Är man en väldigt liten firma, så kan ju det vara fallet, det håller jag med om. Höftningen är inte ens godtagbar skulle jag säga :)

Danne031 skrev:
Alltså jag menar att en sådan kabel beställer man en stump av den dagen man tittat på ett jobb. Man köper inte 50m och tar med sig om det går åt 7, då köper man 7m.

Sedan låter det ju såklart väldigt illa höftat på en sån dyring om den nu är MAX 3m som sägs.
 
Eh? Innan du åker ut på jobb, så har du förhoppningsvis ett hum om vad du kan behöva ha med dig, eller åker du och tittar på dina jobb efter du har fått en arbetsorder och först där efter åker du och hämtar material? Lär ju knappast vart en överraskning att han skulle koppla in en spis? :O

Patrik_Hed skrev:
Anledningen till att en kabeltyp är ovanlig är för att den används väldigt sällan. Saker som används väldigt sällan kan man ju inte ha med sig. Då skulle inget få plats i en servicebil.

//Patrik
 
Rrrrr skrev:
Tja.. 2m spill på en sträcka av 3m är väl lite i överkant.. I ena änden borde man inte få något spill alls..
Jo, i och för sig när det är en så kort sträcka och en dyr kabel så man man ju räkna lite noggrannare, men i vanliga fall. :D

//Patrik
 
Vi är 60+ på firman varav ~10 kör service och vi har inte 5g4 liggande på lagret ;)
 
Polyester skrev:
Eh? Innan du åker ut på jobb, så har du förhoppningsvis ett hum om vad du kan behöva ha med dig, eller åker du och tittar på dina jobb efter du har fått en arbetsorder och först där efter åker du och hämtar material? Lär ju knappast vart en överraskning att han skulle koppla in en spis? :O
'Koppla in en spis' kan vara allt ifrån 3G1.5 till 5G6.

Självklart får man först ordern, åker och tittar och räknar material, åker och handlar, åker ut utför jobbet.
 
Polyester skrev:
Eh? Innan du åker ut på jobb, så har du förhoppningsvis ett hum om vad du kan behöva ha med dig, eller åker du och tittar på dina jobb efter du har fått en arbetsorder och först där efter åker du och hämtar material? Lär ju knappast vart en överraskning att han skulle koppla in en spis? :O
En del kunder är inte världsbäst på att beställa. En kollega fick en arbetsorder förut med arbetsbeskrivning "behöver hjälp av elektriker". Lätt att veta vad man ska ta med sig?

Skulle det stå "koppla in spis" på en arbetsorder så skulle jag ta med en 2.5 kvadratare.

//Patrik
 
Danne031 skrev:
'Koppla in en spis' kan vara allt ifrån 3G1.5 till 5G6.

Självklart får man först ordern, åker och tittar och räknar material, åker och handlar, åker ut utför jobbet.
I vilka hem behöver man 5G6 till en spis? Hur ser den spisen ut? :rolleyes:
 
Ligger ju kanske lite i ert intresse också? :)
Kommunicera? Du ringer förmodligen och kollar så kunden är hemma innan du åker? Passa på att fråga lite själv? I stället för att "tro" att du behöver "det".

Inte konstigt att en del kunder tycker att hantverkare "saltar" och tar för mycket betalat.Och ja, vet att kunder ofta inte är så lätta att ha och göra med. Sen är det lätt för dom att skylla på hantverkaren, trots att de själva har varit otydliga och orsakat extra jobb. ;)

Aja, dags för "fredagsmys" och en bärs, hoppas ni får en trevlig helg efter alla bataljer med otydliga kunder.

Patrik_Hed skrev:
En del kunder är inte världsbäst på att beställa. En kollega fick en arbetsorder förut med arbetsbeskrivning "behöver hjälp av elektriker". Lätt att veta vad man ska ta med sig?

Skulle det stå "koppla in spis" på en arbetsorder så skulle jag ta med en 2.5 kvadratare.

//Patrik
 
Ok, vi jobbar inte riktigt så, men antar att alla sätt är bra utom de dåliga.
Vi har det "vanligaste" i lager, vi kollar arbetsordern, ringer och kollar så kunden är hemma, passar på att höra lite extra vad som ska göra, försöker få med oss den som kan behövas och utför jobbet. Självklart kan det bli nån extra resa, men oftast slipper vi det.

Måste bara fråga, får era kunder stå för kalaset, resa till leverantör och även tiden?

Danne031 skrev:
'Koppla in en spis' kan vara allt ifrån 3G1.5 till 5G6.

Självklart får man först ordern, åker och tittar och räknar material, åker och handlar, åker ut utför jobbet.
 
stilofunk skrev:
I vilka hem behöver man 5G6 till en spis? Hur ser den spisen ut? :rolleyes:
Ja det var ett extremförslag för att få max tryck på mitt påstående :p kunden kanske behöver uppgradera servisen samtidigt.

Polyester skrev:
Måste bara fråga, får era kunder stå för kalaset, resa till leverantör och även tiden?
Ja, när ska vi annars handla, på fritiden?
Nu har ju vi det rätt bra i Göteborg, i större delen av stan finns en grossist inom 5-10 minuter, så man blir borta kanske en halvtimma.
 
stilofunk skrev:
I vilka hem behöver man 5G6 till en spis? Hur ser den spisen ut? :rolleyes:
Hemma hos mej.. hällen drar 20 A och kabeln ligger och svettas under ett värmegolv.
 
Har du inte 2 faser som andra hällar? Den kan väl inte kräva 2 x 20A?
 
Polyester skrev:
Sen när är det vedertaget att höfta längden på firman? i stället för att ta med sig en kabelförpackning med större mängd? Absurt att kunna debitera nästan dubbla längden, visst, om man drar fk, så blir det ju en del extra, men Rkk till spisen från uttaget... 3 vs 5 m.

Om nu elektrikern som utförde jobbet sa att det skulle hamna på närmre 9000, så är det ju ändå skumt att det landar på över 15000kr

Hur pass uppspeccad är fakturan Spasm?
fakturan är mycket tydligt specad.. sedan att man kan köpa materialet på clas för 2175:- och att firman tog 5794:- är ju inget man kan göra något åt..
248:- + moms är vad jag fick betala för varje vita plast-eluttag.. detta har jag också fått 30% rabatt på.. :I
 
Redigerat:
Ungefär 2 x 20 A, har för mej att det var 7,5 kW maxeffekt.

Den tredje fasen får bli reserv till drinkmixern på 6 hästar.. :cool:
 
RIng till elfirman och på peka dom eventuella felen i stället.

Det kan vara så att bläcket runnit, eller att det blivit ett mindre fel.

typ, kolla med den som skickade fakturan direkt, vänta inte. firman förstår nog dig, eller så förklara dom hur det fungerar.

/Lycka till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.