Var just hemma hos en bekant. De har haft igång sina solceller ett par månader. Det står 0 i produktion i appen och elmätaren! Utom de senaste veckorna där det i grafen ser ut som 60-100 kWh per dygn i produktion, dvs typ förbrukning på vintern för en stor eluppvärmd villa vilket är precis vad de har
Vad kan vara fel??
 
S Sir Duke skrev:
Var just hemma hos en bekant. De har haft igång sina solceller ett par månader. Det står 0 i produktion i appen och elmätaren! Utom de senaste veckorna där det i grafen ser ut som 60-100 kWh per dygn i produktion, dvs typ förbrukning på vintern för en stor eluppvärmd villa vilket är precis vad de har
Vad kan vara fel??
Solen brukar inte vara synlig särskilt mycket den här årstiden...mulet,disigt,regnigt, mörkt.
Solceller bör skänkas till bättre behövande i tex Afrika.
 
  • Gilla
Urban R och 6 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Solen brukar inte vara synlig särskilt mycket den här årstiden...mulet,disigt,regnigt, mörkt.
Solceller bör skänkas till bättre behövande i tex Afrika.
De har varit igång sedan september...
Noll är helt orimligt, frågan är vad som är fel
Jag gissar på felkopplat i mätaren men behöver kunnig input.
Firman svarar inte
 
Fairlane
P paralun skrev:
Solen brukar inte vara synlig särskilt mycket den här årstiden...mulet,disigt,regnigt, mörkt.
Solceller bör skänkas till bättre behövande i tex Afrika.
Låter inte riktigt som en seriös gissning. Även om det är mulet så ger solceller energi och här står det ju 0, efter ett antal månader.

Tyvärr har jag inget bra svar på frågan, men att det skulle bero på vädret köper jag inte.
 
  • Gilla
Thomas Cedergren och 7 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
De har varit igång sedan september...
Noll är helt orimligt, frågan är vad som är fel
Jag gissar på felkopplat i mätaren men behöver kunnig input.
Firman svarar inte
Ser inget orimligt i det eftersom vi levt nästan utan sol ett antal veckor och det är December.
Solceller är värdelöst när vi har som mest behov av energi, folk har för mycket pengar när de investerat.
Däremot i länder Afrika skulle varje solcell vara gul värd och ett helt annat antal soltimmar.
 
  • Gilla
  • Haha
Urban R och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
P paralun skrev:
Ser inget orimligt i det eftersom vi levt nästan utan sol ett antal veckor och det är December.
Solceller är värdelöst när vi har som mest behov av energi, folk har för mycket pengar när de investerat.
Däremot i länder Afrika skulle varje solcell vara gul värd och ett helt annat antal soltimmar.
Nu är det ju mest ditt hat mot solceller som talar.
Givetvis har det inte varit beckmörkt sen september, så jo det är helt orimligt.

Sen verkar du har dålig koll på hur ljuset är i olika delar av världen. I Sverige har vi betydligt fler soltimmar på sommaren än i Afrika, och i gengäld betydligt färre vintern.
 
  • Gilla
intrestin och 17 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nu är det ju mest ditt hat mot solceller som talar.
Givetvis har det inte varit beckmörkt sen september, så jo det är helt orimligt.

Sen verkar du har dålig koll på hur ljuset är i olika delar av världen. I Sverige har vi betydligt fler soltimmar på sommaren än i Afrika, och i gengäld betydligt färre vintern.
Nej jag har inget "hat" mot solceller mer än att jag starkt ifrågasätter solcellers nytta i ett perifert, nordligt samt kallt land som Sverige. Dra in varenda öre i stöd och låt de med för mycket pengar i plånboken roa sig med sina solceller. Däremot i många länder i Afrika skulle de göra mycket stor nytta!
Sen är jag inte ett dugg förvånad att solcellerna inte producerar en kWh just nu!
 
  • Gilla
10_tummar och 1 till
  • Laddar…
S
P paralun skrev:
Nej jag har inget "hat" mot solceller mer än att jag starkt ifrågasätter solcellers nytta i ett perifert, nordligt samt kallt land som Sverige. Dra in varenda öre i stöd och låt de med för mycket pengar i plånboken roa sig med sina solceller. Däremot i många länder i Afrika skulle de göra mycket stor nytta!
Sen är jag inte ett dugg förvånad att solcellerna inte producerar en kWh just nu!
Min lilla anläggning på 7,7 kW gav idag 3,8 kWh.
 
  • Gilla
intrestin och 14 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Solen brukar inte vara synlig särskilt mycket den här årstiden...mulet,disigt,regnigt, mörkt.
Solceller bör skänkas till bättre behövande i tex Afrika.
1300kwh i september, 800kwh i oktober, 250 i november har mina solceller gett. Att skylla på årstiden duger inte, något är garanterat fel på berörd anläggning om den startades i september.
 
  • Gilla
Tommy Kokkarinen och 12 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Var just hemma hos en bekant. De har haft igång sina solceller ett par månader. Det står 0 i produktion i appen och elmätaren! Utom de senaste veckorna där det i grafen ser ut som 60-100 kWh per dygn i produktion, dvs typ förbrukning på vintern för en stor eluppvärmd villa vilket är precis vad de har
Vad kan vara fel??
Har de installerat en smartmätare till anläggningen? Hoppas också allt är rätt hos nätägaren så inte deras produktion räknas som förbrukning. Om de inte har smartmätare för att se både produktion/förbrukning hade jag börjat kolla hos nätägaren.
 
  • Gilla
10_tummar och 1 till
  • Laddar…
A Akerfeldt skrev:
Har de installerat en smartmätare till anläggningen? Hoppas också allt är rätt hos nätägaren så inte deras produktion räknas som förbrukning. Om de inte har smartmätare för att se både produktion/förbrukning hade jag börjat kolla hos nätägaren.
De har en SolarEdge-app men det står 0 överallt, som att cellerna inte är igång

De har kontaktat både solcellsinstallatören och elnätsägaren men får ingen respons
 
Det kan förhoppningsvis vara så enkelt att allt inte är kopplat digitalt som det ska till appen.
Har de någon produktions mätare vid elcentralen? Jag har det som visar både momentan produktion och total produktion.
Hur har fakturorna sett ut sedan september? På våra är det tydligt specat vad som såld el och vad som är köpt el.
Sen är det naturligtvis så att appen skall visa rätt också. Men prio ett borde ju vara att de får betalt för elen de säljer. Samt att de faktiskt säljer när de har överproduktion.
 
  • Gilla
Ceci
  • Laddar…
A Anderscurl skrev:
Det kan förhoppningsvis vara så enkelt att allt inte är kopplat digitalt som det ska till appen.
Har de någon produktions mätare vid elcentralen? Jag har det som visar både momentan produktion och total produktion.
Hur har fakturorna sett ut sedan september? På våra är det tydligt specat vad som såld el och vad som är köpt el.
Sen är det naturligtvis så att appen skall visa rätt också. Men prio ett borde ju vara att de får betalt för elen de säljer. Samt att de faktiskt säljer när de har överproduktion.
Bra tänkt angående appen, det hade varit ett snällt fel, men tyvärr är det inte begränsat dit
På fakturorna står det Produktion: 0
I elmätaren står det 0,0056 kWh
 
S Sir Duke skrev:
De har en SolarEdge-app men det står 0 överallt, som att cellerna inte är igång

De har kontaktat både solcellsinstallatören och elnätsägaren men får ingen respons
När jag fick mina solceller installerade kollade vi av att app samt produktion fungerade när elektrikern var på plats. Sen stängde vi av allt i väntan på att nätägaren skulle koppla om så inte produktion skulle räknas som förbrukning. Får se ingen respons någonstans ifrån blir det ju svårt. Jag hade iallafall kollat först med nätägaren att elmätaren är rätt kopplad för att kunna mäta både förbrukning och produktion. Har de märkt av en ökad förbrukning sen solcellerna startades räknas deras produktion som förbrukning.
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Bra tänkt angående appen, det hade varit ett snällt fel, men tyvärr är det inte begränsat dit
På fakturorna står det Produktion: 0
I elmätaren står det 0,0056 kWh
Då är det fel någonstans. Bara att reklamera till solcellsfirman. För att kunna ge något mer konkret råd så behöver man väldigt mycket mer detaljer och då det inte var er anläggning så blir det lite långsamt om du ska agera mellanhand. Så snabbast väg fram är nog ändå att kontakta installationsfirman.
 
  • Gilla
10_tummar och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.