Hej. Jag ska byta min radiator och här är problem: järn rör som kommer från golvet måste kappas och jag kan inte gänga den för det finns ingen plats för det.
Behöver alltså koppla 17 mm järnrör till 12 mm koppar rör.Det ska finnas rak koppling till den (helst i krom) på Rinkaby ?Har lettat i forumet och hittat en del svar
på mitt problem men kataloger har ändrats sen dess. Någon som kan exakt artikel nr från Rinkaby katalogen-eller någon annan som har vettiga priser ?
Tack för alla svar- ny radiator väntar redan :)

Redigerat:
Smidig lösning!

Mina rör är också 17 mm utvändigt. Varför är det då 18/12 man ska ha? Vet att det är så, men bara undrar :confused:

Tänk såhär: du måste ha lite mån för att få kopplingen över röret om du inte ska värma och ha dig. Lite grader får man alltid när man kapar också.

Ok, tack. Nu är jag med :)

mullbi skrev:
Smidig lösning!

Mina rör är också 17 mm utvändigt. Varför är det då 18/12 man ska ha? Vet att det är så, men bara undrar :confused:
dimmensions tabell : dn10 - dn15 - dn20 - dn25 - dn32 - dn40 - dn50

järnrörs diameter tum ; 3/8 - 1/2 - 3/4 - 1 - 1,1/4 - 1.1/2 - 2
millimeter : 17,2 - 21,3 - 26,9 - 33,7 - 42,4 - 48,3 - 60,3

koppar rör i mm: 12 - 15 - (18)/22 - 28 - 35 - 42 - 54

om det kan hjälpa till att förstå varför

• Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Glöm ej 16mm koppar, en ful rackare när man står med 15mm grejjor ;)

Usch ja... Jag lärde mig den hårda vägen att inte rörpula lördag/söndag... Hittade till slut 16 mm på Jula...

ja åna plasthylsor satteg ifjol,funka perfekt.

Ursäkta om jag inte riktigt hänger med men behöver man en speciell sorts klämringskoppling eller är det bara att byta ut klämringen i en vanlig klämringskoppling mot en super blue?

Hur är det med dolda skarvar och användande av dessa klämringskopplingar på radiatorsystem?

Tex så säljer sigro vatette hylsan för stålrör, är det ok att skarva radiatorröret med en klämringskoppling med sådan hylsa under golvet för att sedan bygga igen det?

Glöm nte att superblue kopplingen ska efterdras, Jag har sett väldigt många som har börjat läcka pga detta.

jenzza, kan du svara på min fråga ovan?

jeppeknaster skrev:
Ursäkta om jag inte riktigt hänger med men behöver man en speciell sorts klämringskoppling eller är det bara att byta ut klämringen i en vanlig klämringskoppling mot en super blue?
man byter bara klämringen mot en i plast

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.