Hur ser kopplingen mellan larmet och Z-wave/Vera ut? Behövs något tillbehör?
 
@Freddan101
Du kopplar ihop dom med en speciell seriellkabel och en USB/serial adapter.
http://www.ebay.co.uk/itm/New-CISCO...ther_Computing_Networking&hash=item338188af64
och
http://www.ebay.co.uk/itm/USB-2-0-T...ting_Parallel_Serial_PS_2&hash=item336fcb4ab9
Obs! Serial/usb kontakten jag länkar till har jag inte själv testat mot veran.

Det finns inga larm pluginer till HC2 ännu. Men det borde väl bara vara en tidsfråga innan någon gör en integration.

Till Veran finns ett antal. Jag skulle rekommendera Powermax eller DCS (om man vill kombinera med trådbundna deckare). Se listan övers på sidan nedan. Läs noga igenom respektive plugins sida innan beställning så rätt modell beställs.
http://code.mios.com/account
 
Freddan101 skrev:
Vilka hemlarm kör ni? Tittar på att byta upp mig från Tellstick till Vera/HC2 i samband med larmköp och behöver tips om bra larm som funkar att koppla ihop med Z-wave. Tycker Agility 3 ser intressant ut och det finns en I/O-modul att köpa till men har dålig koll på hur man sedan kopplar och hanterar olika events från larmet.
Jag har inte kommit mig för att köpa nytt larm så jag kör på mitt gamla Bosch DS7220 utan särskild I/O-enhet. Jag kan då endast använda lediga utgångar som larmet har. Boschen har en potentialfri utgång (relä) och en utgång har jag kopplat till ett separat relä och dessa går in i en Fibaro universalsensor (spänningsmatad av larmets 12V). Idag kan jag alltså låta Veran göra olika saker beroende på statusen på två olika larmutgångar. Just nu monitorerar jag ytterdörren och larmets på/av-status.
 
Hopplöst att välja mellan veran och fibaro.
Fibaro är ju klart snyggast och fina mobilappar, medans de för veran ser gräsliga ut. Men samtidigt skiljer det 4000kr
 
Om du är användare av Android i din mobil så må jag starkt rekommendera Vera, då Fibaro inte är i närheten vad gäller Android.

Om du inte klarar av programmering, så bör du antagligen avstå från Vera, då Vera är mycket mera DIY och programmering (PLEG framförallt, men en hel del Lua / Luup kodande) mest överallt. Fibaro HC2 är mera klicka och pricka - inte direkt svårt.

Båda leverantörerna verkar har seriösa problem med att rätta buggar i sina respektive plattformar, även om just Fibaro verkar vara bäst just nu. Men Vera medger å andra sidan sååå mycket mera flexibilitet, förutsatt att du själv kan programmera den.

Jag valde en Vera Lite för att den helt enkelt var billigare och jag ville testa z-wave istf Tellstick/Nexa. Jag ser inga som helst planer på att byta till en HC2 även om jag funderat mer än en gång på det. Men då jag också är Android baserad, och inte Äppelskruttbaserad, så är Fibaro helt enkelt inte ens en option just nu.
 
Kör både Android och iOS. Stör mig bara på att veras mobila gränssnitt är så hopplöst android 2.0 fult.
Har jobbat som utvecklare i över 10 år så just de bitarna är inga problem.

Hade tänkt köpa en beg ipad1 eller 2 och motera på väggen för styrning, och då får det gärna se snyggt ut med :)
 
dhanjel skrev:
Kör både Android och iOS. Stör mig bara på att veras mobila gränssnitt är så hopplöst android 2.0 fult.
Har jobbat som utvecklare i över 10 år så just de bitarna är inga problem.

Hade tänkt köpa en beg ipad1 eller 2 och motera på väggen för styrning, och då får det gärna se snyggt ut med :)
Men har du kollat på Homewave för IOS Tycker jag e klockren
 
Smidig kanske, men långt ifrån vacker :)
 
Nu måste jag få lite hjälp.

Ni som har gjort så ni får tex ett meddelande när tex tvättmaskinen e klar..
Hur får ni till en sådan scen med wall plug.
 
Enkelt att byta antenn även på Vera lite enligt tidigare tips. Blev bättre räckvidd. Hur mycket bättre är svårt att säga. Har även poe-matning och placerat på bästa ställe för att täcka flera byggnader.

IMG_3876.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fick våra 250W/24V transformatorer till takfotsbelysningen från Kina idag. Kunde inte hålla mig.. var tvungen att testa att dom fungerade.

20130819_190233.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Verkar ge rätt spänning! Tunga som as (2,5 kilo) och verkar stabilt byggda.
När jag ändå hade allt framme fick jag ju lov att prova hur RGBW controllern fungerar i Vera. Den nappade direkt och skickade upp 6(!) nya dimmer enheter.

rgbw.png

4 av dom styr R(ed), G(reen), B(lue) respekitive W(hite) utgången. En är root-device ungefär som fibarobrytarna betedde sig innan senaste firmware uppdateringen. Den sista verkar styra alla färger samtidigt.

Mätte lite på utgången och den verkar variera mellan 20-24 volt när man justerar dimmern i GUIt.
20130819_191733.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
erikssonjorgen
  • Laddar…
Angående Vera från Android så tycker jag nästa Imperihome ser lovande ut, de har gjort en dashboard med valfria tiles. Ska släppas i höst tydligen, finns en film på mcvforumet.
 
  • Gilla
hek
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.