Hej. Tak for snabt svar.

Jeg har et par spørgsmål mere.

1: Hvor bredt område behøver den for at kunne vende. Jeg har en græsgang som bliver smallere og smallere og ender omkring 70 cm. i brede. Kan den vende for enden af den eller hvor bredt område behøver den. ?

2:

Jeg har læst at maskinen godt kan køre ind over terasse flise område. Jeg har et smalt område hvor der er omkring 60 cm. græs og så fliser. Jeg har tænkt at lægge de ene kabel på fliserne så den har plads nok til at køre igennem passagen. Skal kablet lægge oven på fliserne eller kan man godt grave det ned og lægge det lige under fliserne uden at den mister signal ? Nogle som har prøvet det.

På forhånd tak.

Mvh Tim
 
dktipe skrev:
Hej. Tak for snabt svar.

Jeg har et par spørgsmål mere.

1: Hvor bredt område behøver den for at kunne vende. Jeg har en græsgang som bliver smallere og smallere og ender omkring 70 cm. i brede. Kan den vende for enden af den eller hvor bredt område behøver den. ?

2:

Jeg har læst at maskinen godt kan køre ind over terasse flise område. Jeg har et smalt område hvor der er omkring 60 cm. græs og så fliser. Jeg har tænkt at lægge de ene kabel på fliserne så den har plads nok til at køre igennem passagen. Skal kablet lægge oven på fliserne eller kan man godt grave det ned og lægge det lige under fliserne uden at den mister signal ? Nogle som har prøvet det.

På forhånd tak.

Mvh Tim
1. Jag har en smal plats där min "M" vänder utan problem. Det är ca 60-70cm brett, men jag har avslutat det "runt" inte en rak linje.
 
dktipe skrev:
Hej. Tak for snabt svar.

Jeg har et par spørgsmål mere.

2:

Jeg har læst at maskinen godt kan køre ind over terasse flise område. Jeg har et smalt område hvor der er omkring 60 cm. græs og så fliser. Jeg har tænkt at lægge de ene kabel på fliserne så den har plads nok til at køre igennem passagen. Skal kablet lægge oven på fliserne eller kan man godt grave det ned og lægge det lige under fliserne uden at den mister signal ? Nogle som har prøvet det.

På forhånd tak.

Mvh Tim
Jag har läst att någon lyckats med att få signalen igenom 70mm betongplattor.
Prova på en kort sträcka.
 
Nu har grannen satt igång sin Bosch Indego, med följd att min LR vägrar gå ordentligt inom ett område på 10 m från grannens begränsningstråd, med ordentligt menar jag att LR ibland krockar med häcken som vi har mellan oss och ibland larmar för hjulmotor blockerad eller att den är utanför arbetsområdet, det verkar som om Indegon varierar pulser i kabeln för då kan LR gå hyfsat i 2 min. för att sedan bryta samman fullständigt, hade varit bra med programuppdateringen nu!!!!! om det överhuvudtaget kommer någon.

En sak är säkert jag kan inte rekommendera någon att köpa en LR som det är nu om man har grannar som kan tänkas köpa en robotgräsklippare (Indego)
 
  • Gilla
lindahl
  • Laddar…
Finns fler som haft detta problem. Dessa har löst detta med att indegon får köra på timer-inställning vissa tider på dygnet. O grannen till indegon får köra på resten av dygnet. Ganska självklart egentligen om man tänker efter... :) Lycka till med grannen....
 
  • Gilla
_dalkarl_
  • Laddar…
Tajkon skrev:
Finns fler som haft detta problem. Dessa har löst detta med att indegon får köra på timer-inställning vissa tider på dygnet. O grannen till indegon får köra på resten av dygnet. Ganska självklart egentligen om man tänker efter... :) Lycka till med grannen....
Grannen är det inga problem med, det är allt annat, min laddningsstation måste flyttas annars säger LR att den är utanför arbetsområdet eftersom det är innanför 8m:s radien till Indegon, det hade varit väldigt intressant att veta om det blir någon programuppdatering eller man ev. får använda LR:n som ankare till båten om fler grannar hoppar på och köper indego.
 
peternicklas
johan119 skrev:
Grannen är det inga problem med, det är allt annat, min laddningsstation måste flyttas annars säger LR att den är utanför arbetsområdet eftersom det är innanför 8m:s radien till Indegon, det hade varit väldigt intressant att veta om det blir någon programuppdatering eller man ev. får använda LR:n som ankare till båten om fler grannar hoppar på och köper indego.
Det arbetas med att få info från Positec på flera fronter. Ingenvet något idag men kommer det inte snart så är det MÅNGA som kommer att få problem. Jag har skrivit det innan men denna sommaren kommer det att bli mycket problem för många, bland annat jag. Funderar på att vänta och klippa med den vanliga klipparen tills man vet hur det blir.
 
johan119 skrev:
Grannen är det inga problem med, det är allt annat, min laddningsstation måste flyttas annars säger LR att den är utanför arbetsområdet eftersom det är innanför 8m:s radien till Indegon, det hade varit väldigt intressant att veta om det blir någon programuppdatering eller man ev. får använda LR:n som ankare till båten om fler grannar hoppar på och köper indego.
8 meters radien!? Vad är det för ny uppgift.
 
peternicklas
MBygga skrev:
8 meters radien!? Vad är det för ny uppgift.
När jag ringe Boschs support och frågade hur Bosch stör HQ så var deras info att Indegos laddstation ska stå minst 10 m. från annat märkes laddstation. Så den infon stämmer enligt Bosch.
 
peternicklas skrev:
När jag ringe Boschs support och frågade hur Bosch stör HQ så var deras info att Indegos laddstation ska stå minst 10 m. från annat märkes laddstation. Så den infon stämmer enligt Bosch.
Skickar Indegon ut någon radiosignal från laddstationen kanske, typlikt HQ fast starkare då?
 
peternicklas
MBygga skrev:
Skickar Indegon ut någon radiosignal från laddstationen kanske, typlikt HQ fast starkare då?
En ren gissning skulle vara att klippare och laddare komunicerar under det att den klipper efter sitt speciella mönster. "Ett avstånd på 15 meter eller mer bör absolut inte vara några problem för Indegon." var svaret från supporten. Känner en som fick en Indego som granne. Landroiden störs fortfarande på 8 m. avstånd från slingan.
 
MBygga skrev:
8 meters radien!? Vad är det för ny uppgift.
Min klippare vägrar att klippa närmare än 8 m från indegons kabel, har inget med laddningsstationen att göra, Indegons laddningsstation står 30 m från min kabel och 37 m från min laddningsstation
 
Min granne har ändrat sin kod till 3:e alternativet nu, fortfarande ingen skillnad
 
peternicklas skrev:
Det arbetas med att få info från Positec på flera fronter. Ingenvet något idag men kommer det inte snart så är det MÅNGA som kommer att få problem. Jag har skrivit det innan men denna sommaren kommer det att bli mycket problem för många, bland annat jag. Funderar på att vänta och klippa med den vanliga klipparen tills man vet hur det blir.
Kan inte ni som har kontaktuppgifter till Positec publicera dem så att alla vi som har problem kan kontakta dem så att det händer något?
 
Hej!
Köpte en LR förra veckan och är väl ganska nöjd så långt. Det är ju ingen HQ och man kanske får vad man betalar för... Men den ser ju tuff ut med sin orange färg när den far runt på gräsmattan. Klarar också backar bra, även i vått gräs vilket är ett stort plus.

Min tomt är nog lite komplicerad än jag trodde, L-formad där den långa delen sluttar uppåt. I den nedre delen finns en sandlåda i ytterhörnet och en studsmatta som flyttas runt lite, sen är det ett hallonland på ena sidan i långa delen den ska köra runt. Men det borde inte vara något problem egentligen. Problemet är att LR klipper snyggt och fint i den nedre delen och i undantagsfall tar den en sväng upp till toppen. Det blir mao inte klippt mer än några banor på långa delen i L:et medan den korta delen är nästan perfekt...

Nu funderar jag på att göra två slingor som jag sätter på timer. Ena dagen på det ena området och nästa på det andra. Det borde ju gå att fixa hyffsat enkelt med en veckotimer och något relä. Någon som har ett bra och enkelt tips på lämpliga prylar för detta ändamål?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.