Strega skrev:
Min klippare har en tendens att vilja mosa mina idegranar på väg till laddstationen :confused:, den tycks uppfatta öarna som idegranarna står på som begränsningsslingan (vilket iofs är logiskt). Problemet är att den fastnar där och fortsätter runt runt... Har sett något skrivet om detta förut, ett förslag om att lämna 10 cm öppning. Men varför står det inget i manualen om detta? Snurrar den ett visst antal varv innan den går över och letar efter stora sllingan?
Det här händer bara om den råkar vara på väg mot öarna, och märkligt nog gäller det inte alla öar... Jag ska fortsätta att testa hur den reagerar i olika lägen och se om jag själv kommer på något...
Egentligen skall den lämna en ö efter drygt ett varv, min gör alltid det men jag vet att någon hade problemet med att den inte lämnade slingan för en tid sen. Kommer inte ihåg åtgärden. Sök i ämnet längst upp på sidan så kanske du hittar.
 
  • Gilla
Strega
  • Laddar…
Nu har ni chansen igen!!


Clas Ohlson 7995 -15% idag 25/6 = 6976kr

Jem o fix alltså 5437kr

kf63gm.png
 
Redigerat:
MBygga skrev:
Häng på en vikt bak på ca. 1 kg så kanar den mindre eller inte alls, mycket enklare än att fylla ut ;)
Jag hängde min vikt för långt bak, dvs för lång hävarm, då stegrade den i uppförsbacken...
 
Nicke Nyfiken
Strega skrev:
Min klippare har en tendens att vilja mosa mina idegranar på väg till laddstationen :confused:, den tycks uppfatta öarna som idegranarna står på som begränsningsslingan (vilket iofs är logiskt). Problemet är att den fastnar där och fortsätter runt runt... Har sett något skrivet om detta förut, ett förslag om att lämna 10 cm öppning. Men varför står det inget i manualen om detta? Snurrar den ett visst antal varv innan den går över och letar efter stora sllingan?
Det här händer bara om den råkar vara på väg mot öarna, och märkligt nog gäller det inte alla öar... Jag ska fortsätta att testa hur den reagerar i olika lägen och se om jag själv kommer på något...
Intressant!

Bra för att klargöra:
När klipparen bestämt sig för att gå hem och ladda så kör den bara rakt fram tills den stöter på slingan och då hakar den på för att komma hem till laddstationen. Därför händer det att klipparen hakar på slingan runt en ö och börjar följa denna för att komma till laddstationen. Men efter ett drygt varv ska den förstå att den hamnat på en ö och då släppa slingan, göra en kraftig vänstersväng och börja söka efter slingan igen genom att bara gå rakt fram tills den stöter på slingan på nytt.

Jag har 12 öar och detta funkar runt alla mina öar utom en. På denna ö går den ofta drygt två varv innan den släpper slingan. Den fastnar alltså inte utan tar oftast bara ett extra varv innan den släpper slingan. Jag tror det beror på utformningen av ön. Det är en stor ö som är exakt kvadratisk med 90° hörn.


Strega, det är några saker jag inte förstår.

Även om den råkar vara på väg mot ön med ideygranarna när den börjar leta efter kanttråden, ska den inte mosa eller på annat sätt våldföra sig på det som finns på ön. Menar du att den kör över tråden och upp på ön när den söker laddstationen?

Vad innebär att lämna 10 cm öppning på en ö?

Uppfattar jag dig rätt att det bara är runt idegranarna som det är problem med att den fastnar?

Hur många varv har du låtit den köra? Och hur många varv kör den runt de andra öarna innan den släpper slingan?
 
Det här med procentuell ändring av klipptiden...

Idag hade min troligtvis hakat på linan för långt ifrån laddstationen för att hinna hem innan batteriet tagit slut, är det då dags att minska klipptiden med 10%?

IMG_20140624_210802.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bloodcarver skrev:
Det här med procentuell ändring av klipptiden...

Idag hade min troligtvis hakat på linan för långt ifrån laddstationen för att hinna hem innan batteriet tagit slut, är det då dags att minska klipptiden med 10%?

Nej, det funkar inte så. Det är inte klipptid utan ett fönster i vilket klupp har befogenhet att gå ut och klippa om den anser batteriet laddat nog.

Klipptiden är inklusive laddning så en klipptid på 1.5h får lika mycket klippt som en klipptid på 2.5h. I första exemplet klipper den hela tiden i andra klipper den för att sedan ladda sen vara nöjd.

Hepp!
 
Tror du att det finns någon bot för mitt problem?
 
peternicklas
Bloodcarver skrev:
Tror du att det finns någon bot för mitt problem?
Hur lång slinga har du?
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nicke Nyfiken skrev:
Intressant!

Bra för att klargöra:
När klipparen bestämt sig för att gå hem och ladda så kör den bara rakt fram tills den stöter på slingan och då hakar den på för att komma hem till laddstationen. Därför händer det att klipparen hakar på slingan runt en ö och börjar följa denna för att komma till laddstationen. Men efter ett drygt varv ska den förstå att den hamnat på en ö och då släppa slingan, göra en kraftig vänstersväng och börja söka efter slingan igen genom att bara gå rakt fram tills den stöter på slingan på nytt.

Jag har 12 öar och detta funkar runt alla mina öar utom en. På denna ö går den ofta drygt två varv innan den släpper slingan. Den fastnar alltså inte utan tar oftast bara ett extra varv innan den släpper slingan. Jag tror det beror på utformningen av ön. Det är en stor ö som är exakt kvadratisk med 90° hörn.


Strega, det är några saker jag inte förstår.

Även om den råkar vara på väg mot ön med ideygranarna när den börjar leta efter kanttråden, ska den inte mosa eller på annat sätt våldföra sig på det som finns på ön. Menar du att den kör över tråden och upp på ön när den söker laddstationen?

Vad innebär att lämna 10 cm öppning på en ö?

Uppfattar jag dig rätt att det bara är runt idegranarna som det är problem med att den fastnar?

Hur många varv har du låtit den köra? Och hur många varv kör den runt de andra öarna innan den släpper slingan?
Har inte låtit den köra mer än ett varv, nej den går inte över ön, det är jag som låtit slingan ligga nära. Samma problem vid små frukträd. Lämnar man 10 cm mellan slingorna ut till ön fortsätter den inte runt utan lämnar ön. Jag testade att avsluta som spetsen på ett V mot så rundar den inte ön när den följer huvudslingan på väg till laddbasen!

Edit: jag lade till en bild, jag tror att det går bättre om jag låter ön bli rundare, större blir den i vilket fall, och till slut kanske lika bra att lämna området oklippt ...( fungerar så bra utom när den ska hem och råkar vara just där, typ en gång i veckan...)
 
Redigerat:
finns det någon kabel som har högre signalstyrka en standard?? Mon tanke var att den ska vara starkare en Husqvarnas och på så sett inte störas av grannens klippare..
 
peternicklas skrev:
Hur lång slinga har du?
ca 250m
 
peternicklas
Bloodcarver skrev:
ca 250m
Är det totalt eller bara ytterslingan? Jag har 275 m. totalt och kanske 210 m. i ytterslingan. Det jag tror har hänt är att den tappat slingan och fått börja om, d.v.a. den kasnke har gått 1,5 slinga innan den stannade. Följ den när den går hem och kolla så att den inte gör några konstigheter utmed slingan.
Mvh
 
Nicke Nyfiken
Martin84 skrev:
finns det någon kabel som har högre signalstyrka en standard?? Mon tanke var att den ska vara starkare en Husqvarnas och på så sett inte störas av grannens klippare..
Det är inte kabeln som genererar signalen. Den leder bara signalen som laddbasen genererar. Så att byta kabel påverkar inte signalstyrkan. Däremot så kan signalen försvagas om kabeln är dålig eller har dåliga skarvar. Det är också väldigt viktigt att det är rent och fint på kablarna där de kopplas in i laddbasen. God elektrisk kontakt är grundläggande för att få en bra signal.

Har du provat att mäta upp slingan?
 
Någon som vet vart man kan köpa begränsningskabel? Original kostade en bra slant för 200m. Skulle dra upp min kabel idag då vi bygger ut våran altan, men den hade sjunkit så djupt och satt som sten på vissa ställen vilket resulterade i att den drogs av. Funderar nu på att dra om hela slingan med ny kabel istället. Det spelar väl ingen roll om den gamla sitter kvar strömlös i marken?
 
Nicke Nyfiken
Strega skrev:
[bild]

Har inte låtit den köra mer än ett varv, nej den går inte över ön, det är jag som låtit slingan ligga nära. Samma problem vid små frukträd. Lämnar man 10 cm mellan slingorna ut till ön fortsätter den inte runt utan lämnar ön. Jag testade att avsluta som spetsen på ett V mot så rundar den inte ön när den följer huvudslingan på väg till laddbasen!

Edit: jag lade till en bild, jag tror att det går bättre om jag låter ön bli rundare, större blir den i vilket fall, och till slut kanske lika bra att lämna området oklippt ...( fungerar så bra utom när den ska hem och råkar vara just där, typ en gång i veckan...)
Okej, då fattar jag. Det är alltså inget problem eller fel på klipparen, utan det beror på att du medvetet lagt slingan för nära växterna. Och det har aldrig varit ett problem att klipparen kör varv efter varv runt ön, vilket jag uppfattade det som och troligtvis även MBygga gjorde.

Om man lämnar 10 cm mellan slingorna så har man inte skapat en ö utan en halvö. Då blir det precis som du säger att klipparen lämnar ön utan att köra runt hela ön eftersom det i praktiken inte finns någon ö att köra runt. Men att lägga slingan så innebär också att klipparen kommer att åka ut och runda hela halvön när den är på väg hem fast den hittat ytterslingan långt innan den kommit fram till (halv)ön.

Visst går det att avhjälpa med att dra slingan som ett V som du beskriver men då blir inte gräset klippt där. Varför lägger du inte slingan som manualen föreskriver och gör två riktiga öar runt dina idegranar? Då kommer klipparen varken att fastna eller försöka mosa dina växter.
 
Redigerat:
  • Gilla
Strega
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.