En vacker dag kanske vi återgår till diffusionsöppna våtrum.
Har rivit några badrum.
Det som klarat sig bäst var byggt på 40-talet, med en 50 mm betongskiva i botten, vindpapp under. Det hade ofta varit översvämning i det badrummet pga att avloppet var 60 mm och hoprostat, så jag befarade det värsta.
Men under vindpappen hade trägolvet inte ens grånat - såg ut som nytt.
Så det så.
 
  • Gilla
Ulric
  • Laddar…
Nu höjer dom premierna på villaförsäkringen :).
 
Snart måste badrum vara en fristående byggnad.
 
Hos mig är det plastmatta som gäller.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Och ett badrum med svetsade plastmattor håller fortfarande :)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Hur vanlig är det med 10 cm stående vatten i hela badrummet, eller att man spolar 90 gradigt vatteni duschen? Ett trick för att sälja ännu dyrare tätskikt? Vill man verkligen få nukt med mögelproblematiken, får man gå ifrån träkonstruktioner.
 
Inte vanligt. Men när man gör tester kan man inte vänta 20 år för att testa ett system utan gör kortare extremare tester.
 
T
Men gör du ett test så måste det spegla hur varan kommer att användas.
 
testfel skrev:
Men gör du ett test så måste det spegla hur varan kommer att användas.
Och du tror att SP bara gissat. "Jag vet vi häller ut 100m på vattnet och ser hur det funkar"

Dom baserar sina tester på forskning. Inte gissningslekar. Antar att detta var det bästa sättet att stresstesta ett tätskikt. Och trycket blir inte nämnvärt högt av 100mm.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
D
Hur många gånger öppnar du en skåpdörr eller sätter dig i en soffa. Någonting att fundera över eftersom man testar långt över vad som är vanligt.
 
Jag är glad att jag har plastmatta under kaklet. :)
 
Jag valde också plastmatta till vårt nya badrum men så är det vid en yttervägg också.
 
Ska bli intressant och se vad etag 022 testerna ger för resultat när man ska testa plastmatta
 
G
är det inte tillåtet med de rollade tätskikten längre, eller har man gått över till folie för att det är "så överlägset"?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.