Nu när det är neråt -25 ute ger pumpen inte så värst mycket värme men det är i alla fall acceptabel varmt för att vara där och skruva. I helgen har en isklump på 4 hjul delat rum med pärlan men klumpen blev fort isfri och torr.
 
okej, låter bra det.. kommer inhandla en coolix från jula för att få underhållsvärme i garaget..

funkar det bra om man vill brassa på lite extra värme?
 
kickassford skrev:
okej, låter bra det.. kommer inhandla en coolix från jula för att få underhållsvärme i garaget..

funkar det bra om man vill brassa på lite extra värme?
Det var inga problem dra på extra värme så länge det inte var kallare än -15 eller så men nu när det är -23 ger inte pumpen så mycket. Ska du ha +18 då behövs en extra direktverkande värmekälla.
 
kaj_78 skrev:
Ni som har köpt jula-coolix pump, kan ni ställa ner eran pump lägre än 17grader?
anledningen till att jag frågar är att jag oxå köpte en sån pump förra året, men den
går ej att ställa ner lägre än 17 grader. har den i garaget, behöver ej ha 17 grader där hela tiden!
Nu är Coolixen uppdaterad så den har underhållsvärme +8 °C
http://www.jula.se/luftvarmepump-3520-w-128080
 
Skall man täppa ventilerna när man använder värmepump i garaget? Jag har två ventiler i nock på båda kortsidorna av garaget som inte gör så mycket nytta (tror jag).
 
En liten lägesrapport från mig.Inte en positiv sådan.Jag måste ha minst +13 inne i garaget för att få pumpen att funka överhuvudtaget.Blir det kallare så stänger den ner sig.Står bara och fisbläser, knappt så man känner det när man har handen 20 cm framför innedelen.Det märkliga är att när jag ställer den på underhållsvärme så funkar den som den ska.Så jag får bara ca +8/9 grader i verkstaden.Nu får jag köra med 5Kw byggfläkt för att få upp tempen vilket blir väldigt billigt.Detta hade jag inte tänkt mig direkt. / Mats
 
Mikael_L
anrobe skrev:
Skall man täppa ventilerna när man använder värmepump i garaget? Jag har två ventiler i nock på båda kortsidorna av garaget som inte gör så mycket nytta (tror jag).
Kan du inte testa lite.
Köp en billig temperatur/hygrometer. Gärna med min/max-minne.
Jag tror det finns att hitta för 100-200:- nåt.
Prova med olika uppvärmningar och öppna/stängda ventiler och dra din egna slutsatser.

Tänk också på att ventilerna även har uppgiften att vädra bort avgaser, koldioxid vi andas ut, lösningsmedelångor osv osv. Så det är kanske inte klokt att stänga av all ventilation.
 
Jo, visst kan jag testa... dock skall jag bygga innertak och isolera där och ha "kallvind" på resten av garaget mot nock där ventilerna sitter.

Sen sätter jag värme pumpen precis under innertaket så slipper jag elda för kråkorna...

Men jag tror jag sätter en ventil nedtill i ena ändan och en ventil mot inntertaket i andra ändan. Det borde göra susen.
 
Mikael_L
Jadåså. Då skulle jag också helt enkelt sätta upp taket och därigenom få två gavelventilationer på kallvinden och en nertill och en upptill i själva garaget.
Det låter liksom som standardlösningen, tycker jag.

Sen kan man ju fila på det lite. Prova att minska öppningarna lite i garageventilatione. Då värmepumpen troligen gör det torrare där inne behöver du antagligen inte mer ventilation än att att du byter ut tråkig och ohälsosam luft, allt annat är energislöseri.
Samma på vinden, den får du hålla koll på lite. Får du hög rH där och det börjar komma svartmögel får du antingen öka eller minska ventilationen.

Öka om det beror på fukt som kommer utifrån (men då är det kanske läckage som egentligen ska åtgärdas), eller innifrån, dvs ingen ångspärr.
Minska vent om det är för kallt och därmed för högt rH på kallvinden.
Varmvind är ju också ett alternativ, men det skulle helst gjorts redan då det byggdes isåfall.
 
alfamats: du menar att du inte får upp mer än 8-9 grader (FP-läge?) om det väl gått under 13 en gång?
vad är tempen ute?
det är väl problem att få till avfrostningen som det ska iom att den använder energin i inneluften för detta, och då kan den inte gå fullt. frågan är hur den löser det i FP-läge ...
lite trist isf då tanken lite är att kunna värma upp snabbt från FP-läge om man ska hålla på lite mer där ute. fast huvudanledningen är ju att spara slantar som ju även de värmer lite, och jag har aldrig mer än 8 grader i garaget under vintern i nuläget och det funkar fint.
 
.Underhållsvärmen funkar som det ska.Men det är nar man sätter på heat läget som pumpen måste ha minst +13gr inne för att överhuvudtaget komma igång och blåsa go värme.Har kommit ut i garaget och det har varit +3 grader när pumpen har gått några timmar i heat läget.När det gäller utetempen så låg den igår runt nollan.Förra veckan -5,samma sak då.Jag tycker att det verkar vara ngt kretskortfel eller om det var en praoelev på midea som programerade pumpen:)Skulle vara intressant om ngn skulle kunna köra sin pump i FP läget och se om pumpen ska funka så..Eftersom jag tillbringar mycket tid i garaget så blir det bistert i längden med +8 inne med pumpen i FP läget../ Mats
 
Redigerat:
Du kan alltid hänga in den så den har ett eget rum som den kan få färma upp lite extra. på såvis kan du få den att arbeta vid högre temperatur.
 
helt klart konstigt, vad jag kan minnas har jag inte läst om någon med samma problem. för du bör ju få det problemet vid installationen i ett kallutrymme isf. mao skulle det behövas "startvärme" för att alls få pumpen att fungera ordentligt första gången.
någon måste stött på och bör rapporterat om problemet tidigare tycker jag.
 
alfamats skrev:
.Underhållsvärmen funkar som det ska.Men det är nar man sätter på heat läget som pumpen måste ha minst +13gr inne för att överhuvudtaget komma igång och blåsa go värme.Har kommit ut i garaget och det har varit +3 grader när pumpen har gått några timmar i heat läget.När det gäller utetempen så låg den igår runt nollan.Förra veckan -5,samma sak då.Jag tycker att det verkar vara ngt kretskortfel eller om det var en praoelev på midea som programerade pumpen:)Skulle vara intressant om ngn skulle kunna köra sin pump i FP läget och se om pumpen ska funka så..Eftersom jag tillbringar mycket tid i garaget så blir det bistert i längden med +8 inne med pumpen i FP läget../ Mats
Hej!
Jag har exakt samma problem! Underhållsvärmen funkar bra. Men med heat läge så orkar den ingenting den bara "pytsar ut lite luft åt gången" den stänger spjällen efter bara en liten stund och "samlar värme".
 
står just i kvalet om att köpa en Coolix pump från Jula eller ej. I början av tråden kändes det som ett bra köp men nu blir jag mer och mer skeptiskt. Vad säger ni som har investerat i en? Är det värt pengarna eller bör man satsa på mer kända märkesprylar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.