RobZombie skrev:
Vår tid på jorden är begränsad. Använd den med sunt förnuft.

För egen del tar fru, barn och företaget merparten av min tid så det lilla jag får över spenderar jag gärna på annat än att hålla på med renovering till mig själv och betalar helst någon annan för att utföra "mitt jobb" här hemma. :)
Just för att tiden är begränsad gäller det att använda den till nåt kul, är man chef utan övertidsersättning (jorå hyfsad lön) är det kul att renovera hus, speciellt när man gör det ihop med frun å släkten. :cool:
 
vi är fattiga arbetande småbarns föräldrar, med ONT om tid,men vill ändå bli rikare på kunskp, allt går ju inte mäta i pengar :p

fast ibland hade det varit gott med lite fritid... men näääää
 
Detta är en tråd för mej och min man som precis har kommit framtill att en renovering och utbyggnad av badrum kommer till kritan i år.

Tänkte på det där som TS sa om att regla fallet-golvspånskiva-golvvärme-flytspakla-klinker. Går detta? Annars var förslaget med puttekula inte så pjokigt.

Vi funderar också på att ha bröstpanel av pärlspont i hela badrummet utom dusch. Så alltså har vi tänkt att ha det vid badkaret också. Målar man bara med färg till för våtutrymme borde väl detta gå? Det är ju inte som man ska stå och spruta vatten på väggen i ett badkar som man gör i en dusch. (eller? =P).

Sen tänkte jag slå ett litet slag för vinyltapeten i badrummet. Ska man ha tätskikt under?

Ska man har våtrumsskiva i hela badrummet eller räcker det med att bara ha det vid duschen?

Jag har också många frågor. Och är en glad amatör med en händig man, trots att vissa av mina frågor kan vara allmänbildning så vill jag ändå ha ett svar.

Sen vad det gäller att leja ut arbete för att spendera mer tid med familjen. Både jag och min man är överens om att vi ska göra så mycket som möjligt själva (som vi får). För det finns inget som boostar självförtroendet så mycket än en komplimang över ett bra bygge man själv har gjort i sitt egna hus. (Kanske ska tillägga att de ända barnen vi har är tre busiga katter).

Tjolahopp alla glada!
 
cederbusch skrev:
Men bara för att vara tydlig, det går väl inte att spruta vatten PÅ den här färgen som med kakel med tätskikt under? Dvs, det fungerar bra när man har duschkabin och annat som styr vattnet dit man vill.
Jodå, våtrumsfärgsystemet är ett fullgott tätskikt som är godkänt även i dusch, här måste det dock förstärkas med väv.
 
hursomhelst skrev:
hur många lager ska man ha våtrumsfärg??
Läs på lite i de olika branschreglerna, t.ex. BKRs för kakel eller MVK för våtrumsfärg. Där står allt om hur man gör för att det ska bli rätt.
 
frhe skrev:
Läs på lite i de olika branschreglerna, t.ex. BKRs för kakel eller MVK för våtrumsfärg. Där står allt om hur man gör för att det ska bli rätt.

tack för tipset, det gillar jag d^_^b men, har du nån länk eller nåt till vart man kan hitta detta??

Fram tills jag hittar det, kankse det finns som som kan svara, måste man ha väv överallt, eller bara då i duschen??

T3ZZ- Kul att vi har samma planer, ska vi följas åt :) ?? Dela med oss av våra idéer??
När ska ni börja?
Själva vet vi inte när, måste tillägsisolera iår med, sen måste all jäklans ved in med :p
 
Jag vill säga lite om det där med tiden - i vår badrums renovering byggdes badrummet större och 2 väggar revs, så det projektet innebar även att 2 angränsade utrymmen var tvugna att ytskickts renoveras, utöver det byttes hela elnätet på övervåningen och det gjordes stambyte samt ett nytt trappräcke - så det var betydligt mer än att bara riva ett gammalt badrum o stoppa in tätskickt samt kakel o klinker.

Vi hade ett kul samarbete med VVS o el killarna som bara skulle installera det nya medans vi fick riva och förebereda så att dom skulle ha ett enkelt o snabbt jobb. Vi jobbade tillsammans och jag lärde mig massor.

Avslutningsvis om man tittar på den ekonomiska aspekten så tjänar jag ca 125 kronor efter skatt o så eftersom jobbet upskattas att ta kanske 100h gjort av proffs som tar kanske 500 i timmen är det ju så gott som break even (detta var innan ROT), fast med den fördelen att innan kunde jag ingenting om något och nu är man en hemmapular-ninja med makita vertyg som bara blir snabbare o snabbare o inte rädd för nått, nästan iaf ;)

Men så här i retrospekt vore det kanske mer lämpligt att börja med något enklare än ett badrum - men vi hade inget val då det såg ut som skit :)
 
hursomhelst skrev:
tack för tipset, det gillar jag d^_^b men, har du nån länk eller nåt till vart man kan hitta detta??

Fram tills jag hittar det, kankse det finns som som kan svara, måste man ha väv överallt, eller bara då i duschen??

T3ZZ- Kul att vi har samma planer, ska vi följas åt :) ?? Dela med oss av våra idéer??
När ska ni börja?
Själva vet vi inte när, måste tillägsisolera iår med, sen måste all jäklans ved in med :p
Vi ska väl börja närsom helst. Vi har ett avlopp som sprungit läck så det blir ett måste att fixa badrummet så då tänkte vi att det är lika bra att göra det som som vill med en gång. =)
Än så länge vet jag inte vad som kommer hända med badrummet. Ska flytta badrummet? Ha kvar det i samma storlek som nu? Flytta tvättstuga hit? Flyttas tvättstuga måste vi flytta badrummet då storleken på rummet inte har plats för både badkar och tvättmaskin. (Vi vill inte duscha i badkaret).
Jag undrar om det gäller samma sak med tvättstuga som det gör i ett badrum, alltså att man måste ha den cementbaserade skivan eller går det bra med vanlig gips?

Toppen på isberget är att vi håller på att renovera köket och så får vi en avloppsläcka i badrummet :(. Ingen rast och ingen ro på torpet.
 
Hej
ang den vanliga gipsskivan har jag hört att det ska komma nya normer nu, att man bara ska behöva ha den där det bli riktigt blött, så som dusch och badkar och 1 m runt ikring... är inte helt säker, men min brors snickare hade sagt detta..

MEN i en tvättstuga krävs det bara att golvet är vattentåligt (VT) och ca 5 cm upp på vägg, medans väggarna räcker att de är vattenavvisande (VA)

Men lita inte på det jag skriver utan detta är som jag har läst mig till, alltså så som jag har uppfattat reglerna..

Jag har en fråga...
Ang träpanel i badrum, man skulle ju ha tätskikt BAKOM panelen, likt det man har vid klinker, sedan målas med våtrumsfärg som är som ett våtskikt isig..

MEN om man har tätskikt BAKOM träpanel, hur ska du fästa träpanelen i väggen UTAN att perforera tätskitet med sisådär 400 spikhål??????

Och hur många lager våtrumsfärg måste man måla? Väv överallt??
 
hursomhelst skrev:
men pratade med min bror som då precis gjort ett badrum med dusch och badkar, hans snickare har inte flytspacklat någe, han har byggt upp fall med golvreglarna istället, kan man inte det?? Får man inte det?
Det är ganska imponerade att få till ett fall med bara golvreglarna, med tanke på att allt skall ner i en och samma punkt, det går ju men frågan är om det är lättare än att flyta, det blir minst 4 tårtbitar som skall passas ihop runt golvbrunnen och få till rätt fall på...

Tror inte det är ett krav att man flytspacklar om du inte skall ha klinkers på golvet. Skall du ha det så bör du flytspackla så du inte klinkar direkt på golvspånet för det är ju inte ett stumt material utan rör på sig och då kommer fogar och sådant spricka.
 
hursomhelst skrev:
MEN i en tvättstuga krävs det bara att golvet är vattentåligt (VT) och ca 5 cm upp på vägg, medans väggarna räcker att de är vattenavvisande (VA)
Det stämmer att i en tvättstuga så skall du ha tättskiktet 5 cm upp på väggen, men den väggen behöver inte ens vara vattenavvisande, det är helt okej med en vanlig gipsskiva där, det är iallafall vad jag har fått berättat och det låter klokt eftersom man inte vattenbegjuter dessa väggar.

Angående tvättstugan så måste du ha fall runt golvbrunnen och där det vattenbegjuts, medans resten av tvättstugan kan ha plant golv, men du får inte ha bakfall någonstans. Dessutom så skall tättskiktet på upp på trösklen så att det är minst 2 cm från golvbrunnen och där tättskiktet slutar på socklen. Och så måste brunnen vara 20 cm från närmsta vägg om man inte köper en speciell brun.
 
ang flyt spackla bara för man har klinkers...

vi har haft en snickare här som gjort golven i övriga huset...

han har INTEflytspacklat på något av våra schiffergolv (vilket måste kunna likställas med klinger, enda skillnaden att de är dubbelt så tjocka och äkta sten och grymt ojämna ;-))
Han har reglat knappa cc 30, på med gles, i med golvvärmeslang i alu-plåtar, på med lim och över det golvgips, allt enligt golvförsäljarens rekomendationer.. Detta med limmet va helt nytt för min snickare då han tillämpat de gamla metoderna, vilket jag med tycker låter bättre, men vår golvförsäljare, ringde till och med till tillverkarna och frågade, och även dessa sa det va en korrekt läggning...
nu börjar jag bli nervös...
 
hursomhelst skrev:
Ang träpanel i badrum, man skulle ju ha tätskikt BAKOM panelen, likt det man har vid klinker, sedan målas med våtrumsfärg som är som ett våtskikt isig..

MEN om man har tätskikt BAKOM träpanel, hur ska du fästa träpanelen i väggen UTAN att perforera tätskitet med sisådär 400 spikhål??????
Man kan ju limma dit panelen om inte annat, hitta en panel som är slät på baksidan eller paneler som är gjorda av mdf ist för brädor, de borde ju inte ha samma tendens att vrida sig vid olika fuktighet som vanligt virke.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.