amortera av mindre säg 1500kr, 7k är det de ni ska amortera av eller extra amorterar ni?

Eftersom ni fick barn för ett år sedan så måste jag av ren nyfikenhet fråga, hur gammal är din fru?
 
Frugan är 38 år gammal, så hon har lite gångtimmar kvar. Jag vill kunna gå i pension vid 65, det är 15 år kvar och då bör jag ligga under millen i lån så det ger amorteringen. Vill att min son skall kunna bo kvar hemma tills han tagit examen på något universitet utan att behöva ta studielån. Plus att vi har bergvärme och två badrum samt bastu kvar att fixa. Jag har just nu allting på bottenlån så jag skulle kunna strunta i att amortera men lever man på marginalen gäller det att vänja sig vid att vända på slantarna. Det kan ju komma en ränteuppgång.
 
  • Gilla
tpr
  • Laddar…
Mikael_L
Till TS.
Ni är ju redan inne i "äga eget boende-karusellen". Då behöver ni i princip inte oroa er för att marknaden faller eller går upp, prisförändringarna blir samma för ert nuvarande boende som det kommande, så det blir bara en "marginell" effekt på vad prisskillnaden mellan de två boenden är.

Rent generellt ser väl er ekonomi bra ut, ni är rejält långt ifrån "the biggest looser" och bör klara av ett sådant där köp ganska galant.

Jag tycker liksom Anders_Nilsson att ni istället ska fokusera lite mindre på det rent ekonomiska och mer på de andra frågorna runt boendet. När ni rett ut varför, var och hur, (typ såna frågeställningar), så klarnar nog köpebeslutet av sig självt.
 
Hemmakatten
Leva på marginalen har jag gjort tidigare i många år (fast då hade jag inget hus). Reagerar lite på din något dystra mathållning. Burksoppa från Lidl låter verkligen hemskt. Jag har aldrig (nästan) köpt halv/helfabrikat. Däremot är jag en mästare på att få 500 gr köttfärs att räcka i många måltider. Rotfrukter, bönor (att lägga i blöt själv), 1msk sojamjöl istället för ett ägg i pannkakssmeten, baka eget bröd, billiga grönsaker efter årstid, mycket vegetariskt. köpa ett helt eller halvt lamm (styckat och klart) räcker både till födelsdagsmiddagen och fina grytor och färssåser/biffar. Nog kan man få god mat för billig peng.
 
  • Gilla
Qunaki
  • Laddar…
Hemmakatten skrev:
.. Jag har aldrig (nästan) köpt halv/helfabrikat. Däremot är jag en mästare på att få 500 gr köttfärs att räcka i många måltider. Rotfrukter, bönor (att lägga i blöt själv), 1msk sojamjöl istället för ett ägg i pannkakssmeten, baka eget bröd, billiga grönsaker efter årstid, mycket vegetariskt. köpa ett helt eller halvt lamm (styckat och klart) räcker både till födelsdagsmiddagen och fina grytor och färssåser/biffar. Nog kan man få god mat för billig peng.
Även om jag inte har behöver leva på marginalen så ser jag den kunskap och rutin som en sån här kosthållning kräver som eftersträvansvärd. Maten är inte bara kostnadseffektiv, utan i hög grad också hälsosam och god. Säsongens grönsaker och frukter är ofta inte bara billigare, utan också godare än annan frukt och grönt som transporterats långa sträckor. Som kontorsråtta behöver jag nog inte så mycket kött som kan äta, och även om det finns massor av olika brödsorter i butiken så är det mesta uppblåst industribröd som smakar rätt lika. Hembakat är betydligt godare.
 
  • Gilla
Sparris och 1 till
  • Laddar…
Alltså, jag lever inte i misär. Kör varje dag förbi Lidl på väg hem från arbetet. Idag hade dom 12 st 400 gram burkar Gulasch för 99 kr, nedsatt från 167 kr. 8 kr burken för soppa är ju billigare än man gör själv. Min poäng var att man kan leva billigt om man vill och att TS absolut inte skall avstår hus om detta är drömmen bara för att han tror att budgeten blir lite tajt.

I fredags var det Valentine's Day och då bjöd jag min fru på OceanTrader fiskgratäng från Lidl och dessutom Norsk kallrökt lax, så ibland lyxar vi till det lite.

Men vi lagar mycket lunchlådor själva, strimlad vitkål stekt med hackad vitlök och krossad tomat över, eventuellt även lyxvarianten med stekt tärnad Dansk lågpriskyckling förekommer ofta. Liksom Chili Con Carne gjord på Tysk lågpris nötfärs, chillibönor från Coop och Italienska lågpristomater på burk från Lidl figurerar ofta i menyn. En annan favorit är fiskpinnar. Fast Lidls butiksbakade bröd är så bra att jag avstår från att baka själv. Dessutom kan jag ofta köpa gårdagens bröd till 30% rabatt.
 
  • Gilla
tgh
  • Laddar…
Till TS. Era ekonomiska ingångsvärden i denna kalkylen på 4 miljoner är ju uppseendeväckande bra! Ni tillhör ett fåtal som har sådan insats vid husköp idag(vad jag vet i alla fall). Köp vad ni vill ha och lev livet där. Vi har precis köpt ett hus som är lite för stort och lite för dyrt men det är kanon! Vi trivs jättebra och så länge du kan räkna pengar och inte är med i lyxfällan kommer ni klara er galant. Bara genom att du ställde denna frågan bevisar ju att ni tänker och planerar ordentligt.

Lycka till!
 
  • Gilla
dicliff och 1 till
  • Laddar…
Hur kommer det sig att ni väljer att lägga in en så hög kontantinsats?
 
Andy78 skrev:
Hur kommer det sig att ni väljer att lägga in en så hög kontantinsats?
Jag skulle lägga in en så hög kontantinsats om låneräntan som jag annars ska betala överstiger den inkomstränta jag skulle kunna få på kontantinsatsen.
 
Andy78 skrev:
Hur kommer det sig att ni väljer att lägga in en så hög kontantinsats?
"Den som är satt i skuld är inte fri."?

Hur hade du gjort?
 
Jag har ett hus som är värt runt 3,4 millar, bor själv och har ett lån på 1,8 millar och 25 i netto, ingen amortering för tillfället och det fungerar jättebra... iallafall fram till jag gör mig illa :p och måste vara sjukskriven, så ni skulle ju sitta betydligt säkrare än vad jag gör.
 
MultiMan
Hemmakatten skrev:
Leva på marginalen har jag gjort tidigare i många år (fast då hade jag inget hus). Reagerar lite på din något dystra mathållning. Burksoppa från Lidl låter verkligen hemskt. Jag har aldrig (nästan) köpt halv/helfabrikat. Däremot är jag en mästare på att få 500 gr köttfärs att räcka i många måltider. Rotfrukter, bönor (att lägga i blöt själv), 1msk sojamjöl istället för ett ägg i pannkakssmeten, baka eget bröd, billiga grönsaker efter årstid, mycket vegetariskt. köpa ett helt eller halvt lamm (styckat och klart) räcker både till födelsdagsmiddagen och fina grytor och färssåser/biffar. Nog kan man få god mat för billig peng.
Du låter fördomsfull mot Lidl. Har du provat deras Gulasch? Den är riktigt bra, långt bättre än vad priset antyder. Likaså deras burktomater. Lika bra eller bättre än de flera kronor dyrare från andra kedjor. Tyvärr har jag ingen Lidl i direkt närhet annars hade jag köpt två flak gulasch direkt.
 
Nyfniken skrev:
"Den som är satt i skuld är inte fri."?

Hur hade du gjort?

Jag hade nog slängt in 15% nu när räntan är å så låg och amortera extra varje månad förutsatt att man klarar av det.

Resten hade jag investerat för att generera bra avkastning föutsatt att den är högre än utlåningsräntan.
Det går ju alltid att slänga in mer eller resten av de 2,4 miljonerna när man känner för det.

Jag hade dessutom baserat månadsbetalningen på en högre ränta så att det motsvarar tex 7% så att det varje månad går det in på ett konto, sedan tar banken sin del därifrån, vilket gör att det blir en buffert över.
Och jag alltid vänjer mig att betala 7% varje månad när den dagen kommer, ökar räntan ännu mer så har man extra pengar att ta från det kontot.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Varför amortera över huvud taget om man kan placera pengarna bättre på annat håll?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.