Jag bryr mig väl inte om hur vackert det ser ut precis när elektrikern varit där och satt upp kabeln. Jag är intresserad av hur det ser ut tre omtapetseringar och en ommålning senare. Spelar ingen roll vilken klammer du använder. Man måste ändå ta bort skiten helt för att komma åt bakom.
 
Kulo (med letti naturligtvis) mot list/foder, latexfog mellan kulo och list/vägg inmålad med samma färg som list/foder, tapet skuren mot och inte över kulo. Då kan det bli rätt ok i alla fall bättre än list. Men med fel klammer och dåligt utförd liknar den skit.
 
Att kladda latex på kabeln är lika illa som att måla på den. Kablar och elmaterial skall vara rent och snyggt. Lettiklammer går dessutom inte att sätta i gips, lättbetong eller puts. Åtminstonde inte om man vill att det sitter kvar. Så vi får väl enas om att vara oense.
 
Elektriker har väl hellre en prydligt klamrad kabel på en vägg än en vacker oljemålning.
 
Det finns ju en letti klammer avsedd för gips, någon som testat den? Sitter den okej?
 
stilofunk skrev:
Elektriker har väl hellre en prydligt klamrad kabel på en vägg än en vacker oljemålning.
Japp, man beundrar hellre en snygg kabeldragning än vad en målarkludd gjorde på 1800 talet.

Protte
 
Det finns plugg för lettis tvåbenta klammer för montage när man måste borra. Har dock aldrig provat.
 
Har sett det, men har ännu inte lyckats förmå chefen att beställa hem ett paket :)
 
prototypen skrev:
Japp, man beundrar hellre en snygg kabeldragning än vad en målarkludd gjorde på 1800 talet.

Protte
Då e vi två!!:D
 
Sedan kan man även med beundran se på en snygg dragning av vatten och värmerör.

Protte
 
Mikael_L
F** va mycket skumma människor det är på det här forumet ... :D


(Mig inräknad ... ;))
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
när vi köpte den här kåken så nämde förra ägaren att vi borde kolla upp elen till garaget (dåvarande stall) för det var hennes far som kopplat in/om det.

det visade sig att hela garaget gick osäkrat direkt från huvudcentralen
till en elcentral på garageväggen och sen direkt vidare till diverse belysning och 3fasuttag och motorvärmar uttag.
visserligen fanns det ju säkringar i garagets proppskåp och uppmärkta men strömen gick inte genom säkringarna utan bara kopplat paralellt med inkommande ledningar till säkringar, altså inte genom säkringarna.

(märkte detta när jag skulle skruva bort säkringarna för att ta bort några uttag)

sen pricken över i-et var att alla faserna var omkastade överallt i alla 3fasuttag (som förövrigt bestod av dom här äldre gråa platta donen)

i elcentralen finns en lapp märkt (installerad och godkänd av Jonssons EL)
dock finns inget företag med namnet Jonssons EL någonstans i närheten
 
Redigerat:
Plötsligt förstår jag varför man inte får koppla el själv...
Jag hittade en lampa i källaren med en lattjo innovation. Det är en sån där gammal glasglob med porslinssockel. En av skruvarna som håller fast lamphållaren i sockeln var borta (sönderrostad eller behövdes någon annanstans?). I stället för att skruva i en ny skruv hade förra ägaren tagit bort glasgloben, virat ett snöre kring glödlampan och spänt upp genom att dra och klämma fast det mellan kabeln och väggen. Tyvärr finns det inte fotodokumenterat.

Ikea-skarvsladdar och inomhuslysrörsarmatur i ladugården, skarvsladdar inbyggda i väggar, halogenlampa med svalbo i ladugården, kulo till utomhusinstallationer... Vi har åtgärdat en del el kan man säga.
 
Smissarve skrev:
Plötsligt förstår jag varför man inte får koppla el själv...
Jag hittade en lampa i källaren med en lattjo innovation. Det är en sån där gammal glasglob med porslinssockel. En av skruvarna som håller fast lamphållaren i sockeln var borta (sönderrostad eller behövdes någon annanstans?). I stället för att skruva i en ny skruv hade förra ägaren tagit bort glasgloben, virat ett snöre kring glödlampan och spänt upp genom att dra och klämma fast det mellan kabeln och väggen. Tyvärr finns det inte fotodokumenterat.
Förmodligen ett verk av ett fruntimmer. :cool: (Jag har märkt att de gillar att hänga sätta fast saker med snören).

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.