Nilfons skrev:
Du menar med din röda linje att den inte skall runt till höger varje gång utan även över markstenen?
Javisst! Du vinner ju en perfekt robottomt på det och slipper även en del kantklippning längs markstenens kanter. Notera att min linje även har avståndet mot kanten inräknat, jag hade alltså låtit halva klipparen gå uppe på markstenen för att få hela kanten klippt fint och prydligt
 
Nicke Nyfiken
Nilfons skrev:
:)
Markstenen är i nivå med gräsmattan och jag skulle väl säga att gången till höger är från häckkant till altankant mot huset, ca 75 cm på det smalaste stället.
Är markstenen i nivå med gräset finns det ingen anledning att försöka få klipparen att gå igenom den smala passagen till höger om huset hela tiden. Henke2's rekommendation är klockren. Möjligen kan man göra en ö av huset, men det är en smaksak.

Den som rekommenderat en Husqvarna till dig vet tydligen något som inte Husqvarna vet. Enligt manualen för automower 305/308 så ska en passage som den till höger om ditt hus ha minst 1,5 - 2 meters bredd för att det ska fungera problemfritt.

Guidekabel är bra men det är inte lösningen på alla världens robotgräsklipparproblem ;)
 
Någon mer som har problem runt öar??
Har en 2014 worx landroid 2 M.. Men den vägrar klippa närmare än ca 1 meter från begränsningskabeln på öar, går jättebra på kanten av tomten men just öar verkar det som att den är mera känslig för slingan!!
Vad kan detta bero på
 
Hej,

Worx Landroid M kostar 7995 kr på clas ohlsson. Köper man rabatthäftet "Restaurangchansen", exempelvis för Jönköping eller Örebro, vilket alla kan göra genom att beställa från internet mot en kostnad på 230 kr, får man bla. tillgång till rabattkuponger på 20% från clas ohlsson.
Priset på Landroid blir då 6396 kr. Detta är lägre än jem & fixs pris på 6995 kr.

Kan man då utnyttja jem & fixs prisgaranti, och på så vis få priset sänkt med ytterligare 20%, ner till ett slutpris på 5117 kr hos jem & fix? Vad tror ni? Någon som prövat?

http://www.jemfix.se/om-jem-fix/prisgaranti.aspx
 
  • Gilla
Henke2
  • Laddar…
hakus skrev:
Hej,

Worx Landroid M kostar 7995 kr på clas ohlsson. Köper man rabatthäftet "Restaurangchansen", exempelvis för Jönköping eller Örebro, vilket alla kan göra genom att beställa från internet mot en kostnad på 230 kr, får man bla. tillgång till rabattkuponger på 20% från clas ohlsson.
Priset på Landroid blir då 6396 kr. Detta är lägre än jem & fixs pris på 6995 kr.

Kan man då utnyttja jem & fixs prisgaranti, och på så vis få priset sänkt med ytterligare 20%, ner till ett slutpris på 5117 kr hos jem & fix? Vad tror ni? Någon som prövat?

[länk]
Ja det går. Men jem o fix är bara hyvens prickar på pappret och obildade expediter försöker sitt yttersta för att du skall misslyckas. Eller är dem ytterst bildade i konsten att skylla ifrån sig och verka helt ansvarsbefriade, jag kan faktiskt ha fel där om bildningen. Jag talade med deras chef i telefon och föreslog att man skulle addera en rad eller två i sin prisgaranti bara för att friskriva sig från jobbiga typer som oss prisjägare, men det har dem inte gjort. Så skyll sig själva :)

Dem skickar på löpande band ut reklamblad med pris på 77xxKr och i butik 6995?! dubbelspel för att undvika prisgarantin tror jag.

Nyckelordet är att alla skall kunna ta del av det - det kan alla.
Det skall inte vara ställt till en person - det är det inte.
Det skall finnas i fysiska butiker - det gör det.

möjligtvis blir det 7995+230-20%-20% dvs 5264kr.

Jag köpte min för 5096kr med en liknande metod.

Eller gör du som en stor människa och betalar 7995 och inte jiddrar om småsummor. (ja det var ett försök till humor)
 
  • Gilla
hakus
  • Laddar…
peternicklas
Nicke Nyfiken skrev:
Är markstenen i nivå med gräset finns det ingen anledning att försöka få klipparen att gå igenom den smala passagen till höger om huset hela tiden. Henke2's rekommendation är klockren. Möjligen kan man göra en ö av huset, men det är en smaksak.

Den som rekommenderat en Husqvarna till dig vet tydligen något som inte Husqvarna vet. Enligt manualen för automower 305/308 så ska en passage som den till höger om ditt hus ha minst 1,5 - 2 meters bredd för att det ska fungera problemfritt.

Guidekabel är bra men det är inte lösningen på alla världens robotgräsklipparproblem ;)
Göra en ö runt huset är ingen bra lösning. Hakar den på ön vid hemgång så kommer den att tömma batteriet innan den når laddstationen. Om du endast har 75 cm. mellan hus och häck så blir det endast runt 25 cm. kvar för klipparen att passera igenom, det är för lite. Jag hade skippat att klippa denna smala remsa och fortsatt med slingan runt huset i stället.
 
gustafssonpeter skrev:
Någon mer som har problem runt öar??
Har en 2014 worx landroid 2 M.. Men den vägrar klippa närmare än ca 1 meter från begränsningskabeln på öar, går jättebra på kanten av tomten men just öar verkar det som att den är mera känslig för slingan!!
Vad kan detta bero på

Låter som om någonting är fel.

Vi har tidigare i tråden konstaterat att metallprylar kan orsaka fenomen likt detta. Vad har du ringat in?

Går kabeln åt rätt håll hela vägen utan att korsas?
 
peternicklas
gustafssonpeter skrev:
Någon mer som har problem runt öar??
Har en 2014 worx landroid 2 M.. Men den vägrar klippa närmare än ca 1 meter från begränsningskabeln på öar, går jättebra på kanten av tomten men just öar verkar det som att den är mera känslig för slingan!!
Vad kan detta bero på
Gör en skiss på din ö med avstånd samt saker som finns i närheten vilka kan störa slingan.
Kolla även så att slinga går på rätt håll runt ön. Det gör den om kablen inte korsas då den går från huvudslingan ut till din ö.
 
Redigerat:
öar.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inte den snyggaste bilden kanske ;)
Vad menar du med rätt hål.. Menar du att den inte får korsa den andra kabeln när den går tillbaka till slingan eller?
 
fick tillbaka min från servicestället idag...nya uppgraderingen...Funkar skit...går inte alls lika mjukt från gränstråden när den klipper. Går mot tråden, vänder upp för att sedan backa och ibland backar den utanför slingan..Dom böt kretskort och sensor..Nu kör den fast och får hjulmotor blockerad där
den gått klockrent förut!!

jag ska kräva pengarna tillbaka!
 
Nilfons skrev:
Hej,

Har kollat lite på en Landroid, men är osäker på att den klarar min tomt. Har fått tipset att skaffa en HQ/Gardena istället med guidekabel, för att den skall hitta runt till baksidan via gången till höger. Vad tror ni experter, skulle en Landroid kunna fixa min tomt?

[bild]
Min tomt ser likadan ut som din, fast jag har ca 2 meter brett åt höger på din bild. Det fungerar iaf hur bra som helst. Klipper lika bra fram som baksida
 
peternicklas
gustafssonpeter skrev:
[bild]

Inte den snyggaste bilden kanske ;)
Vad menar du med rätt hål.. Menar du att den inte får korsa den andra kabeln när den går tillbaka till slingan eller?
Se på bilden. Kablarna får inte korsa varandra. slinga.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pool? mycket järn, kan detta påverka?
Kan du prova med att lyfta bort slingan från poolen och bara lägga kablarna intill varandra rakt ut på gräset och klamra dem. Du ska försöka att lägga kablarna bort från poolen.
 
Slingan går inte runt poolen, bara runt rabatterna.. Poolen får den "krocka" sig runt så att säga.
Det kan dock hända att jag dragit slingan vi öarna så trådarna korsar varandra vid utgången tillbaka till slingan.
Ska kolla detta imorgon. Tack så länge
 
Martin84 skrev:
fick tillbaka min från servicestället idag...nya uppgraderingen...Funkar skit...går inte alls lika mjukt från gränstråden när den klipper. Går mot tråden, vänder upp för att sedan backa och ibland backar den utanför slingan..Dom böt kretskort och sensor..Nu kör den fast och får hjulmotor blockerad där
den gått klockrent förut!!

jag ska kräva pengarna tillbaka!
får se om jag får tillbaka min snart om den beter sig likadant :-/
 
Martin84 skrev:
fick tillbaka min från servicestället idag...nya uppgraderingen...Funkar skit...går inte alls lika mjukt från gränstråden när den klipper. Går mot tråden, vänder upp för att sedan backa och ibland backar den utanför slingan..Dom böt kretskort och sensor..Nu kör den fast och får hjulmotor blockerad där
den gått klockrent förut!!

jag ska kräva pengarna tillbaka!
0.5 innan 0.6 nu?

Gör gärna en video :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.