P
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Och det tycker du inte att en vanlig elektrisk direktverkande varmvattenberedare är?
Jag vet förstås inte vad JT8 tycker, men avskrivningstiden för en värmepumpsvattenberedare bör helst inte vara för lång. Hur länge som är för lång tid varierar med allas våra olika omständigheter.

Om ens gamla vanliga eldrivna varmvattenberedare behöver bytas om den går sönder och är så dyr att reparera att det är bättre att köpa en ny blir ekvationen en annan. Då är det mellanskillnaden mellan en eldriven och en värmepumpsdriven varmvattenberedare som ska skrivas av.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
ELantagonism ELantagonism skrev:
Många fina svar vilket jag är tacksam för. Kommer absolut fortsätta elda ved och fixa fönsternas tätningslister. Har dock problem med LLVP, något är fel då den inte alls kan blåsa in varm luft (kommer snarare ”ljummen” luft) och husets innertemp är nu på ynka 8 grader. Har gjort rent filtrena och det var en hel del damm men det hjälpte inte. Har bett Enwell komma förbi nästa vecka och titta samt ge förslag på åtgärder, det här går ju inte…
Enwell verkar enbart sälja och installera Toshiba (mycket bra) och Ivt som llvp. Jag kollade runt på nätet och fick en Pana Hz25xke med 5 års garanti installerad av treza för 21.700, nu har de höjt lite men ändå oerhört prisvärda.

Den kan leverera riktigt hög värme till attefallaren men behöver ordentlig avrinningslösning med värmekabel för det blir mycket vatten/is vid avfrostning av utedelen…

Toshiba, Panasonic, Mitsubishi (sumo) och eventuellt Daikins premium/toppmodeller är de du ska välja mellan för att få bra värme.
 
Leta efter drag, gå runt och känn med händer och fötter. Täta med lister, köp en fogspruta, latexfog på byggmax och gå loss på alla ställen (inte fönster och dörrar). Börja elda i kakelugnen, 2 brasor om dagen. Pumpen överlåter jag andra mer kvalificerad att ge tips om. Själv hade jag koncentrera mig på kakelugn som en större del i värmesystemet. Dom kräver lite ved och ger mycket god värme under lång period.

Vi kör med gardiner i vårt torp, LLVP och vedeldad kamin. Endast 2 oljefyllda Gnosjö radiatorer inne på barnens rum. När vi kommer upp på en fredag är brasa prio 1, radiatorer slås på, LLVP ställer vi på 24 grader. Ca 3-4 timmar senare kan vi sänka LLVP till 22 grader. Men brasan går från tidig lördagmorgon till sena kvällen.
Detta är ett fritidshus så det går att klara en kväll som är kall. Våra fönster är långt från täta, dock har vi tejpat dessa, nån vit relativt mjuk tejp.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
S sven.t skrev:
Äger själv inget hus men har börjat läsa på inför framtida köp (bland annat därför jag hänger på detta forum). Jag kan tipsa TS att köpa boken "Husets ABC - en handbok för husägare" av Per Hemgren och Henrik Wannfors.

Den är mycket informativ och innehåller handfasta tips om hur man åtgärdar diverse problem. Till exempel hur man byter fönsterlister.

Boken ska väl iofs inte ses som den enda sanningen, men den har iaf hjälpt mig förstå vad jag behöver kunna för att ta mig an husen jag och min fru går och kollar på.
Har ni så grundläggande dålig kunskap om husköp, boende i hus, så avstå husköp, i all vänlighet.
 
  • Wow
Workingclasshero
  • Laddar…
Nissens
L leifa.k skrev:
Har ni så grundläggande dålig kunskap om husköp, boende i hus, så avstå husköp, i all vänlighet.
Det var väl ingen vänlighet alls i det du skrev, tvärtom ett av de otrevligaste svaren jag sett… ☹️
 
  • Gilla
leifherlin och 9 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det var väl ingen vänlighet alls i det du skrev, tvärtom ett av de otrevligaste svaren jag sett… ☹️
Mmm, lalla med och heja på förstagångsköparna så de går på en rejäl mina och åker på värsta smällen vid deras husköp. Ta inte reda på någonting, undersök inte någonting, speciellt inte om fukt o mögelskador! Lita på vad säljaren o mäklaren säger, de går skadeståndsfria när du köpt och barnen drabbas av mögel o blir sjuka... Läser man vidare i trådarna här, folk fryser i sina nyköpta hus, ber om råd om vad de skall ta sig till för att det är kallt i huset.. De kanske har barn också.. Och du Nissens tycker att det inte fanns någon vänlighet i det jag skrev?
Ja, du kan ju intala folk att köpa hus utan att de har på fötterna så att deras eventuella barn råkar illa ut pga dina råd, det skriver jag inte under på!

Otrevliga svar kan tyda på att man kanske har rätt i frågan!
 
Nissens Nissens skrev:
Det var väl ingen vänlighet alls i det du skrev, tvärtom ett av de otrevligaste svaren jag sett…
Dessutom ett dåligt råd. En förstagångsspekulant som inser att det finns saker att läras sig om man köper ett hus är redan steget före många andra.
 
  • Gilla
fribygg och 7 till
  • Laddar…
P
L leifa.k skrev:
Har ni så grundläggande dålig kunskap om husköp, boende i hus, så avstå husköp, i all vänlighet.
Sven gav TS ett bra tips.
Om man saknar kunskap kan man skaffa sig mer av den varan genom att läsa böcker i ämnet.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
P
L leifa.k skrev:
Mmm, lalla med och heja på förstagångsköparna så de går på en rejäl mina och åker på värsta smällen vid deras husköp.
Ja, det är nog en dålig idé att vara förstagångsköpare. Man ska nog börja som andragångsköpare.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
leifherlin och 11 till
  • Laddar…
L leifa.k skrev:
att man kanske har rätt i frågan!
Rätt i vilken fråga? @sven.t gav i sitt första inlägg på forumet ett boktips och du bemöter detta med att han inte bör köpa ett hus. Väldigt märkligt minst sagt!

Hur som helst, välkommen till forumet @sven.t och hoppas du inser att en hel del här oftast är hjälpsamma!
 
  • Gilla
sven.t och 3 till
  • Laddar…
P
L leifa.k skrev:
Ta inte reda på någonting, undersök inte någonting, speciellt inte om fukt o mögelskador! Lita på vad säljaren o mäklaren säger, de går skadeståndsfria när du köpt och barnen drabbas av mögel o blir sjuka... Läser man vidare i trådarna här, folk fryser i sina nyköpta hus, ber om råd om vad de skall ta sig till för att det är kallt i huset.. De kanske har barn också.. Och du Nissens tycker att det inte fanns någon vänlighet i det jag skrev?
Ja, du kan ju intala folk att köpa hus utan att de har på fötterna så att deras eventuella barn råkar illa ut pga dina råd, det skriver jag inte under på!

Otrevliga svar kan tyda på att man kanske har rätt i frågan!
Allt det du räknar upp är halmgubbar. Eller har du djupintervjuat Sven?
 
  • Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Allt det du räknar upp är halmgubbar. Eller har du djupintervjuat Sven?
Ja, jag medger att det blev fel med Sven T. Förlåt, om ni kan det?
 
  • Gilla
fribygg och 6 till
  • Laddar…
P
Det är stort att medge misstag. Alla klarar inte av sånt.
 
  • Gilla
  • Älska
Kustvägen och 5 till
  • Laddar…
Tack!
 
  • Gilla
  • Älska
Norrtull och 3 till
  • Laddar…
J
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Och det tycker du inte att en vanlig elektrisk direktverkande varmvattenberedare är?
Nej, det tycker jag inte.
 
  • Gilla
  • Wow
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.