PIRprodukterna är ju så oerhört mycket mer utvecklade än de som t ex Thermisol och Cellplastdirekt erbjuder.

Frågan är bara om merkostnaden på (i vårt fall) 35-40000 ger ett så pass mycket bättre slutresultat att det är motiverat (sommarhus).

Men när man tittar och läser ser det väldigt tilltalande ut att jobba med.
 
Hej Berliner!

Du som verkar vara en erfaren takläggare, har du möjligtvis någon erfarenhet av fiskfjällssystem, tex Maco-Dach? För mig verkar det helt överlägset beträffande vattenavrinning tex. Många små enheter i fiskfjällsprincipen borde väl vara mycket säkrare än få stora platta? Detta system har ju funnits mycket länge i Tyskland bla.
 
Att lägga tak av Thermisol.takelement
Jag skulle bygga en hall till min potatisodling där då vinterproducerad färskpotatis skulle ta plats.
Leverantören blev då Thermisol eftersom deras rekomendationer var starkast. Jag beslutade då att lägga hela taket av deras sandwichsystem Thermisolelement.
Den Entreprenör som då utförde byggnationen har varit fantastisk eftersom de tog fullt ansvar men för deras del blev en långvarig process i nästan 3år mot Thermisol. Problemet med deras system är att det inte klarar hållfastighetskraven samt att de läcker in vatten varje gång det regnar. Nu längtar jag efter ett nytt tak, snyft. :
 
janwide
Tråkigt när det går snett. Vad har du för ytskikt.
 
Berliner
Hej,
vad tråkigt med taket.
Därför är det att föredra ett system där man har andra vattenskiket på rätt sidan av isolering, med en underlagsduk på ovansidan + spiktätning under ströläkten.
Man har ingen chans att utföra detta 100% kondensvattentät med Thermisols system.


Berliner
 
Hej och tack för din synpunkt. Processen har pågått i 3år och slutligen har de fått en dom i Göteborgs Tingsrätt men funktionen tror de fortfarande på tydligen. Det är bara så synd att Thermisol fortgår med att profilera sitt system utan att lyssna på konsulters utredningar och deras uttalanden då konsulterna faktiskt vet vad de pratar om.
 
Kingson skrev:
Att lägga tak av Thermisol.takelement
Jag skulle bygga en hall till min potatisodling där då vinterproducerad färskpotatis skulle ta plats.
Leverantören blev då Thermisol eftersom deras rekomendationer var starkast. Jag beslutade då att lägga hela taket av deras sandwichsystem Thermisolelement.
Den Entreprenör som då utförde byggnationen har varit fantastisk eftersom de tog fullt ansvar men för deras del blev en långvarig process i nästan 3år mot Thermisol. Problemet med deras system är att det inte klarar hållfastighetskraven samt att de läcker in vatten varje gång det regnar. Nu längtar jag efter ett nytt tak, snyft. :
Thermisolelement, är det duk och cellplast på råspont? Låter som att det är nåt annat system.
 
Berliner skrev:
Hej,
vad tråkigt med taket.
Därför är det att föredra ett system där man har andra vattenskiket på rätt sidan av isolering, med en underlagsduk på ovansidan + spiktätning under ströläkten.
Man har ingen chans att utföra detta 100% kondensvattentät med Thermisols system.


Berliner
Hur tätar man under ströläkten i andra system? Om man lägger på läkten och skruvar igenom så är ju baksidan av läkten oåtkomlig oavsett, eller?
 
Berliner
Hej,
nej det är det inte.
Innan man skruvar fast ströläkten häftar man fast spiktätningen på ströläkten med en häftpistol, sen tar man bort silikonremsa som skyddar klisterremsan, lägga på ströläkten på duken och skruver igenom sina skruv. Spiktätningen limmar sig fast på duken och håller konstruktionen 100%tät vid rätt utförande.
Spiktätningen är en slags gummi som ligger mycket tät omkring skruven.
Det finns också möjlighet att lägga remsan direkt på duken men då ska man med en slagnöre markera var den ska ligga, jag föredrar förslag ett.

Berliner
 
  • P1000961 01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1000965 01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Väcker liv i denna gamla tråd igen.

Funderar på att ändra taklutning på mina kupor genom att använda takkilar i cellplast från tex thermisol. Tanken är att gå från ~3-~25cm tjocklek och då få tillräcklig lutning för tegel.

Taket består innifrån och ut av gips, plast, spånt, 10cm stenull mellan 5" takstolar (således några cm luftspalt) och på detta papp och tegel.

På vilken sida skall jag lägga den diff öppna duken?
Är det ok att lägga cellplasten direkt på spånten och lägga duk med spiktätning under läkten ovanpå?

Eftersom jag har så lite isolering (60-tals hus) funderar jag på att låta pappen ligga kvar. HAr det klarat sig så här långt borde det väl inte bli fuktproblem när jag lägger ytterligare isolering=varmare utanpå?
 
Försöker också väcka liv i tråden. Fler som isolerat sina tak, jag är i tagen att göra detta (dock inte själv) så jag undrar om någon är klar och har haft det ett tag, fått det att fungera riktigt?
 
Jag har haft klimatvind i ungefär två år nu, mäter rh däruppe och luftfuktigheten är oftast på bra nivåer, den har kilat över 73% några gånger när det är mycket blött och blåsigt ute, tror att jag kan förbättra genom att sätta igen takfotsventilationen helt.
 
Joco_: Har du använt dig av Thermisols lösning? Jag har ingen öppen takfot själv och det verkar ha fungerat fint sen 1944 så den biten är redan löst hos mig. Eventuellt får jag lösa nån gavelventilation istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.