peternicklas
MeanMike skrev:
[bild]
Köpte dessa på Gekås Ullared. 9 blad dock bara2sidor men för 39 kr. Bästa pris i landet?
Om jag kommer ihåg rätt så är det inte samma håldiameter på HQ och Landroid.
 
Phu... Nu har jag läst igenom alla inlägg i den här suveräna tråden!

Jag kommer att köpa mig en när Clas Ohlson får hem på lager igen.

Jag har dock ett problem/fundering.

I ena husknuten har jag ett "stakethål" på 130 cm och gräsmattan jag vill få klippt är på båda sidor av "hålet".
Tror ni roboten klarar av att hitta in och ut igenom det?

Tacksam för svar.
 
peternicklas
Davil skrev:
Phu... Nu har jag läst igenom alla inlägg i den här suveräna tråden!

Jag kommer att köpa mig en när Clas Ohlson får hem på lager igen.

Jag har dock ett problem/fundering.

I ena husknuten har jag ett "stakethål" på 130 cm och gräsmattan jag vill få klippt är på båda sidor av "hålet".
Tror ni roboten klarar av att hitta in och ut igenom det?

Tacksam för svar.
Beror lite på hur gräsmattan ser ut på båda sidor om hålet men ja det borde inte vara några problem.
 
  • Gilla
Davil
  • Laddar…
peternicklas skrev:
Beror lite på hur gräsmattan ser ut på båda sidor om hålet men ja det borde inte vara några problem.
Tack för snabbt svar!

Jag ska lägga upp en skiss på hur det ser ut i morgon. :)
 
peternicklas skrev:
Om jag kommer ihåg rätt så är det inte samma håldiameter på HQ och Landroid.
Jag kan inte svara på det. bara dom passar min Landy så e det ok . Kanonpris. Min Indy har större hål så den går det inte på
 
gees skrev:
Hej, varför skall den gå några veckor innan bedömning?
Idén med s.k. slumpklippare är att de skall gå ofta och klippa lite varje gång den träffar på en "oklippt" yta, dvs. bara någon mm åt gången. Innan klipparen kommit till dett läget, dvs. att hel mattan ser helt jämnklippt ut tar det oftast 1-2 veckor med klippning enligt autoprogrammet. Först då märker man om tiden som autoprogrammet beräknat räcker, är för högt eller är för lågt och då kan man justera därefter.
 
MBygga skrev:
Idén med s.k. slumpklippare är att de skall gå ofta och klippa lite varje gång den träffar på en "oklippt" yta, dvs. bara någon mm åt gången. Innan klipparen kommit till dett läget, dvs. att hel mattan ser helt jämnklippt ut tar det oftast 1-2 veckor med klippning enligt autoprogrammet. Först då märker man om tiden som autoprogrammet beräknat räcker, är för högt eller är för lågt och då kan man justera därefter.
Jo. men om den måste gå 1-2 veckor för att komma åt allt lär gräsmattan vara väldigt ojämn
. Beroende på gräsmattans hastighet givetvis.
 
gees skrev:
Jo. men om den måste gå 1-2 veckor för att komma åt allt lär gräsmattan vara väldigt ojämn
. Beroende på gräsmattans hastighet givetvis.
Håller med MBygga i detta, hade en HQ Automower för ett par år sen och det var likadant där. Det tog ett par veckor innan den täckt hela gräsmattan, visst har man en mindre gräsmatta tar det förstås inte lika lång tid men ojämn i klippresultatet nej faktiskt inte. Har man däremot en gräsmatta med mycket "krumelur"-passager kan det bli så att det tar mer tid för vilken klippare som helst att "hitta" in i det området eller för all del ut också. Vi hade ett sånt och herregud vad man retade sig på att det kunde ta upp mot 30min innan den (Automowern) hittade ut igen efter färdigklippt...
 
Hej, ny här på forumet och planerar att investera i en robotklippare :D

de jag funderar på är...
Worx Landroid 2.0

Robotmowe
Gardena

HQ

Gräsytan är c:a 800m2, som ni ser på bilden så har jag lite små ytor och passager, är det möjligt att komma åt dessa ytor och komma igenom en passage knappt 1M ??

Gräs ytan upp till höger har jag en nivå skillnad på 10cm från gången till gräset, så där måste jag nog manuellt flytta den till, blir detta då en separat zoon, eller hur kan man göra?

SCAN0004.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
peter_sm skrev:
Hej, ny här på forumet och planerar att investera i en robotklippare :D

de jag funderar på är...
Worx Landroid 2.0

Robotmowe
Gardena

HQ

Gräsytan är c:a 800m2, som ni ser på bilden så har jag lite små ytor och passager, är det möjligt att komma åt dessa ytor och komma igenom en passage knappt 1M ??

Gräs ytan upp till höger har jag en nivå skillnad på 10cm från gången till gräset, så där måste jag nog manuellt flytta den till, blir detta då en separat zoon, eller hur kan man göra?

[bild]
1m mellan hårda hinder eller 80cm mellan växter är nog för smalt för Worx och förmodligen för de andra också. Det går ju bort minst 30 cm per sida för gränstråden och i alla fall Worx har svårt att hantera en 40 cm längre passage har jag provat. Passagen på 80 cm klarar möjligen HQ med sin Guidelina. Ytan upp till höger blir egen zon men skall vara elektriskt förbunden med övriga delen.
 
MeanMike skrev:
Jag kan inte svara på det. bara dom passar min Landy så e det ok . Kanonpris. Min Indy har större hål så den går det inte på
Har du provat om de passar din Landy med rätt längd och håldiameter?
 
MBygga skrev:
1m mellan hårda hinder eller 80cm mellan växter är nog för smalt för Worx och förmodligen för de andra också. Det går ju bort minst 30 cm per sida för gränstråden och i alla fall Worx har svårt att hantera en 40 cm längre passage har jag provat. Passagen på 80 cm klarar möjligen HQ med sin Guidelina. Ytan upp till höger blir egen zon men skall vara elektriskt förbunden med övriga delen.
håller med, hade som sagt en HQ innan och den hade det kämpigt på smala passager och det utan guidekabel... Fundera på hur du kan Robotsäkra trädgården med passager osv, kan man göra det bredare i passager osv? Utrymmen bakom småhus (som ofta är smala utrymmen) är extremt svårt för vilken robot som helst.
 
dhanjel skrev:
Är fortfarande lite orolig över att den ska ha problem med min passage utan guide, någon som har nåt liknande som kan lugna mig? Ska mäta, men tror det är kanske 1.2m

Uppdatering, 2m brett är det

[bild]
Jag tror att du kommer att få problem, jag hade Landroid 1.0 och ett liknande upplägg som du, när min Landroid kom in genom passagen så hade den problem med att komma ut vilket gjorde att den körde runt i hörnen och slet upp gräsmattan (inte snyggt) nu har jag bytat till Indego och har inga som helst problem med slitage på gräsmattan då den kör efter sin karta
 
MBygga skrev:
1m mellan hårda hinder eller 80cm mellan växter är nog för smalt för Worx och förmodligen för de andra också. Det går ju bort minst 30 cm per sida för gränstråden och i alla fall Worx har svårt att hantera en 40 cm längre passage har jag provat. Passagen på 80 cm klarar möjligen HQ med sin Guidelina. Ytan upp till höger blir egen zon men skall vara elektriskt förbunden med övriga delen.
Tack för svaren, passagen vid tujorna var 1.1meter, och 1.5 meter bakom bärbuskarna och 1.8 meter bakom vedboden, 80cm passagen (vid bärbuskarna) kan jag öka till c:a 1,5 meter.

Lutar nog åt en HQ ... ?

//Peter
 
Svårsökt forum så jag frågar. När maskinen känner sig trött så går den in i laddaren, displayen säger ca 32% och den börjar ladda. Sen slocknar displayen. Är det meningen att det ska funka så? Jag lyckas bara väcka den med on knappen och får då slå pinkoden.

Nu är min maskin helt ny och jag har inte direkt hunnit testa speciellt mycket. Ute på runda no 2 just nu efter en lyckad laddning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.