mrtux skrev:
Sant, men ett 60 tals hus med blåbetong, takrenovering, dränering, fuktskydda källaren, badrumrumsrenovering + kök för 1,5 mille känns inte så roligt heller.
/mrtux
Precis ett sånt köpte vi, resten av huset var helsunkigt också, det enda som fungerade och var bra var en ftx, i övrigt behövde allt bytas eller renoveras, fast vi gav 1,8 mille för det :p Vi gör det mesta själva som hobby så vi visste vad vi köpte och tycker fortfarande att det är kul :wow:
 
Schakt och massorna till grunden, brukar husfirmorna beräkna till 80 kbm, när bädden är klar, med grävning och fyllning 1 meter utanför husgrunden = rörgrav, är det inte ovanligt med 200 kbm, för att uppnå satt sockelhöjd.
Ha detta med i beräkningen
 
Danne12345 skrev:
Du skriver 250k för tomt, VA, el osv. Det känns nästan som att tomten inte kostar någonting alls då?
Vatten, avlopp, el, telefon och sådant brukar kunna dra iväg massor och då känns det som att tomten inte kan kosta mer än max 100k?
Riktigt, prutade på tomten. 100K för den.

/mrtux
 
saturnus skrev:
Schakt och massorna till grunden, brukar husfirmorna beräkna till 80 kbm, när bädden är klar, med grävning och fyllning 1 meter utanför husgrunden = rörgrav, är det inte ovanligt med 200 kbm, för att uppnå satt sockelhöjd.
Ha detta med i beräkningen
Aha, något hum om vad det kan kosta per kbm?
 
Jan-Å skrev:
Därför att allt man inte gör själv kostar mycket mer än man trodde, ofta mer än dom man lejde in sa och för att det händer så mycket som Du inte har en aning om idag under byggnationen. Jag har inte heller nån aning om vad som kommer att hända men efter 3 husprojekt och en lägenhetsrenovering vet jag att nåt alltid tillkommer.
Erfarenhet jag saknar.

Jan-Å skrev:
Men Du är envis märker jag ;) å det är en förutsättning för att lyckas så jag hoppas det går vägen.
Tack, jo jag är envis och prismedveten. Kollat och läst på nätet ang husbygge i veckor och alldeles för sena nätter/mornar. ;)

Jan-Å skrev:
Fast det verkar väl ändå som en stor majoritet av vi som skriver här inte tror att din kalkyl håller och det tror inte banken/svärföräldrarna/kompisarna heller så lite ovisst är det nog :rolleyes:
Som sagt bygger Du själv och har tid att vänta på tillfälle, ja då går det. Ska du följa en tidsplan som sätts av en husleverantör med inlejda hantverkare tror jag inte att det går. Ska bli spännande att följa ditt bygge som jag hoppas Du redovisar här.
Om jag inte själv hade små små tvivel så hade jag inte satt upp denna tråd. :blushing: Men men... "Allt" verkar hänga på tomtarbetet huruvida priset skenar iväg eller ej.

Jan-Å skrev:
Är Du verkligen säker på att köpa av Älvsbyhus?? läs tråden på forumet först alla fall och kolla på tv4.
Jag har sett Kallafaktas program om Älvsbyhus... huga! Fortsättning ikväll. Samt sett länkar på just TYR mfl där de har byggt riktigt illa! Fuskbyggarna är ju inte muntert heller. Verkar som att snickarteamet är avgörande, inte så mkt i huset i sig!? Smålandsvillan har en del intressanta med. De övriga hus lev är ju flera 100K dyrare och då spricker min tänkta kalkyl.

Kloka ord Jan-Å mfl. Jag har inte lust att äventyra hela familjens framtid för ett husbygge om jag inte trodde på det... vi får se. Mer research. Framförallt att tyda Geotekniska dokumentationen.

/mrtux
 
Jan-Å skrev:
Precis ett sånt köpte vi, resten av huset var helsunkigt också, det enda som fungerade och var bra var en ftx, i övrigt behövde allt bytas eller renoveras, fast vi gav 1,8 mille för det :p Vi gör det mesta själva som hobby så vi visste vad vi köpte och tycker fortfarande att det är kul :wow:
Bara att gratulera att du antagligen är händig, har tid och framförallt vilja! :) Jag har 2 små döttrar <4år som springer runt överallt. Jag har en reserv idé att köpa ett SMV hus med oinredd övervåning. Då kan familjen leva nere och jag försöka bygga/entreprenad på övervåningen i lugn och ro den tid det tar. :p

Mvh
mrtux
 
Rent spontant känns smålandsvillan som ett "säkrare" alternativ än just Älvsbynhus. De där extra hundringarna kanske gömmer nåt ni eg. vill ha?
 
mrtux skrev:
Bara att gratulera att du antagligen är händig, har tid och framförallt vilja! :) Jag har 2 små döttrar <4år som springer runt överallt. Jag har en reserv idé att köpa ett SMV hus med oinredd övervåning. Då kan familjen leva nere och jag försöka bygga/entreprenad på övervåningen i lugn och ro den tid det tar. :p

Mvh
mrtux
Jag är född med en hyfsad händighet, fast när vi köpte första huset så var jag bara duktig på att skruva gamla bilar, kunde inte slå i en 4" spik ens :blushing: men är man envis och inte född som en ren teoretiker utan tummar så lär man sej när man håller på :pvare sej föräldrar lr svärföräldrar tyckte vi skulle köpa det första huset men sen hjälpte dom oss att bygga om det alla fall d^_^b far/svärfar lärde mej bygga. Båda pojkarna är födda under första husettiden, vi började med ett gammalt 1800-talstorp så vi hade råd att köpa det utan problem. Sen byggde vi om och till det när vi hade råd.
Så Du kan säkert också klara det, se till att Du har en plan-B bara så Du vet vad Du ska göra om pengarna är slut innan huset är klart.
 
SMV alternativet låter som en bättre idé då kan Du lära dej hur man bygger på övervåningen och sen bygger Du garaget själv.
 
A
mrtux skrev:
Jag tar inte åt mig, men även om vi väljer ett Ä-Hus TYR så blir standarden högre än vi har idag. Såväl miljön inne som ute.

Jag känner inte att jag har krav på hög standard i form av flådiga badrum och kök, min fokus är ett funktionellt trivsamt boende för min familj. Är man småbarnsförälder och i 30års åldern så känner jag att jag hinner byta ut och renovera allt det andra när man har ekonomi för det, om 5- 10år eller nåt. ;)

/mrtux
Det jag menade var inte snålhet i att inte välja de mest exklusiva modeller eller tillverkare när man väl bygger, snarare att man lätt blir dumsnål och väljer bort alltför mycket i sin hets att få ett vettigt pris för ett hus. Frågan man hela tiden måste ställa sig är givetvis vad som passar en själv och det plockar väldigt lätt på i pris när man bygger. Det är inte roligt att bygga ett hus och ångra sig när man flyttar in för att man inte la de där extra slantarna för att få det precis som man drömt om när man väl bygger. Sedan behöver det inte handla om miljoner eller ens flera hundra tusen. Tänk efter före och var inte för sparsam då man ångrar sig efteråt.
 
Jag var i helgen ett nyss färdigställt Ä-hus byggt enligt idéen att hålla ner priset. Själva huset verkade faktiskt bra och var naturligtvis långt fräschare än ett 60-tals hus. Byggt med samma standard som i lite äldre hus, med vanliga radiatorer, laminatgolv etc. men definitivt ok som hus. En hel del av det folk tar för givet i nya hus är ju sånt som inte ens var på tal för femton år sedan.

Småsakerna avslöjade dock att man försökt hålla ner kostnaderna. Inte sådant som husleverantören kan påverka utan snarare ägaren och de lokala hantverkarna. Vattenkopplingarna i badrummet bestod av ett virrvarr av slangar som stack ut säkert 25 cm från väggen. Ett avloppsrör genom väggen var inte tätat, tröskeln räckte inte riktigt hela dörrens bredd med mera. Jag försökte öppna ett fönster för att vädra. Gick inte gick att p.g.a. slarv i monteringen. Låset i ytterdörren var hart när omöjligt att få igen. Notera att jag inte var där som spekulant utan som gäst och alltså bara såg sådant jag sprang på av slumpen. Kontentan: Ska man bygga billigt och bra krävs att man har full koll på arbetet. Noll koll = dyrt eller dåligt.
 
Älvsby Tyr enligt din prisuppgift: 1 200 000
Grund ca 250 000
Tomt inkl Va El 200 000
KA (om du inte tar älvsbyhus) 15 000
Pantbrev ca 3 500
Målning utvändig ca 25 000

Räntor under byggtid tillkommer såklart och sen tillkommer ju altan, staket, gräsmatta osv....

Men stämmer dina prisuppgifter bör du ju hamna runt 1,7 miljoner....
Klart det är möjligt men begär fast pris på skriftlig offert på markarbete och grund så är du säker också :)
 
Malmöbyggaren skrev:
Älvsby Tyr enligt din prisuppgift: 1 200 000
Grund ca 250 000
Tomt inkl Va El 200 000
KA (om du inte tar älvsbyhus) 15 000
Pantbrev ca 3 500
Målning utvändig ca 25 000

Räntor under byggtid tillkommer såklart och sen tillkommer ju altan, staket, gräsmatta osv....

Men stämmer dina prisuppgifter bör du ju hamna runt 1,7 miljoner....
Klart det är möjligt men begär fast pris på skriftlig offert på markarbete och grund så är du säker också :)
Myket vänligt av dig att speca upp det hela. Jag fick för bara någon timme sedan kalkylen av säljaren och de är väldigt likt dina siffror. Slutsumma i kalkylen blev 1,71 miljoner (Allt standard, utan tillval). Under förutsättning att tomten är bra.

/mrtux
 
HenrikHuslöse skrev:
Jag var i helgen ett nyss färdigställt Ä-hus byggt enligt idéen att hålla ner priset. Själva huset verkade faktiskt bra och var naturligtvis långt fräschare än ett 60-tals hus. Byggt med samma standard som i lite äldre hus, med vanliga radiatorer, laminatgolv etc. men definitivt ok som hus. En hel del av det folk tar för givet i nya hus är ju sånt som inte ens var på tal för femton år sedan.

Småsakerna avslöjade dock att man försökt hålla ner kostnaderna. Inte sådant som husleverantören kan påverka utan snarare ägaren och de lokala hantverkarna. Vattenkopplingarna i badrummet bestod av ett virrvarr av slangar som stack ut säkert 25 cm från väggen. Ett avloppsrör genom väggen var inte tätat, tröskeln räckte inte riktigt hela dörrens bredd med mera. Jag försökte öppna ett fönster för att vädra. Gick inte gick att p.g.a. slarv i monteringen. Låset i ytterdörren var hart när omöjligt att få igen. Notera att jag inte var där som spekulant utan som gäst och alltså bara såg sådant jag sprang på av slumpen. Kontentan: Ska man bygga billigt och bra krävs att man har full koll på arbetet. Noll koll = dyrt eller dåligt.
Ja, det är riktigt tråkigt och läsa sånt här... men jag är ändå glad att du delade med dig av det. Värt mycket!

Även om Ä-hus är klart billigast i mina ögon, särskilt på 1 planare så måste ju husen vara bra. Inte acceptabelt! :( Även om priserna är låga...

/mrtux
 
Jag skulle tro att en låg byggkostnad kräver något i den här stilen:

Man bygger ett lösvirkeshus, där man själv står för mycket av rutinarbetet (spika råspont, lägga klinker, tapetsera etc.) men tar hjälp av hantverkare för kritiska delar. Dessutom har man en mentor (aktiv KA eller granne som varit bygginspektör eller så) som kollar över ens axel när man börjar med ett nytt rutinarbete (det får ju inte bli en dålig rutin).

Huset bör vara enkelt i konstruktionen, inga 4m i takhöjd i hälften av huset, helst inte 1 ½ plan, helst inget alltför stort beroende av inplastning.

Bra virke kostar inte så mycket pengar, det gör inte heller lättbetong eller lecablock. Isolering, platonmattor, hyfsade verktyg och rejäla infästningselement etc. är heller inte dyrt. Slösa med dessa i konstruktionen om du tror att det gör bygget enklare att genomföra. Lättbetong och leca är f.ö. inte beroende av inplastning, och det är antagligen lättare att stapla 'legobitar' än att få ihop en trästomme när man är amatör.

Puts och tegel är dyrt ! Byggställningar etc. är heller inte roliga att hyra.

Du måst känna ett par av hantverkarna personligen, och de övriga hantverkarna skall väljas ut av de hantverkare du känner.


Så tänker jag själv bygga inom kort, och hoppas på att det blir bra och billigt.

Magnus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.